• Anonym
    Äldre 26 Apr 20:17
    10490 visningar
    20 svar
    20
    10490

    Jag tror att jag har fått bältros.

    Ska ringa direkt i morgon  bitti till vårdcentralen. Jag har hört att man kan dö av det stämmer det?
    Är det någon av er som haft det?

  • Svar på tråden Jag tror att jag har fått bältros.
  • Äldre 26 Apr 20:18
    #1

    Har man fått bältros måste det behandlas snabbt om man ska kunna behandla det alls. Du måste ha haft vattenkoppor för att kunna få bältros.

  • Granne­n
    Äldre 26 Apr 20:19
    #2

    Skulle råda dig att ringa sjukvårdsupplysningen så behandling är viktig att få inim ganska kort tid efter insjuknandet.

  • catlas
    Äldre 26 Apr 20:21
    #3

    Tror inte bältros är farligt, däremot kan det vara jobbigt och göra ont. Min mamma hade bältros, men då bara på armen. Minns tyvärr inte vilka mediciner hon fick, antibiotika kanske och så starka värkmediciner.

    Och - bältros kan smitta och ge vattkoppor till de som inte redan haft det, är ju samma typ av virus.

  • Äldre 26 Apr 20:22
    #4

    Som sagt så bör det behandlas fort, jag tycker du ska ringa nu, kanske kan få komma till akuten och få antiviral behandling. Bälros kan bli hemskt smärtsam om man har otur. Vad jag vet kan man inte dö av det. Det blir sår och blåsor format efter den drabbade nervbanan och det kan bli ärr efter.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 20:24
    #5

    Tack för svar!  Vi får väl se vad de säger i morgon.

  • Äldre 26 Apr 20:26
    #6
    http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Baltros/

    Du ska kontakta vårdcentralen el rådgivningen men du behöver verkligen inte springa iväg till akuten för det.
    Har haft det men kom inte på det förens typ ½v efter att det kom innan ja kontaktade vårdcentralen och ja överlevde utan problem. Kommer inte ihåg va ja fick för det. tror det var någon kräm och annan smörjgrej.
  • Anonym
    Äldre 26 Apr 20:33
    #7

    Jag hade bältros när jag var 10 år ( mycket av det) då fanns det inget man kunde ta för det, men nu finns det.
    Och jag dog inteGlad Men sök läkare så fort du kan..

  • catlas
    Äldre 26 Apr 20:49
    #8

    När det gäller vattkoppor säjs det att det är bra att få behnadling så fort som möjligt, då hjälper medicinen också mer. Gissar att det är lite samma grej med bältros, så ring som sagt så snabbt som möjligt till din VC. Och TJATA på dem om de inte vill ge dig hjälp genast. Jag låg jättesjuk i vattkoppor för två veckor sen och fick verkligen ringa flera gånger innan jag fick hjälp. Dag fyra ringde jag och GRÄT till min VC, så sjuk var jag. Då lossnade det och så skrev min läkare ut medicin per telefon.

    Problemet med viruset är ju att det smittar lätt, har man vattkoppor vill ju inte vårdcentralerna att man ska komma dit, ens. Vet däremot inte om bältros smittar lika mycket.

  • sextio­talist
    Äldre 26 Apr 20:50
    #9
    catlas skrev 2011-04-26 20:21:36 följande:
    Tror inte bältros är farligt, däremot kan det vara jobbigt och göra ont. Min mamma hade bältros, men då bara på armen. Minns tyvärr inte vilka mediciner hon fick, antibiotika kanske och så starka värkmediciner.

    Och - bältros kan smitta och ge vattkoppor till de som inte redan haft det, är ju samma typ av virus.
    Inte bara samma typ av virus, det är samma virus.
  • Gurkbu­rk
    Äldre 26 Apr 21:03
    #10

    Jag har bältros och det är inget du dör av. Det kan dock göra rejält ont och du bör söka vård så snart som möjligt, men det är inte alltid de sätter inte behandling. Min bältros behandlas inte då det inte anses så allvarligt. Mina anfall, som återkommer några gånger per år, är oftast relativt milda. Jag får blåsor på ena sidan av halsen och det strålar smärta ut i armen, men det är hanterbart och går över på en vecka. Det kan dock bli betydligt mer smärtsamt och långvarigt så därför bör man kontakta vården så tidigt som möjligt.

  • Lemuu
    Äldre 26 Apr 21:04
    #11

    det är väl farligt om bältet liksom går ihop?

  • Anonym
    Äldre 26 Apr 21:10
    #12

    Hur gammal är du? Var sitter bältrosen?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 08:07
    #13
    Anonym skrev 2011-04-26 21:10:40 följande:
    Hur gammal är du? Var sitter bältrosen?
    Jag är 49 år. den sitter precis över rumpan på vänster sida.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 08:08
    #14
    Lemuu skrev 2011-04-26 21:04:33 följande:
    det är väl farligt om bältet liksom går ihop?
    Det var det jag blev skrämd av igår då de var en som sa det.
  • Äldre 27 Apr 08:13
    #15

    En kompis hade det nyss. Du ska helst behandlas inom 72 timmar för då kan du få antibiotika. Annars får du bara smärtlindring eller nått sånt och får vänta ut det. Kan göra sjukt ont! Så ring NU om du misatänker det.

  • Modest­y Blaise
    Äldre 27 Apr 08:24
    #16
    Anonym skrev 2011-04-27 08:08:52 följande:
    Det var det jag blev skrämd av igår då de var en som sa det.
    Då kan jag avskrämmifiera dig genom att berätta att det du har hört är en skröna. 
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 08:28
    #17
    Modesty Blaise skrev 2011-04-27 08:24:28 följande:
    Då kan jag avskrämmifiera dig genom att berätta att det du har hört är en skröna. 
    Tack det var skönt att höra. Men nu ska jag snart dit så vi får se.
  • Äldre 28 Apr 15:43
    #18

    Var det bältros? Hur gick det?

  • Granne­n
    Äldre 10 May 10:50
    #19

    Hur gick det?

  • Äldre 6 May 04:09
    #20

    Jag fick bältros när jag var ca 16-17 år gammal, fyller 20 om 4månader, och jag hade det på ryggen, och hur jag upptäckte det var ett det kliade så in i helvete på ryggen hela tiden men jag tänkte inte på det så mycket, sen tillslut blev jag galen av all kliande och tog en spegel o kollade på ryggen och såg massa utslag och då blev jag lite orolig och gick till vårdcentralen nån vecka efter..och när jag var därså sa dom att det var för långt gånget så jag inte kunde få någln behandling, och läkarn sa "jag tycker synd om dig"..bra läkare.. Blev fan er orolig då, tack för den liksom..men har lärt mig nu att bältros är inget farligt i ung ålder iaf, vet ej var gränsen går men ja. Jag klarade mig utan medicin enkelt,det kliade bara som fan. Man får tydligen bältros av för mycket stress osv. De e herpes som man har kvar hela livet o så.

Svar på tråden Jag tror att jag har fått bältros.