• Wagram

    tvillingar och ärftlighet

    Hej! Jag undrar om någon vet hur det egentligen är med ärftlighet och tvillingar. Jag har hört att det endast är gener för tvåäggstvillingar kan ärvas, att det är mest ärftligt från den ?kvinnliga faderssidan? (= farmor ?) samt att det ofta hoppar över en generation. Om detta stämmer tror jag att det finns chanser för att jag skall få tvillingar en dag eftersom min farmor hade en tvillingbror. Dessutom hade min mormor två systrar som var tvåäggstvillingar. Jag skulle alltså ha gener från båda sidor. Vet någon om det jag hört stämmer? Har ni som väntar tvillingar släktingar som fått eller själva är tvillingar? Om det är ärftligt, hur stor är chansen att få tvillingar om det redan finns i familjen?

  • Svar på tråden tvillingar och ärftlighet
  • celia04

    hejsan.

    När jag va hos min BM så frågade jag om det eftersom min sambos kusiner är tvillingar men då sa hon att det är för långt bort. Det ska vara om det finns att någon av dina föräldrar har tvillingar eller om någon av dina syskon fått tvillingar eller är vill säga... MEN som sagt, det va vad hon sa till mig. Finns säkert dom som säger annat

    Trevlig Midsommar!!!
    Kram, Celia

  • Brodsmulan

    Vad jag hört så ärvs det från kmor till dotter och alltså inte från farmor till pappa, men däremot till som du säger dig iom att du är tjej, helt hundra är jag inte.

    Men att det går från mor till dotter vet jag, fick reda på det av min bm iom att jag funderade varför jag var så stor som jag var redan v10 och hon sa då att visst chansen finns ju iom att din mor fick tvillingar.

  • Berta

    jag har hört att det ärvs på den kvinnliga sidan, alltså inte alls från pappan. varken din pappa eller barnens pappa. + att det bara är anlagen för tvåäggstvillingar som går vidare. men man kan ju få tvillingar utan att det finns i släkten tidigare... *ler*

  • pillalilla

    Enäggstvillingar är ett "misstag" av naturen och ärvs ej vidare, vilket benägenhet för tvåäggstvillingar gör. Ärvs på moderns sida.

  • buebo

    Det är visst förmågan att släppa två ägg som ärvs,på moderns sida.Så blev jag iaf informerad.

  • Dantes matte

    Många tror att enäggstvillinar också är ärftligt men det forskas knappast inom det området.
    Tvåäggstvillingar är ärftligt på mammans sida, men mamman i sin tur kan ha fått det från sin pappa om han är tvilling.

  • Kelly

    Jag har också hört att det ärvs från mammans sida och inte pappans sida så i mitt fall är chansen väääldigt stor att jag kommer att få tvillingar någon gång eftersom;
    Min mamma, min mormor, min farmor, min kusin och min faster har tvillingar... Hmmm...

  • Eldna

    Det måste väl komma från moderns sida, för hur ska spermierna kunna påverka om kvinnan ska släppa ett eller två ägg!?

  • Lyckosam

    Min svärmor är tvåäggstvilling..jag har hört att chansen är större om det är tvåäggstvillingar på kvinnans sida..MEN min kusins syster fick tvillingar fastän det var på hennes karls sida..LÅÅÅÅNGT tillbaka i tiden..Och nu för tiden blir det väll allt vanligare att man får tvillingar

  • Jossebell

    Jag har tvillingar, min farmor fick tvillingar och min farmors mormor fick tvillingar. Pappan till tvillingarna har även han fastrar som är tvillingar och hans farmor fick veta när hon var 70 år att hon hade halvbröder som var tvillingar.
    Det har på senare år kommit rön om att det troligen kan var ärftligt även på pappans sida eftersom han har en unik genkod i sin sperma. Tidigare trodde man att det var uteslutande ärftligt via mödernet. Men vad jag kan förstå så har inte alla forskare godtagit de nya rönen.
    Beträffande enäggstvillingar eller tvåäggs så är tvåäggstvillingar med större säkerhet ärftligt än enäggs men även där verkar man inte ha forskat tillräckligt för att vara helt säker.
    Forskningen går långsamt och verkar inte vara allt för viktig.

    Min information har jag hämtat från svenska tvillingklubbens tidning (1997) och på andra ställen där jag läst allt jag kommit över om tvillingar och forskning därikring.

  • Realtiina

    Min mormor hade en tvillingbror, och min farfar hade en tvillingbror. Det är bara "tvåäggstvillings generna" som är ärftliga, så min syster fick tvillinggrabbar för 1 ½ år sedan..

  • lolita

    Min mamma föddes tvilling(tvåäggs) och min sambos syskon är tvillingar(tvåäggs) så att det finns ju chans..

  • Lisa

    Blir lite svettig av den här konversationen :S

    Min farmor har tvillingar (tvåäggs) min faster o farbror & min mormor har en tvillingsyster (tvåäggs) betyder de att ja är i riskzonen? Hjälp!!

  • Krisse80

    Även jag har fått höra att möjlighet att släppa två ägg kan vara ärftligt från kvinnans pappas sida. I mitt fall verkar det onekligen så då min farmor fick tvillingar och både jag och min kusin väntar tvillingar (ingen av oss dotter till farmors tvillingar) utan det verkar som att det har hoppat en generation till oss.

  • nokla

    Jag har också hört att det kan ärvas från far till dotter, och i det fallet är det ju rimligt att det hoppar över en generation eftersom mannen (pappan) inte kan påverka huruvida han själv får tvillingar.

    Jag väntar tvåäggstvillingar och har släktforskat och inte hittat några enda tvillingar i släkten på någon sida tillbaks till 17-1600 tal...

    Min man däremot har tvillingar sen innan med en annan kvinna, så slumpen är ju bra konstig den med ibland

  • Cleo1

    Jag har tvåäggskillar.Min mormors mor samt hennes mamma var tvåäggstvillingar samt att min morfars syster fick tvåäggisar för länge sedan.

    Det genetiska arvet ligger alltså på mammans sida vad gäller tvåäggs.

Svar på tråden tvillingar och ärftlighet