• Tulipanen

    Gällande anknytning

    Har adopterat ett större barn 7 år. Vad ska man göra när man får reda på att anknytningen är jätte viktig. Så gör den här personerna inte som man säger, vad ska man göra, barnet blir vilse , har anknytit lite men inte allt. vill vara alla till lags.
    dansar o sjunger vill visa upp sig när de kommer är det något som är fel då. Jag är jätte hård o vill att anknytningen ska fungera. så jag säger till andra hur det ska vara men de bryr sig inte. har ni några tips .  Känner mig ledsen att de inte tar det på allvar. Det handlar om några stycken samma personer. som står oss nära.

  • Svar på tråden Gällande anknytning
  • en glad

    Att få till en stark, god anknytning med en 7-åring är inte lätt eftersom barnets anknytningssystem är nästan helt uttonat vid den åldern .... men det antar jag att du visste, ts, när du tog emot ett så stort barn?

    Det framgår inte hur länge ni varit hemma men ett tips till dig är kanske att läsa på mera om anknytning och gärna kontakta BUP eller (beroende på var du bor) någon psykologiskt kunnig som är bra på adopterade barn så att du får lite handledning i hur du skall förhålla dig i olika situationer ....

  • Chimamanda

    Förstår att du är frustrerad över att omgivningen inte respekterar det du säger åt dem, de här personerna som du beskriver står er nära. Kan det hjälpa om du ger dem t ex en text/broschyr om anknytning att läsa? Visst har Adoptionsorganisationerna eller MIA sådana? Om de inte respekterar det du säger, så kanske det beror på okunskap. Om det inte hjälper - försök att vara otroligt tydlig mot dem vad som gäller i kontakten med ditt barn. Se till att ni kan sitta ner och verkligen prata om detta, som ju är jätteviktigt... Hoppas det går bra!

Svar på tråden Gällande anknytning