• Nr 14

    Kan man bli nekad att läsa på komvux???

    Hej!
    Jag läste ekonomisk på gymnasiet och vill nu läsa in naturämnen för att få behörighet att läsa på universitetet. Har skickat in en ansökan om att läsa fysik och kemi på distans på en större ort eftersom min hemkommun inte har dessa kurser. Pratade idag med en studievägledare som sa att beslut tas varje år i maj och november för kommande termin och man kan tydligen få avslag??? Jag ville börja läsa förra veckan och när jag inte hört nåt så ringde jag alltså... Ville läsa via centralortens gymnasium där dessa komvuxkurser finns på distans men nu säger studievägledaren att de upphandlar kurser från ett annat ställe och då får man hem "lab-lådor"!!!!?!?! Kan man alltså bli nekad att läsa på komvux? Jag vill som sagt bara komplettera med ämnen som jag inte hade på gymnasiet så det är ju inte frågan om att jag behöver läsa in hela gymnasiet för att jag skolkade mig igenom för då skulle man ju kunna se det som att kommunen får betala för mig två gånger? Vet att kurserna jag vill läsa finns som naturvetenskapligt basår på universitetsnivå men tror och hoppas att det passar mig bättre att läsa via komvux. Någon som alltså vet att man kan få avslag på sökta kurser?

  • Svar på tråden Kan man bli nekad att läsa på komvux???
  • roffe

    Jag visste inte ens att avslag fanns, komvux studier efter gymnasiet får man ju söka csn till mat/hyra osv. 
    Kolla med NTI, de har distanskurser. Man ska ju kunna t ex läsa ett språk eller annan kurs på distans trots att man arbetar så det låter skumt med avslag, känner ingen som fått det faktiskt. Men det kanske är olika i olika kommuner?

  • Nr 14

    Tack Saris84 för svar! Jag trodde inte heller man kunde få avslag men enligt studievägledaren så bekostar ju min hemkommun dessa studier så de kan tydligen göra hur dom vill! Jag har ju motiverat med vad jag vill läsa på universitetet och då måste jag ha naturämnena men det är bara att vänta och se... Det värsta är ju att jag ville börja nu direkt helst nu i mitten av april eftersom distansstudier kan startas när som helst men min hemkommun tar bara beslut två gånger om året och nästa gång är i slutet av maj och hon sa att jag får besked innan de går på semester..........tack för det!!!

  • susanne 1234

    Lite sent ute kanske, såg att din fråga las in 2011. Men jag har just fått avslag från Komvux, p g a att jag inte tillhör "Prioriterad grupp". Jag har för mycket utbildning vad jag förstår (gymnasium + något år högskola). Grejen är att jag vill utbilda mig på distans till Undersköterska (ett bristyrke som vården skriker efter). Så svaret på din fråga är JA, man kan få avslag. Till detta kommer att min fick gå samma utbildning (visserligen i grannkommunen) för några år sen och han har högre utbildning än jag har. Så, jag vet inte... verkar inte vettigt att man inte kan omskola sig från ett överskottsyrke (inom kultur) till ett bristyrke utan att ha skolkat sig genom gymnasiet, aldrig gått gymnasiet, eller är invandrad etc.

  • Kottex

    Kommunerna behöver tyvär


    susanne 1234 skrev 2015-02-11 09:59:44 följande:

    Lite sent ute kanske, såg att din fråga las in 2011. Men jag har just fått avslag från Komvux, p g a att jag inte tillhör "Prioriterad grupp". Jag har för mycket utbildning vad jag förstår (gymnasium + något år högskola). Grejen är att jag vill utbilda mig på distans till Undersköterska (ett bristyrke som vården skriker efter). Så svaret på din fråga är JA, man kan få avslag. Till detta kommer att min fick gå samma utbildning (visserligen i grannkommunen) för några år sen och han har högre utbildning än jag har. Så, jag vet inte... verkar inte vettigt att man inte kan omskola sig från ett överskottsyrke (inom kultur) till ett bristyrke utan att ha skolkat sig genom gymnasiet, aldrig gått gymnasiet, eller är invandrad etc.


    Det är kommunernas ekonomi som är avgörande tillsammans med hur stor efterfrågan är. Det skiljer sig väldigt mycket mellan kommunerna, vilka som de beviljar och i hur stor utsträckning. Skulle du bo i en annan kommun så hade du kunnat bli beiljad att läsa utan frågor. Jag hoppas du kan övertyga dem. Lycka till
Svar på tråden Kan man bli nekad att läsa på komvux???