• ikelip­iken
    Äldre 20 Apr 20:43
    14727 visningar
    6 svar
    6
    14727

    Odla rabarber i kruka, går det?

    Då vi bor i lägenhet har vi ingen trädgård, men sambon är väldans förtjust i rabarber och allt som går att göra med dem.

    Går det att plantera rabarber i kruka och få dem att trivas?
    Vi har en ganska rymlig balkong, men endast sol ett par timmar på morgonen.

    Tar gärna emot tips på andra ätbara saker, tex frukt och bär som går att få till i kruka på balkongen.
    Potatis och liknande är dock uteslutet. 

  • Svar på tråden Odla rabarber i kruka, går det?
  • Äldre 20 Apr 20:45
    #1

    Första träffen på google när jag skrev "går det odla rabarber i kruka"

    www.odla.nu/fragor-svar/r/rabarber/rabarber-i-kruka


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 21 Apr 16:21
    #2

    morötter går superbra att odla i kruka/hink/påse. enkelt och går rätt snabbt. finns massa tips på hur man går till väga på nätet.

  • Äldre 21 Apr 16:23
    #3

    Ja, näringsrik jord och mycket vatten

  • Äldre 22 Apr 09:29
    #4

    Jag har odlat morötter i gamla mjölktetror (den höga sorten). Man fyller på med välgödslad jord i tetran och lägger någon centimeter såjord högst upp och sår sedan 4-5 morotsfrön.

    Om allt går bra så kommer tetran att bli sprängfylld med de morötter som man sått, så man kan säga att man får stor avkastning på liten mängd jord. Det som är viktigt att tänka på är att tillföra gödning under växtperioden. Man kan t ex lägga på gräsklipp.

    Jag tyckte att det var svårt att veta när man skulle vattna, för vattnar man för mycket så ruttnar det och vattnar man för lite då blir det heller inte bra. Man får hålla koll på blasten för att se när det ska vattnas. Det kan vara bra med dräneringshål i botten på tetran.


    Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  • IdiotP­rayer
    Äldre 22 Apr 09:33
    #5

    rabarber trivs i mycket skugga och näringsrik jord,dvs mycket gödsel. jag har försökt med kruka medn det fungerade inte. Dock kan det ha berott på att jag då bodde med alldeles för mycket gassande sol på balkongen...
    lycka till!

  • Citrus­01
    Äldre 29 May 17:05
    #6

    Det går bra att odla rabarber i kruka på balkongen.  Min har stått i två vintrar i plastkruka och växer och frodas. Den första vintern täckte jag över den, men nästa vinter glömde jag bort det, så jag trodde att den skulle förfrysa. Men icke, den kom upp i våras. Har fyllt på jord ovanifrån och gödslat litet lagom. Min balkong är ganska solig, men rabarbern står inte i värsta solgasset.

Svar på tråden Odla rabarber i kruka, går det?