• Anonym (bump)
    Äldre 23 Apr 17:17
    35182 visningar
    20 svar
    20
    35182

    Vårdpersonal, hjälp!!! Är dubbelslag i hjärtat farligt?? Livrädd!

    På senaste tiden har jag varit mer stressad än vanligt, och känt av mina dubbelslag nästan dagligen.... Jag har helt enkelt haft en stressig period. Jag brukade känna av dubbelslagen mer sällan annars, men har alltid känt av den.

    Alla de EKG jag gjort har inte visat något konstigt, men jag har ju problem med oro för att jag har tvångssyndrom och panikångest.....

    Dubbelslagen är däremot obehagliga eftersom jag får för mig att jag kommer dö eller att det är fel på hjärtat...känner mig mer orolig av dem! Blir en ond cirkel!

    Någon vårdpersonal som vet??? :(


     


     

  • Svar på tråden Vårdpersonal, hjälp!!! Är dubbelslag i hjärtat farligt?? Livrädd!
  • Drömma­rmamma­n
    Äldre 23 Apr 17:19
    #1

    Du får ringa sjukvårdsupplysningen. Om du lider av tvångstankar/panikångest kommer ingenting som vi säger här att kunna lugna dig. Ringer du sjukvårdsupplysningen får du prata med en utbildad sjuksköterska.

  • Anonym (Jag)
    Äldre 23 Apr 17:24
    #2

    Jag har haft dubbelslag på hjärtat sen förra veckan, då kom dom ungefär varannan minut och jag åkte till akuten. Enligt läkarna där var det ingen fara, dom kollade hjärtrytmen och den var normal förutom dubbelslagen. Enligt en läkare så var dubbelslag normalt och han menade att alla har ca 150 dubbelslag om dagen men att få känner av dom.

    Stress och ångest gör situationen värre och framkallar dubbelslag så det blir som en ond cirkel. Men åk in och kolla ditt hjärta så kanske du blir lugnare? Annars slutade jag med koffein och i och med det avtog dubbelslagen så det kanske kan hjälpa.

  • Anonym (bump) Trådstartaren
    Äldre 23 Apr 17:24
    #3
    Drömmarmamman skrev 2011-04-23 17:19:35 följande:
    Du får ringa sjukvårdsupplysningen. Om du lider av tvångstankar/panikångest kommer ingenting som vi säger här att kunna lugna dig. Ringer du sjukvårdsupplysningen får du prata med en utbildad sjuksköterska.
    Varför skulle det inte kunna lugna mig? Jag har gått i terapi i många år, man är väl inte helt ologisk bara för att man har ocd?

    Människor som har ocd måste väl kunna ställa frågor kring fysiska saker utan att det hänvisas till deras psyke per automatik? Det är ett argument jag stött på inom vården en gång förut, men det blir som att det finns en inbördes motsättning mellan ocd och en fysisk åkomma...

    Det finns inte en inre motsättning mellan dessa.
  • Anonym (Jag)
    Äldre 23 Apr 17:25
    #4

    Är du gravid förresten? Det kan också göra att man får fler dubbelslag

  • Anonym (bump) Trådstartaren
    Äldre 23 Apr 17:26
    #5
    Anonym (Jag) skrev 2011-04-23 17:24:17 följande:
    Jag har haft dubbelslag på hjärtat sen förra veckan, då kom dom ungefär varannan minut och jag åkte till akuten. Enligt läkarna där var det ingen fara, dom kollade hjärtrytmen och den var normal förutom dubbelslagen. Enligt en läkare så var dubbelslag normalt och han menade att alla har ca 150 dubbelslag om dagen men att få känner av dom.

    Stress och ångest gör situationen värre och framkallar dubbelslag så det blir som en ond cirkel. Men åk in och kolla ditt hjärta så kanske du blir lugnare? Annars slutade jag med koffein och i och med det avtog dubbelslagen så det kanske kan hjälpa.
    Ja, så sant....jag är en sann kaffenarkoman... ;P Ska dra ner på det!

    Hur mår du nu då?
  • Anonym (bump) Trådstartaren
    Äldre 23 Apr 17:28
    #6
    Anonym (Jag) skrev 2011-04-23 17:25:26 följande:
    Är du gravid förresten? Det kan också göra att man får fler dubbelslag
    Inte gravid så vitt jag vet.... :)
  • Anonym (Jag)
    Äldre 23 Apr 17:32
    #7
    Anonym (bump) skrev 2011-04-23 17:26:50 följande:
    Ja, så sant....jag är en sann kaffenarkoman... ;P Ska dra ner på det!

    Hur mår du nu då?
    Nu är det mycket bättre, jag får några om dagen men det är ju en rejäl förbättring mot varannan minut. Läkaren sa att man skulle börja oroa sig om man fick tio på raken annars var det ingen fara
  • Anonym (ocd)
    Äldre 23 Apr 17:43
    #8

    Fast ts, jag tror du vet svaret på frågorna. Jag har själv ocd så jag vet hur hela det där funkar.

  • Anonym (bump) Trådstartaren
    Äldre 23 Apr 17:50
    #9
    Anonym (ocd) skrev 2011-04-23 17:43:01 följande:
    Fast ts, jag tror du vet svaret på frågorna. Jag har själv ocd så jag vet hur hela det där funkar.
    Vet vilket?

    Det är trist att man inte kan besväras av något verkligt och fysiskt utan att det härleds till något psykiskt, jag tycker det är synd.
     
    Jag har två vänninor som har ocd med. Inte går man och förringar deras problem bara för att de har ocd! Man måste separera saker ibland... Om en vän beklagar sig över något sitter jag inte och säger att det är hennes ocd, för HUR kan jag veta det? Då vet jag bättre än hon.....eller hur....

    Det finns tillfällen då ocd ställer till det, men ocd:are har ofta god sjukdomsinsikt och kan se detta.

    Och i det här fallet är det inte mitt tvång, även om det vore ett enkelt svar..
  • leia83
    Äldre 24 Apr 05:26
    #10

    Før att førsøka svara på din fråga.


    Om dom har gjort ett ekg på dig så har dom uteslutit att dær ær något allvarligt fel på ditt hjærta. Om du hade haft sinusrubbningar hade det syts osv. Man ser æven mycket små skiftningar på ett ekg. Vad ligger din minut puls på?


    Nær du får dubbel slag kænns det då som du har en klump med luft i brøstet en kort stund? Hur ær ditt blodtryck? Stark eller svag puls nær du kænner på den på handleden?


    Kan sæga såhær. Dubbel slag ær mycket vanligt speciellt i tonåren. Det ær sællan farligt, Hur gammal ær du?


    Stress påverkar kroppen extremt mycket mer æn man kan tro. Ær man stressad utsøndras cortisol, adrenalin och noradrenalin. adrenalin och noradrenalin påverkar inte kroppen mer æn før stunden, tex om du blir rædd. Dæremot om du har varit utsatt før en stressande situation under en længre tid så har du också utsøndrat cortisol under en lång tid och det kan vara direkt skadligt før dig. Man skall inte se stress som något att rycka på axlarna åt. Stress kan under lång tid faktiskt gøra dig sjuk. Jag tycker att du skall titta på hur ditt liv ser ut. Du kan nog behøva ændra din livsføring en aning. Men du skall inte gå och vara rædd i onødan. Kontakta en lækare och få helt 100% klarhet i vad som inte funkar.

  • Eisa
    Äldre 24 Apr 09:32
    #11

    Det är ofarligt. Häromdagen satt jag och mitt nya ragg (läkare) och pratade om just detta med extraslag. Både han och jag har besvärats av mycket extraslag och det känns ju skitäckligt men jag tycker du ska läsa på om extraslag så förstår du varför dom känns som som gör. Inget farligt eller konstigt. I vårat arbete ser vi många patienter med extraslag flera gånger i minuten, varje dag.

    Min egen pappa har mycket extraslag men han är marathonlöpare och 54 år. Dvs frisk och pigg.

    Det är verkligen inte farligt.

    Jag hade ett gäng extraslag igårkväll i sängen, typ 8 stycken på två minuter. Hade sovit dåligt.

    Du kan vara lugn. Du kommer bli 90 bast.

  • Anonym
    Äldre 24 Apr 09:34
    #12
    Anonym (bump) skrev 2011-04-23 17:24:44 följande:
    Varför skulle det inte kunna lugna mig? Jag har gått i terapi i många år, man är väl inte helt ologisk bara för att man har ocd?

    Människor som har ocd måste väl kunna ställa frågor kring fysiska saker utan att det hänvisas till deras psyke per automatik? Det är ett argument jag stött på inom vården en gång förut, men det blir som att det finns en inbördes motsättning mellan ocd och en fysisk åkomma...

    Det finns inte en inre motsättning mellan dessa.
    Eller hur!
  • Anonym (h)
    Äldre 24 Apr 09:44
    #13

    förra sommaren hade jag under en hel dag dubbelslag regelbundet. blev till slut orolig och åkte till akuten där de tog bl a ekg. läkaren där förklarade att det var ofarligt så länge inte dubbelslagen höll i sig utan uppehåll. oro, trötthet, alkohol mm kan påverka.

  • Anonym (bump) Trådstartaren
    Äldre 24 Apr 11:23
    #14

    Vilka fina inlägg! Tack för er hjälp! :)

    Leia 83: Jag vet inte hur man mäter pulsen på sig själv...men minns nån beräkning sen gymnasiet (omvårdnadsprogrammet)....minns dock ej hur man räknade, haha....jag har väl typ 26 slag på 20 sek om jag mäter på handleden, puls...men det är säkert fel sak jag mätt nu? Haha...för du menade hos doktorn... ;P

    Ja, exakt! När dubbelslaget kommer känns det som att hjärtat stannar en sekund, för att sedan "ta igen" det förra och göra en mini-loop; bu-bump! Dublett. :)

    Ja, herregud....stress är inte att leka med.....du har helt rätt.....jag får börja praktisera mindfulness igen helt enkelt... Enormt spännande det du skrev om kortisolet!! Tänk va lite man vet om sin egen kropp...

    Jag är 32 år, så inte tonåring....men jag har haft så här då och då sedan jag minns mig själv, MEN det har blivit fler dubbelslag sista tiden...troligen pga stressen.....eller så tänkte jag inte på det förr......

    Eisa: Hihi, va mysigt, hoppas det går bra med grabben! Jo, jag behöver läsa på lite mer....enormt intressant att läsa ditt inlägg.... Det är lustigt hur vissa har det men andra inte.... Så sömn kan också påverka?? Intressant.....tänk va lite man vet om sin egen kropp......


    Anonym (h) skrev 2011-04-24 09:44:26 följande:
    förra sommaren hade jag under en hel dag dubbelslag regelbundet. blev till slut orolig och åkte till akuten där de tog bl a ekg. läkaren där förklarade att det var ofarligt så länge inte dubbelslagen höll i sig utan uppehåll. oro, trötthet, alkohol mm kan påverka.
    Va skönt att höra, ja visst kan man bli orolig? Bra att veta vad som påverkar också, jag hade ingen aning om att trötthet hade den effekten... :D
  • leia83
    Äldre 25 Apr 00:01
    #15
    Anonym (bump) skrev 2011-04-24 11:23:14 följande:
    Vilka fina inlägg! Tack för er hjälp! :)

    Leia 83: Jag vet inte hur man mäter pulsen på sig själv...men minns nån beräkning sen gymnasiet (omvårdnadsprogrammet)....minns dock ej hur man räknade, haha....jag har väl typ 26 slag på 20 sek om jag mäter på handleden, puls...men det är säkert fel sak jag mätt nu? Haha...för du menade hos doktorn... ;P

    Ja, exakt! När dubbelslaget kommer känns det som att hjärtat stannar en sekund, för att sedan "ta igen" det förra och göra en mini-loop; bu-bump! Dublett. :)

    Ja, herregud....stress är inte att leka med.....du har helt rätt.....jag får börja praktisera mindfulness igen helt enkelt... Enormt spännande det du skrev om kortisolet!! Tänk va lite man vet om sin egen kropp...

    Jag är 32 år, så inte tonåring....men jag har haft så här då och då sedan jag minns mig själv, MEN det har blivit fler dubbelslag sista tiden...troligen pga stressen.....eller så tänkte jag inte på det förr......

    Eisa: Hihi, va mysigt, hoppas det går bra med grabben! Jo, jag behöver läsa på lite mer....enormt intressant att läsa ditt inlägg.... Det är lustigt hur vissa har det men andra inte.... Så sömn kan också påverka?? Intressant.....tänk va lite man vet om sin egen kropp......Va skönt att höra, ja visst kan man bli orolig? Bra att veta vad som påverkar också, jag hade ingen aning om att trötthet hade den effekten... :D

    Om man mår lite tvivelaktigt från børjan och ær stressad brukar man i regel bli mer uppmærksam på sin kropp. Minsta lilla sak kænns som det ær dødligt. Lider av det sjælv i perrioder då jag har det tufft på jobbet och dessutom ser alla tænkbara sjukdomar hos patienterna, helt pløtsligt har jag ALLT! ha ha ha

    Ja kroppen ær ett mycket intressant system, jag læser allt jag kommer øver och pløjer ofta igenom lækar bøckerna nær jag har en lugn natt Læs på lite om stress och hjærtat så kanske du blir lite lugnareæ. Om man vet vad det ær som hænder så ær det inte lika skræmmande.


    Du mæter din minut puls genom att ha en klocka med minut visare till hands. Rækna sedan din puls under en minut, svårare æn så ær det inte Att bara mæta under en halv minut eller 20 sekunder ær inte tillførlitligt efterssom du har dubbel slag.


    Och luft klump i halsen ær mycket typiskt før dubbelslag. Har det sjælv ibland. Men som sagt inget farligt om æn obehagligt. Tænk dock på att allt ær ett kretslopp och allt påverkar något annat på lång sikt. Før exempel, du har extra slag før att du ær stressad, du blir mer stressad av dina extra slag och det påverkar i sin tur dina stresshormoner som gør situationen med dubbel slag ænnu værre. Så summa summarum ær en livsstils check. De du skall førsøka ær att lægga om de saker i ditt liv som gør dig stressad. Din kropp førsøker  berætta før dig att den inte mår så bra, lyssna!!


    Ær det något du undrar øver så fråga på.


    kram på dig

  • Anonym (bump) Trådstartaren
    Äldre 25 Apr 00:38
    #16
    leia83 skrev 2011-04-25 00:01:31 följande:

    Om man mår lite tvivelaktigt från børjan och ær stressad brukar man i regel bli mer uppmærksam på sin kropp. Minsta lilla sak kænns som det ær dødligt. Lider av det sjælv i perrioder då jag har det tufft på jobbet och dessutom ser alla tænkbara sjukdomar hos patienterna, helt pløtsligt har jag ALLT! ha ha ha

    Ja kroppen ær ett mycket intressant system, jag læser allt jag kommer øver och pløjer ofta igenom lækar bøckerna nær jag har en lugn natt Læs på lite om stress och hjærtat så kanske du blir lite lugnareæ. Om man vet vad det ær som hænder så ær det inte lika skræmmande.


    Du mæter din minut puls genom att ha en klocka med minut visare till hands. Rækna sedan din puls under en minut, svårare æn så ær det inte Att bara mæta under en halv minut eller 20 sekunder ær inte tillførlitligt efterssom du har dubbel slag.


    Och luft klump i halsen ær mycket typiskt før dubbelslag. Har det sjælv ibland. Men som sagt inget farligt om æn obehagligt. Tænk dock på att allt ær ett kretslopp och allt påverkar något annat på lång sikt. Før exempel, du har extra slag før att du ær stressad, du blir mer stressad av dina extra slag och det påverkar i sin tur dina stresshormoner som gør situationen med dubbel slag ænnu værre. Så summa summarum ær en livsstils check. De du skall førsøka ær att lægga om de saker i ditt liv som gør dig stressad. Din kropp førsøker  berætta før dig att den inte mår så bra, lyssna!!


    Ær det något du undrar øver så fråga på.


    kram på dig


    Vilket fint inlägg!! Du låter som jordens bästa ssk! :)

    Ja, enormt intressant, jag ska läsa på mer....! :) Tack!!
  • leia83
    Äldre 25 Apr 01:03
    #17
    Anonym (bump) skrev 2011-04-25 00:38:41 följande:
    Vilket fint inlägg!! Du låter som jordens bästa ssk! :)

    Ja, enormt intressant, jag ska läsa på mer....! :) Tack!!

    Tack vænnen, men jag ær faktiskt bara USK Drömmer. En usk med många års erfarenhet och ett brinnande intresse før anatomi och fysiologi. Jobbar på en medicinsk avdelning så har fått se massor.


    Men læs på, du ska se att det lugnar massor!


    kram

  • Äldre 25 Apr 01:10
    #18

    SVES/VES? det kan vara förklaringen till extraslag, det är vanligt och ofarligt, om det nu är det såklart som du har.. jag har det iaf och känner mest av det när jag ligger på vänstersida, så känns det som att hjärtat stannar till och sen blir nästa slag extrastarkt, jag har också genomgått EKG men där har dom inte hittat något fel

  • leia83
    Äldre 25 Apr 01:18
    #19

    VES ær vanligast førekommande hos patienter med høgt blodtryck. Har du det ts? Kan dock æven upptæckas hos fullt friska patienter MEN då syns det næstan alltid på EKG. VES ær en førkortning på ventrikullæra extraslag. Har man fler æn två extraslag i føljd alltså tre eller fler så ær det ett tecken på kammartakykardi men det syns på EKG och man måste då ha en hjærtfrekvens på 120 eller mer, så detta behøver du inte vara orolig før ts. Det upptæcks mycket enkelt.

  • Äldre 25 Apr 01:19
    #20

    Det är ganska vanligt. Jag har stressat satan på jobbet oktober- februari och när det var som värst hade jag rejäla hjärtrusningar med dubbelslag 5-6 gånger om dagen, helt frikopplat från när på dagen jag var mest stressad. Väldigt störande och då vet man att man är nära sin gräns.

    Så det är normalt psyket och stress/ångest som får hjärtat att bete sig spattigt, när man är yngre och inte har en massa riskfaktorer, skulle jag säga.

    Nu har jag passerat deadline, växlat ner, livet leker och nu beter sig min kropp mer som förväntat. Jag har sprungit 2.5 mil den senaste veckan så hade jag varit döende av hjärtsjukdom hade jag nog märkt det då...


    Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
Svar på tråden Vårdpersonal, hjälp!!! Är dubbelslag i hjärtat farligt?? Livrädd!