• Förvir­rad är mitt andra namn
    Äldre 24 Apr 14:20
    18296 visningar
    28 svar
    28
    18296

    Låna till en resa. Vart är det smartast att ta lånet?

    Det är så att jag och min familj vill resa utomlands i sommar.

    Jag får tebax mycket pengar på skatten och har gott väl och råd med en resa.

    Problemet är dock att vi vill resa i mitten av Juni, och då har ju inte skattepengarna kommit ännu.

    Jag har rest med fritidsresor mycket och sett att dom har ett "resekort" någon som rest med det är villkoren bra?

    Jag vill ju alltså långa 10.000-15.000 Nu och sen betala tebax hela beloppet när skatten kommer. Vilket betyder att vi inte kommer ha lånet särskilt länge.

    Hade jag kunnat vänta med att boka resa till Juli/Augusti hade jag gjort det men det kan jag inte. Utan ska vi resa får det bli i Juni.

    Någon som har bra tips på var man kan ta räntefria lån?

    Tacksam för svar.

    Ps. Jag behöver inga otrevliga kommentarer från folk som inte tycker man ska låna till resa.

  • Svar på tråden Låna till en resa. Vart är det smartast att ta lånet?
  • Lady withou­t tattoo
    Äldre 24 Apr 14:39
    #1

    har du inget ni kan sälja för att på så vis få in pengar?


    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Förvir­rad är mitt andra namn
    Äldre 24 Apr 14:42
    #2
    Lady without tattoo skrev 2011-04-24 14:39:47 följande:
    har du inget ni kan sälja för att på så vis få in pengar?
    Nej vi har inget till övers vi ska sälja.

    Det var ju inte det som var frågan.
  • Lady withou­t tattoo
    Äldre 24 Apr 14:44
    #3
    Förvirrad är mitt andra namn skrev 2011-04-24 14:42:47 följande:
    Nej vi har inget till övers vi ska sälja.

    Det var ju inte det som var frågan.
    Nej men det var inte fel av mig att fråga heller el hur? Det var ett bra tips
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Annalo­o
    Äldre 24 Apr 14:45
    #4
    +1

    Räntefria lån kan man få av vänner och släktingar, ingen annanstans. Har ni låga bostadslån kan ni ta ett extra och säga att det är till en panna eller ngt, ta rörlig ränta och betala tillbaks när pengarna kommer - där tror jag att ni kanske kan komma undan med 2-2,5% ränta - lägre än så kan ni inte komma. För ett lån utan säkerhet får ni räkna med 6-7% ränta.

  • Äldre 24 Apr 14:48
    #5

    Du får väl kolla runt på olika ställen så att du ser vilka som har lägst ränta, för räntefritt blir nog svårt om du inte lånar av en snäll släkting. Tyvärr är det ganska hög ränta hos många som lånar ut pengar enkelt, se bara på Lyxfällan...
    Trevlig resa!

  • Mammor­na
    Äldre 24 Apr 14:54
    #6

    antingen kreditkort och köp resan så sent som möjligt... man har ju typ en kanske en och enhalv räntefritt på kreditkort... om man betalar allt när räkningen kommer. annars blir det ränta på typ 6 % eller något, om ni har kreditkort genom bra bank.
    Det är väl enklast egentligen.

    Annars kanske icalån, de tar ca 5-6% men då är det lättare att inte betala igen hela lånet på en gång... (att man hamnar i lyxfällan.. :)

    Lycka till med er resa! 

  • Lady withou­t tattoo
    Äldre 24 Apr 15:05
    #8
    Darling44 skrev 2011-04-24 15:01:12 följande:
    Det heter VAR är det smartast att ta ett lån! - inte VART!!!
    Eller har du tänkt att ta med dig lånet från banken till en annan plats?...
    Inte tillåtet att anmärka på stavning......du förstår budskapet ändå
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Äldre 24 Apr 15:14
    #9

    TS, har du kollat IKANO banken? ( fast dom kanske bara lånar ut till möbler? ) Annars skulle jag nog försöka med ett medlemslån via Facket, om jag vore du.

  • Mysgos­mys
    Äldre 24 Apr 15:43
    #10

    Med VING kan du få ett holiday card med bra villkor, kolla där :) Hade jag haft en inkomst så hade jag skaffat det för längesen. Kostar inte att ha det kortet heller och man kan sen spara pengar och sätta in på det, och så som sagt låna genom att man betalar med kortet. Har för mig att det är räntefritt om man betalar tillbaka resan inom en viss tid.

  • DramaQ­ueen
    Äldre 24 Apr 18:45
    #11

    De flesta rese bolagen har räntefritt mellan 6-12 månader, men om ni inte kan uppsöka butik kan det vara bra att vara ute i god tid, På tex ving kan det ta upp till 2 veckor innan allt är klart.
    Även resebyrå kedjan Ticket har räntefri avbetalning och tror man alltid har 60 dagar på dig att betala eller så. 

Svar på tråden Låna till en resa. Vart är det smartast att ta lånet?