• pindile

    Du som gjort diskbråcksoperation....SE HIT!!!!

    Ni som gjort operation i ryggen för diskbråck:
    Vad hade ni för symptom?
    var det akut?
     hur gick era operationer?
     hur mådde ni efteråt?
    Hade ni kvar någon bensmärta efter op?

    Jag själv operarades akut för 2 veckor sedan. De första dagarna mådde jag riktigt bra, hade mindre ont direkt efter op än vad jag haft på flera månader. Jag hade fruktanvärd bensmärta och hade tappat känseln i ändtarmen, därav blev det akutop.
    När jag varit hemma i ca 5 dagar så började jag få ont i benet igen, det började med kramp under foten, vaden och låret. Samt lite ischias smärta. Då tänkte jag att jag säkert bara gjort för mkt sjukgymnastikövningar. Men när jag tänker efter så började allt så från början, med kramp under fötterna.
    Nu blir det värre varje dag. Var inne på akuten på långfredagen och läkaren trodde att jag fått nån svullnad i opområdet som tryckte på nerverna, han antydde att jag nog överansträngt mig. Men jag har verkligen tagit det lungt. Ligger hela dagarna nästan. Går upp ibland och äter, hämtar som mest posten.....sitter så lite jag kan osv.....
    Borde inte bensmärtan blir bättre isf och inte sämre dag för dag?

    Vad tror ni??
    Tacksam för tips och råd från er som vet hur detta känns!!!

  • Svar på tråden Du som gjort diskbråcksoperation....SE HIT!!!!
  • Anonym

    Vilken operation gjorde du det finns ju lite olika. Jag har själv inte gjort men en nära anhöring har gjort diskreplacement och är idag jättenöjd och i princip smärtfri i det området (hon har andra diskar som är kassa men just där är det bra).

  • pindile
    Anonym skrev 2011-04-27 16:58:44 följande:
    Vilken operation gjorde du det finns ju lite olika. Jag har själv inte gjort men en nära anhöring har gjort diskreplacement och är idag jättenöjd och i princip smärtfri i det området (hon har andra diskar som är kassa men just där är det bra).
    Jag gjorde en mikroop i ländryggen, L5-S1.
    Mitt diskbråck var tydligen ovanligt stort och det var väldigt nära att det kunde gått riktigt illa.
    Dom tog bort en bit stor som mitt lillfinger, finns en liten lite bit disk kvar mellan kotorna bara.
    Det känns, för jag är jättesvag i ryggen nu. kan bara sitta korta stunder. 5-10 min högst och kan bara gå kortare sträckor innan det känns som jag sprungit maraton....men det vet jag ju varför liksom, man blir ju sån efter en så här stor op.
    Men det som oroar mig är att 80-90% ska bli helt smärtfria i benet direkt efter op och inte få tillbaka sina symptom.
    Jag var ju utan smärta i ett par dagar men nu eskalerar det ju dag för dag igen......:(
  • anteman

    Jag har genomgått min andra diskbråcks op. 6 april . L5 S1 stort diskbråck avlägsnades samt lösa bitar från disken. Idag har det gått tre veckor, jag har fortfarande lite stickningar i ena skinkan samt underliv, fast inte så farligt. Lite dålig känsel i högerfoten men det blir bättre. Äter du diklofenak 50 mg 2-3 tabletter om dagen för att svälla av lite ?

  • pindile
    anteman skrev 2011-04-27 18:40:43 följande:
    Jag har genomgått min andra diskbråcks op. 6 april . L5 S1 stort diskbråck avlägsnades samt lösa bitar från disken. Idag har det gått tre veckor, jag har fortfarande lite stickningar i ena skinkan samt underliv, fast inte så farligt. Lite dålig känsel i högerfoten men det blir bättre. Äter du diklofenak 50 mg 2-3 tabletter om dagen för att svälla av lite ?
    Jag har inte kunnat äta infl.dämpande tabletter för jag har tidigare haft blodpropp och fick därför ta blodförtunnande sprutor i 2 veckor efter op. Dom får man inte blanda med tex ipren och diklofenak.
    men jag har hemma i skåpet och kan börja äta om ett par dagar.
    Jag är dock tveksam om det kommer hjälpa nåt vidare. Min smärta i benet blir värre och värre och har även börjat få ont i höften igen också. (hade så ont i höften innan op att läkaren på VC var säker på att jag hade inflammation och gav mig kortisonsprutor rakt in i höfterna 2 ggr)
    Jag känner mig inte avdomnad i underlivet längre alls, men mitt ben och fot är lika illa som innan, risken finns ju att det alltid kommer vara så.....
    Hur rörlig känner du dig nu efter 3 veckor?
    Jag är ganska rörlig och bra för ölvrigt, har inte så ont alls efter själva op. Det är bara benet nu som börjar krångla mer och mer....

    Hade du mkt bensmärtor innan op?
  • anteman

    Jag hade mest ont i baksidan av låret,högersidan av skrevet men kunde hela tiden pissa men fick en prioriterad op tid pga smärtor i könet mm. Jag åt mycket smärstillande veckorna före op . även narkotika klassade mediciner så att jag kunde gå på toa och duscha osv. Det var en mkt tung tid i mitt liv ....
    Men nu kan jag gå,sitta går så där. Blir trött i ryggen bara av diska,är ganska lång så det är ett skit att kröka ryggen. På onsdag har det gått 1 mån sen jag opererades och det blir bättre dag för dag. Men det går inte lika fort som första gången jag blev opererad -98. Jag tror att dina bensmärtor kommer att bli mkt bättre med tiden.
    Hur känns det nu för dig ,blir det bättre ?

  • pindile
    anteman skrev 2011-05-02 15:23:27 följande:

    Jag hade mest ont i baksidan av låret,högersidan av skrevet men kunde hela tiden pissa men fick en prioriterad op tid pga smärtor i könet mm. Jag åt mycket smärstillande veckorna före op . även narkotika klassade mediciner så att jag kunde gå på toa och duscha osv. Det var en mkt tung tid i mitt liv ....
    Men nu kan jag gå,sitta går så där. Blir trött i ryggen bara av diska,är ganska lång så det är ett skit att kröka ryggen. På onsdag har det gått 1 mån sen jag opererades och det blir bättre dag för dag. Men det går inte lika fort som första gången jag blev opererad -98. Jag tror att dina bensmärtor kommer att bli mkt bättre med tiden.
    Hur känns det nu för dig ,blir det bättre ?


    Jag hade också mkt ont i baksidan av låret, men mest av allt på utsidan av foten....att min op blev akut var ju för att jag tappade knipförmågan, men det mrkte jag inte av själv alls utan det upptäcktes helt enkelt vid undersökning.....

    Idag är det 3 veckor sen min op. Jag känner mig piggare för varje dag, ryggen har jag inte alls ont i om man jämför med innan op då jag ju knappt kunde röra mig alls och haltade svårt...Jag kan inte heller sitta som vanligt än, men känner att det går längre stunder för varje dag nu.
    Mitt ben är ngt lite bättre sen ett par dagar, men inte alls bra. Står jag upp och särskilt om jag står stilla så får jag riktigt ont efter bara ett par min. Men jag har fått en tid imorgon på sjukhuset där jag opererades och ska träffa en ortoped då. Känns skönt att iaf få träffa en läkare och kanske få en förklaring på mina problem.
    Försvann dina bensmärtor genast efter op?

    Är du sjukskriven länge? jag har ett väldigt tungt jobb med mkt tunga lyft osv så jag är väldigt nervös för hur min rygg ska klara att börja leva som vanligt igen efter allt detta....
  • Medusan
    pindile skrev 2011-05-03 12:46:42 följande:
    Jag hade också mkt ont i baksidan av låret, men mest av allt på utsidan av foten....att min op blev akut var ju för att jag tappade knipförmågan, men det mrkte jag inte av själv alls utan det upptäcktes helt enkelt vid undersökning.....

    Idag är det 3 veckor sen min op. Jag känner mig piggare för varje dag, ryggen har jag inte alls ont i om man jämför med innan op då jag ju knappt kunde röra mig alls och haltade svårt...Jag kan inte heller sitta som vanligt än, men känner att det går längre stunder för varje dag nu.
    Mitt ben är ngt lite bättre sen ett par dagar, men inte alls bra. Står jag upp och särskilt om jag står stilla så får jag riktigt ont efter bara ett par min. Men jag har fått en tid imorgon på sjukhuset där jag opererades och ska träffa en ortoped då. Känns skönt att iaf få träffa en läkare och kanske få en förklaring på mina problem.
    Försvann dina bensmärtor genast efter op?

    Är du sjukskriven länge? jag har ett väldigt tungt jobb med mkt tunga lyft osv så jag är väldigt nervös för hur min rygg ska klara att börja leva som vanligt igen efter allt detta....
    Hej gumman, håller tummarna för att du får må så bra som det bara går så fort som möjligt. Ville bara säga att jag tror att det är en dålig idé att riskera att skada ryggen mer genom att gå tillbaka till ett fysiskt tungt jobb. Plugga kanske kan vara något så att du kan börja jobba med något annat?
  • anteman

    Jag känner igen mig i det du beskriver , jag kan inte heller sitta längre än typ 10 min, eller för den delen stå längre än så. Tror och hoppas att det ska gå över.....
    Jag kommer att börja jobba nästa vecka på måndag, får se hur det går. Blir nog att käka lite smärstillande . Hur som helst blir det ändå lite bättre hela tiden fast det tar tid.
    Mvh

  • anteman

    Tala gärna om för mig vad ortoped säger idag, det är mkt intressant även för mig.
    Mvh

Svar på tråden Du som gjort diskbråcksoperation....SE HIT!!!!