• AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 16:26
    15975 visningar
    38 svar
    38
    15975

    Vilken färg på fasaden är snyggast?

    Hej! Idag blev jag och sambon ägare till ett hus! Det är ett en plan som just nu är smurfbått med röda takpannor. Jag velar lite mellan, vitt, grått eller svart hus. Vad tycker ni? Har ni några andra ideér? Jag har testat programmen som man kan måla virtuellt men det är svårt att få sig en bild tycker jag. Hur ser era hus ut?

    Alla råd och tips mottages :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 21:22
    Kom på att jag även funderar på vilken färg vi ska ha på ytterdörren? Tips?

  • Svar på tråden Vilken färg på fasaden är snyggast?
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 20:25
    #6

    Såhär ser huset ut:

    http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/gld4/1/359922-fasadf%C3%A4rg.jpg


    elingabriella skrev 2011-05-03 16:58:49 följande:
    Jag röstar på vitt :) Äggskalsvitt är sååå fint!
    Jo jag är också inne på vitt, för det är ju toppen fräscht. Men är rädd att de blir dassigt och fult snabbt.
    sahara skrev 2011-05-03 18:06:10 följande:
    Vi bor i ett gammalt trähus med röda tegelpannor, två våningar.Vackra spröjsade fönster och taket är brutet.
    När vi renoverade blev huset vitt med gråa knutar och grått runt alla fönster.Vi är jättenöjda med färgen. 
    Har du ingen bild på huset? Blev lite intresserad på dina gråa knutar ;)
    Flisan79 skrev 2011-05-03 18:17:21 följande:
    Vad är det för typ av hus? Träpanel?

    På 40-50 tals hus med träpanel tycker jag det är superfint med ljusgult och vita knutar. Ser fräscht ut! Gillar inte mörka hus så svart går bort helt (för mig vill säga)
    Ljusgult, vitt, ljusgrått, en viss blå med vita knutar på samma sorts hus som jag skrev ovan men den ska vara just en viss blå...haha...svårbeskrivet. Röda med vita knutar vid rätt sorts hus (gammalt).
    Tegelhus=endast vitt
    Det är trä :) Och byggt 1989. Vad tycker du då?
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 20:32
    #8
    jennifer88 skrev 2011-05-03 20:27:21 följande:
    jag tycker vitt är snyggast.
    Menar du då vitt överallt, även runt fönstren? För det är det jag är inne på helst. Men vi får se :)
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 21:21
    #11
    Flisan79 skrev 2011-05-03 21:02:40 följande:
    Ett kanska modernt hus. Tror jag själv hade valt vitt med ljusgrå knutar eller ljusgrått med vita knutar. Det ser både modernt och fräscht ut Knaske lite värme i färgen så att det inte blir betongkänsla.
    Vilket är snyggast då? Vitt med ljusgrå knutar eller ljusgrått med vita knutar.
    Miss Lau skrev 2011-05-03 21:04:22 följande:
    Vi har ett vitt hus, helt vitt även runt fönster och liknande. Superfint när det var helt nymålat men jag tycker att vita hus snabbt ser "skitiga" ut. I vårt område är det många vita och svarta hus och de svarta har hållit sig mycket snyggare så  nästa gång blir det svart även för vår del.
    Ja precis alltså vitt är ju toppen fräscht i början men jag tror man ångrar sig efter ett tag när de blir smutsigt. Det som är negativ är att det svarta sägs skada fasaden lite mer då det blir varmare. Men vet inte om det stämmer... Åh det är svårt....

  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 21:24
    #13
    Tröttimössan skrev 2011-05-03 21:23:05 följande:
    Mitt förslag är ljusbeige, riskerar inte att se skitigt ut fort men är ändå ljust
    Jag gillar verkligen inte beige :S
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 21:27
    #16
    Miss Lau skrev 2011-05-03 21:25:08 följande:
    Ljust grått är också fint!
    Ja det är det, ska man ha vita knutar då? Åh detta är sååå svårt... Skrikandes
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 21:37
    #19
    solidag skrev 2011-05-03 21:31:24 följande:

    Jag tycker att ni ska måla i NCS 0502Y, det är en varm vit nyans och knutarna i samma färg, sen kan ni ha en ljusgrå dörr till det.


    Okej :) Vad är de för märke?
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 21:51
    #21
    Flisan79 skrev 2011-05-03 21:50:24 följande:
    Vita helt klart 

    Googla bilder typ "fasad färg grå" osv
    Har testat men hittar inget :S
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 3 May 21:54
    #23
    Tullemi skrev 2011-05-03 21:53:48 följande:
    Det är en färgkod. Färgbutiken hjälper er att välja färgmärke.
    Haha vilken koll jag har :P
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 4 May 22:32
    #35
    Tullemi skrev 2011-05-04 21:30:33 följande:
    Min man som är målare står bredvid mig och håller med angående svart färg. Han säger även att man borde tvätta sitt hus ofta, oavsett färg. Då spelar det ingen roll om det är tex vitt eller ljusgult. Och med ofta menar han helst 1 gång/år (orka - pust).
    Haha okej :S Vad ska man tvätta med då? Högtryckstvätt eller gno med trasa tvätt? Högtryckstvätt låter ju inte så hemskt men stå där och gno som en galning orkar jag inte med :P Jo jag har också hört att svart inte är så vidare snällt mot träet. Och vitt är förjäkla fräscht, kanske med grå fönster då?
  • AnnaCe­ciliaI­ngrid
    Äldre 4 May 22:33
    #36
    Lavish skrev 2011-05-04 21:20:58 följande:
    Svart gillar jag bäst av dom 3. Jag kan inte begripa att man frivilligt väljer att bo i ett grått hus, känns rätt beige liksom? Vitt antar jag att minsta smuts eller mögel syns på.
    Haha nej grått är grått och beige är beige ;) Skämt åsido jag tycker att gråa hus kan vara riktigt snygga men i rätt kulör förstås!
Svar på tråden Vilken färg på fasaden är snyggast?