• supertrouper

    Giltiga skäl för enskild adoption?

    Någon som vet vilka krav som ställs för att en enskild adoption - alltså inte via de etablerade organisationerna - ska godkännas av MIA och kommunen?

    Jag och min funderar på att adoptera ett barn från Libanon där mina föräldrar kommer ifrån men ingen av de svenska adoptionsorganisationerna har detta som alternativ. Är det tillräckligt som skäl?

  • Svar på tråden Giltiga skäl för enskild adoption?
  • Kluran

    Jag är inte så insatt i enskilda adoptioner. Men på MIA:s hemsida (Myndigheten för Internationella Adoptionsfrågor) står följande:


    "Enskild adoption
    Om det finns särskilda skäl kan man adoptera utan förmedling av en adoptionsorganisation. I sådana fall ska MIA innan barnet lämnar ursprungslandet pröva om förfarandet är godtagbart d.v.s. om det finns särskilda skäl och om förmedlingssättet är tillförlitligt. Innan MIA gör en sådan prövning ska socialnämnden ha genomfört en medgivandeutredning och beslutat om medgivande. Ett vanligt särskilt skäl är att adoptionen gäller ett släktingbarn. Det kan också vara att den/de sökande har anknytning till landet exempelvis genom att ha sitt ursprung där. Om MIA anser att förfarandet är godtagbart får de sökande själva genomföra adoptionen. Ett beslut om avslag kan överklagas till förvaltningsrätten."

    Deras hemsida är: http://www.mia.eu/

  • supertrouper

    Jo precis. Det jag undrar över är om det finns någon som vet hur MIA har tolkat tidigare fall så man vet att ens anknytning och skäl är goda nog?

  • Kluran

    Kontakta MIA direkt, så får du ju bäst svar utifrån just din/er situation.

    Lycka till!

  • Thalis

    Vi funderade på att adoptera från mitt ursprungsland och pratade med en jurist på MIA. Han sa att de förmodligen skulle godkänna en enskild adoption,och att vi var tvunga att bli godkända av kommunen precis som alla andra.


    Mamma till A, A, A och V.
  • Emeli

    Jag tror att det kan vara möjligt. 2006 adopterades senast barn från Libanon, och om inget drastiskt har hänt sen dess bör förfaringssättet vara tillförlitligt. Sedan beror det på hur de bedömer din anknytning till landet, OM båda dina föräldrar kommer därifrån och ni har en levande konakt med Libanon förmodar jag att det godkänns. Lycka till!

  • supertrouper

    Tack för era svar!

    Vi har precis genomgått föräldrautbildningen och har omstartat hemutredningen (vi började i gamla kommunen för 2 år sen men trodde då att vi skulle flytta snart så därför har det dröjt :/ ) och står sedan 2.5 år i kö hos AC. Så vi genomgår den formella proceduren. Men fick nyligen information via en släkting i Libanon att det är möjligt (från deras perspektiv iaf) att adoptera därifrån. Därav frågorna.

    Eftersom bägge mina föräldrar är Libaneser och jag fortfarande har släkt där så borde ju anknytningen vara tillräckligt stark då.

  • VNmamma
    supertrouper skrev 2011-04-19 16:03:14 följande:
    Tack för era svar!

    Vi har precis genomgått föräldrautbildningen och har omstartat hemutredningen (vi började i gamla kommunen för 2 år sen men trodde då att vi skulle flytta snart så därför har det dröjt :/ ) och står sedan 2.5 år i kö hos AC. Så vi genomgår den formella proceduren. Men fick nyligen information via en släkting i Libanon att det är möjligt (från deras perspektiv iaf) att adoptera därifrån. Därav frågorna.

    Eftersom bägge mina föräldrar är Libaneser och jag fortfarande har släkt där så borde ju anknytningen vara tillräckligt stark då.
    Om er anknytning till landet är tillräckligt stark för att adoptera blir nästa steg att visa, som MIA skriver "om förmedlingssättet är tillförlitligt"

    Det måste alltså finnas dokument som styrker att allt går rätt till. Hur nu MIA ska kunna kontrollera det? Har de kvalifikationer/resurser till det? 

    Låter spännande hur som helst! Är det vanligt med adoption i Libanon?
  • en glad
    VNmamma skrev 2011-04-19 21:42:34 följande:
    Om er anknytning till landet är tillräckligt stark för att adoptera blir nästa steg att visa, som MIA skriver "om förmedlingssättet är tillförlitligt"

    Det måste alltså finnas dokument som styrker att allt går rätt till. Hur nu MIA ska kunna kontrollera det? Har de kvalifikationer/resurser till det? 

    Låter spännande hur som helst! Är det vanligt med adoption i Libanon?
    Ni kommer att få i detalj redogöra för hur ni tänker er genomföra adoptionen i Libanon i er ansökan om tillstånd från MIA. Sedan kommer medgivandet att begränsas till ett gälla just den kontaktvägen vid enskild adoption.

    MIA har internationella kontakter och fastställer med ursprungslandets myndighet att den kontaktväg ni angivet är den rätta i just det landet .... Internationell adoption är ingen privatsak utan skall alltid ske i samråd med de inblandade ländernas myndigheter.
  • Emeli
    VNmamma skrev 2011-04-19 21:42:34 följande:
    Om er anknytning till landet är tillräckligt stark för att adoptera blir nästa steg att visa, som MIA skriver "om förmedlingssättet är tillförlitligt"

    Det måste alltså finnas dokument som styrker att allt går rätt till. Hur nu MIA ska kunna kontrollera det? Har de kvalifikationer/resurser till det? 

    Låter spännande hur som helst! Är det vanligt med adoption i Libanon?
    Jag har en fd arbetskamrat som har adopterat två barn från Libanon (enskild adoption). Det är ganska många år sedan. Jag kan inga detaljer. Minns bara att det var ganska krångligt och krävde en hel del arbete, men det gick bra till slut.
Svar på tråden Giltiga skäl för enskild adoption?