• EFI
    Äldre 29 Apr 00:56
    9041 visningar
    66 svar
    66
    9041

    Rensa bort innehåll på dator

    Är det riktigt känsligt tar man ut hårddisken och slår sönder den med en slägga. Är det komprometterande information, eller på vilket sätt är det känsligt? Även om du lågnivårformaterar hårddisken och sen bränner den, så kan dataräddningsföretag återställa informationen på den...


    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 30 Apr 00:01
    #9
    Annanym skrev 2011-04-29 07:02:11 följande:
    Slägga? Vem vill ha en dator vars hårddisk är sönderslagen med en slägga?

    I det här fallet är den "känsliga informationen" lite Word-filer och PDF-filer och bilder som jag också har liggande på Facebook. En av filerna heter t ex "Förslag till ändringar i föreskrifter och allmänna råd med anledning av en ny försäkringsrörelselag" i form av en offentlig handling som jag laddat hem från Internet förra året, och det förstår ju var och en att man inte vill bli ertappad med att ha en sådan fil nedladdad. Det rör sig också om olika utskrifter på matrecept och en hel serie med olästa artiklar om envariabelanalys, och inte nog med det, i en annan katalog finns till och med en (denna är dock genomläst) tabellsamling över t-fördelningen, och en tredje katalog hittar man en utskrift över spridda resetips från "res och dyk", på ett annat ställe en webblänk till en gammal Dilbert-serie från 1995 och en webblänk till ett avsnitt på SVT Play av SVT-programmet Panama ... ja ni hör ju själva.... en utrensning är verkligen helt nödvändig. Kanin-kortfilmen från "Panama" är f ö riktigt bra, kan fortfarande ses på SVT Play...
    Varför i herrans namn kallar du det då för "känsligt innehåll" i din TS?!
    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 30 Apr 00:01
    #10
    Wolfclaw skrev 2011-04-29 10:35:34 följande:
    Förstår överhuvud taget inte varför det finns ett behov att radera en offentlig handling och matrecept men det är ju inte min ensak.

    Du är lite otydlig i vad du egentligen vill. Vill du bara radera filerna eller vill du säkerställa att ingen kommer att kunna komma åt dem igen? VET du vad du vill uppnå?

    Det finns sätt att radera en hårddisk så att den informationen inte kan återställas men disken kan ändå användas igen. Det finns så vitt jag vet inga sätt att radera enskilda filer så att de inte kan återställas alls. Det är hela disken eller inget. Ett program som gör detta är t ex Blancco som Försvarsmakten använder.

    Sen får man ju se hur mycket energi man vill lägga ner. Ofta räcker det med att bara ta bort filen och tömma papperskorgen. Det krävs trots allt lite kunskap och pillande för att återställa en raderad fil.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 30 Apr 13:12
    #24
    Annanym skrev 2011-04-30 07:48:30 följande:
    Hur kommer det sig att du, EFI, som verkar vara kunnig, inte föreslog CCleaner eller något motsvarande? Jag tycker ditt råd med att krossa datorn med en slägga verkar överdrivet, är det så du brukar göra med dina datorer? Jag har aldrig sett eller hört någon som stått och slagit på sin dator med en slägga, annat än i skämtteckningar.
    Just för att jag tog din fråga på allvar. Fråga IT-avdelningen på vilket företag som helst, som brukar ranchera ut gamla datorer, om de samtidigt brukar låta originalhårddisken sitta kvar i datorn. De flesta gånger är svaret på den frågan nej, eftersom man inte vill riskera att företagshemligheter eller konfidentiell information kommer i orätta händer. Man behöver inte slå på datorn för att man förstör hårddisken, och det hoppas jag att du förstår själv. Har jag använt min dator till min konsultverksamhet, så säljer jag inte datorn vidare med den hårddisken i nej. Å andra sidan brukar jag byta hårddisk direkt när jag byter dator så att originalet kan ligga orört i en antistatpåse tills den dagen kommer att datorn skall säljas, då stoppar jag tillbaka originalet i datorn när jag avyttrar den. Hårddiskar jag kasserar brukar jag förstöra innan de kastas.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 30 Apr 13:14
    #25
    Annanym skrev 2011-04-30 08:29:26 följande:
    Jag hade gärna tagit del av tips på hur ni övriga gör när ni avyttrar era datorer, kastar ni dem bara i korgen på återvinningscentralen utan att rensa något alls ??? Eventuellt då efter att ha krossat dem?

    Hur som helst,  jag tänkte inte följa den här tråden mer, känner bara att jag får negativa svar från helt oförstående personer som gör en poäng av att jag ställer dumma frågor om onödiga saker. Jag fick bättre svar på annat håll.
    Det var ju verkligen sympatiskt att dra för att man inte får de svar man vill ha... verkligen moget.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 30 Apr 14:46
    #30
    Annanym skrev 2011-04-30 13:51:22 följande:
    Ännu en dum fråga, EFI, men vad gör du med dina begagnade hårddiskar sedan du tagit ut dem från din konsultmaskin? Lagrar du dem i ett bankfack tillsvidare, till t ex 10-15 år gått och informationen börjar bli inaktuell?
    Men det skrev jag ju. Glad Fungerar de så kan jag sätta dem i nya maskiner och är de på fallrepet så förstör jag dem. Bankfacket har jag bara till betyg och värdehandlingar. Reser jag bort stoppar jag dator och externa hårddiskar i kassaskåpet.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 30 Apr 18:36
    #34
    Annanym skrev 2011-04-30 16:52:42 följande:
    Hur gör du för att förstöra dom??? Smälter du bort oxiden ned i en järntunna? Är inte det lite överdrivet försiktigt?
    Allt handlar om hur noggrann man vill vara. Det finns särskilda företag som destruerar lagringsmedia, men själv har jag ett par gånger tagit ur hårddisken, skruvat isär den och sen bara slagit sönder skivorna med en hammare eller slägga. Resterna har jag slängt i metallåtervinningen, bortsett från motor och det som skall till elektronikinsamlingen. Inga direkta konstigheter med andra ord. Det är ju inte varje vecka jag håller på med sådant heller. Effektivast är ju som du själv säger, att smälta ner det, men eget smältverk tänker jag inte bygga enkom för detta lilla behov. Flört
    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 1 May 14:36
    #38
    iaseia skrev 2011-05-01 11:54:21 följande:
    Det går inte få bort allt om du inte formaterar och inte ens då.

    Datorn mår bra av en formatering och det är ju bara installera om det du vill ha igen. 
    Eftersom datorn skulle avyttras blir nog inte det aktuellt, mer än möjligtvis för den nya/e ägaren. Att man bör formatera om datorn vid dylika upplägg håller jag med om, helst även lågnivåformatera den.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 1 May 15:52
    #45
    Annanym skrev 2011-05-01 14:41:39 följande:
    Varför det? Varför räcker inte överskrivningarna?

    Jag läste att formateringen ändå inte tar bort informationen från disken....
    När det gäller IBAS och andra företag, så spelar det inte någon roll vad man gör, men om det bara är risken för att en privatperson skulle vara nyfiken, så kan man 35-passradera hårddisken. Vad som händer då är att man skriver nollor över disken 35 gånger och det lär räcka för att en privatperson till 99% inte kommer att få fram något från disken. Detta tar så klart mycket lång tid och beroende på diskstorlek och annat kan det ta omkring ett dygn att genomföra.

    Att formatera om datorn och ge den ett nytt fräscht operativsystem är alltid en bra utgångspunkt när man skall sälja den vidare, då den personen då slipper göra samma sak själv. Många vill ha datorn helt ren från början, utan risk för gammalt skräp som kan ställa till det.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 2 May 03:01
    #50
    Annanym skrev 2011-05-01 16:22:06 följande:
    Om nu någon återställer mina filer kommer de antagligen mest att hitta sådant här (länk). Oskyldig
    Förvånad
    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 2 May 03:03
    #51
    Annanym skrev 2011-05-01 16:14:28 följande:
    Om jag inte räknar fel tar det 4,4 dagar att (dygnet runt) 35-passradera min lilla laptop.... Jag tror det räcker med att vara 95% säker istället för 99%. Det slår mig just av din logga och av inlägget att du måste vara Mac-användare...
    Nämen, hur kan du tro det? Flört Syns inte min signaturrad hos dig? Kyss
    Apple user since 1987
  • EFI
    Äldre 4 May 17:33
    #64
    Annanym skrev 2011-05-04 11:59:33 följande:
    Tillägg: Det här var ett program Ultrawipe som jag använde förr (före 2003), det verkar vara borta från marknaden nu (?) det kanske inte rensade tillräckligt ... firman verkar vara helt borta nu nästan som de aldrig funnits...
    De var kanske så ultra att de wipade ut sig själva?! Tungan ute
    Apple user since 1987
Svar på tråden Rensa bort innehåll på dator