• Äldre 3 May 23:03
    9793 visningar
    33 svar
    33
    9793

    Ersättning från försäkringsbolag?

    Anonym (Byggare Bob) skrev 2011-05-03 22:49:20 följande:
    Tror nog du får pengarna, men det brukar väl finnas en gräns för hur mycket man kan få ut så det är inte säkert att du får ut allt? På min hemförsäkring tror jag gränsen ligger på 10 000 eller något sådant, och så är självrisken 1500, så det mesta jag skulle kunna få ut i din situation är alltså 8500.
    Jag blev väskryckt för nåt år sen och fick ut ersättning för väska, mobil, kamera, mediciner i väskan, smink  mm. Sammanlagt nästan 12.000. Utöver det betalade de nya lås till huset (7 st) plus omprogrammering av vårt billås. Totalt ersatte dem nästan 30.000 så det är nog stora skillnader mellan olika bolag isf.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 09:15
    #4
    Anonym (maj) skrev 2011-05-04 06:51:39 följande:
    Vad hade du för bolag?
    Länsförsäkringar.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 10:39
    #10
    Anonym (maj) skrev 2011-05-04 10:35:55 följande:

    Vad tråkigt, med datorn. :(


    Jag har gått omkring här och trott att jag är en komplett idiot som har blivit bestulen när jag faktiskt var hemma, men efter att ha pratat lite på jobbet och nu här av dig så inser jag att det är vanligare än man kan tro.


    Det är ju helt sjukt att folk faktiskt går in i en annans hem bara för att själa        
    Vad säger försäkringsbolaget om att du hade dörren öppen och olåst? Får du inte högre självrisk då, efterssom du varit "oaktsam" och lämnat det så när du inte var närvarande själv (hade dörren under uppsikt alltså)
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 10:45
    #12
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 10:42:16 följande:
    Ingen högre självrisk för oss i af. Även om vår altandörr var olåst så får ingen annan gå in och ta saker. Man är inte oaktsam för att man litar på att folk inte gå in och själ saker. Både polis och försäkringsbolag sa detta då vi frågade.
    Nej, jag tycker också att det borde vara så förståss, men en vän till mig fick mycket högre självrisk när de lämnat ett fönster lite öppet (för vädring) när de gick och la sig på kvällen.
    På natten tog sig nån in genom fönstret och de fick veta att de varit oaktsamma som lämnat det öppet och därför fick de högre självrisk. Vet dock inte vilket försäkringsbolag de hade.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 10:53
    #17
    Anonym (maj) skrev 2011-05-04 10:50:00 följande:
    De har inte sagt någon om det faktiskt.
    Hos Länsförsäkringar måste man ha Allrisk som tillägg till hemförsäkringen för att öht få ersättning som i ditt fall. Även då ser de till varje enskilt fall innan de gör en bedömning. Har man endast vanlig hemförsäkring gäller den inte alls om det inte varit inbrott, dvs att de brytit sig in i huset, inte bara gått in genom ett öppet fönster eller dörr.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 10:58
    #19
    Anonym (maj) skrev 2011-05-04 10:56:17 följande:
    Vi har också någon extra försäkring i hemförsäkringen, hon sa att det var bra att vi hade tecknat den så "de kunde hjälpa oss". (tyckte det var lite roligt formulerat)
    Ja, då kanske det var nån typ av allrisk då. Positivt för er     Och ja, det var ju lite lustigt formulerat!
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 11:11
    #21
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 11:02:51 följande:
    Vi har en villa hem försäkring. Inget tillägg behövs där då egenskydd ingår.
    Vad konstigt :-/
    Jag ringde dem nyss i ett annat ärende ochpassade på att fråga ang ovanstående frågeställning, och fick då det svar jag skrev i mitt tidigare inlägg. Att man var tvungen att ha Allrisk som tillägg omman har stöld utan inbrott i bostad.
    Knepigt när de ger olika information.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 11:21
    #23
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 11:14:01 följande:
    Men i Villahem försäkringen ingår det som sagt Bara att läsa om på hemsidan. En vanlig hem försäkring vet jag dock inte.
    Jo, jag tror dig men tycker det är konstigt att de ger olika information. Jag har ju också deras VillaHemförsäkring
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 11:32
    #26
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 11:24:41 följande:
    Ja det e skumt. Men i avsnitt F om vad som ingår i Villahem ( försäkringsvillkor )så står det om inbrott och att det ingår.
    Dem kanske ville sälja på dig något ?
    Nope, det var ju bara en allmän fråga.

    Fast det står i villkoren som handläggaren också hänvisade till, att man ska ha tillsyn om man har öppna dörrar och fönster, och att det därför kan ge ökad självrisk om man som i TS fall tex står i duschen.

    Fast som sagt, det är ju fortfarande inte min åsikt utan endast vad handläggaren sa till mig.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 11:52
    #29
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 11:37:24 följande:
    En fråga. Om handläggaren hänvisade till villkoren så ser du ju där att inbrott och stöld i bostad ingår ?
    Ja, men hon sa att vid inbrott (alltså när man bryter sig in) så gäller försäkringen som vanligt, alltså med vanlig självrisk, och att man får högre självrisk vid "oaktsamhet", vilket ju står i villkoren. Jag strök under det stycke jag syftar på.

    Följande tabell visar hur ersättningen kan sättas ned (minskas) i olika situationer då aktsamhetskraven inte har uppfyllts:


    Nedsättning då aktsamhetskrav ej uppfyllts


    Situation Nedsättning


    Om du har varit hemma och haft rimlig tillsyn över bostaden.



    Ingen alls



     


    Om du har varit hemma, men möjlighet till tillsyn har saknats.


    Exempel: Om du har sovit.


    Eventuellt 25 %


    Om du har lämnat bostaden för normal bortavaro.


    Exempel: Om du har gått till arbetet, skolan, vänner etc.


    Som regel 25 %


    Om du har lämnat bostaden för längre tid eller om aktsamhetskravet


    allvarligt har åsidosatts. Exempel: Vid upprepad försummelse.


    Högre än ovan. Du kan då till


    och med bli utan ersättning


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 11:53
    #30

    Tillägg till ovanstående inlägg: handläggaren likställde att stå i duschen med att sova. Man har ju ingen tillsyn i nåt av fallen.


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 4 May 12:00
    #32
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 11:56:53 följande:
    Men du skrev att man måste ha allrisk för att få ersättning öht och det stämmer inte. Det står att dem kan göra avdrag/ höja självrisk det stämmer. I vårt fall gjorde dem inte det. Och enligt vår handläggare så är det ovanligt att dem gör det.
    Orkar nu inte dra det en gång till så tack och hej.
    Nej, jag skrev att om man har Hemförsäkring så måste man ha Allrisk som tillägg, inte om man har VillaHemförsäkring. Skillnad på de två.

    Tack å hej själv!
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag?