• Zabka

    Många BFA-länder utan kö i Sverige

    Det är många länder hos BFA som inte kräver köande i Sverige just nu:

    Bulgarien,
    Slovakien,
    Ryssland,
    Indien (om man har varit gift i 5 år),
    Litauen,
    Ungern,
    Kenya.

    Tjeckien har "mkt kort väntetid".


     

  • Svar på tråden Många BFA-länder utan kö i Sverige
  • Singeladopt

    Oj, det verkar ju konstigt.
    Så om man kan och vill adoptera ifrån Ryssland, så kan man vara hemma med barn om ca 3 månader?

    Men, skönt om det blir lite kortare väntetider igen. Helt klart.

  • Namaste72
    Singeladopt skrev 2011-05-05 10:37:42 följande:
    Oj, det verkar ju konstigt.
    Så om man kan och vill adoptera ifrån Ryssland, så kan man vara hemma med barn om ca 3 månader?

    Men, skönt om det blir lite kortare väntetider igen. Helt klart.
    Ja, de har redan utsedda barn som väntar på familj.

    Verkar vara likadant hos alla organisationerna, kortare väntetider. Det märks om inte annat på statistiken över hemkomna barn, vissa org. har halverat antalet. Tror det beror på mycket, långa handläggningstider utomlands, fler möjligheter till fertilitetsbehandlingar, osäkerhet, större krav på blivande föräldrar osv.
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • hellokitty1

    Väntetiderna gäller par. Jag förstår inte varför BFA förbiser singlar (det brukar se likadant ut i deras tidning, att de utgår från par) när de rimligen kan antas ha rätt många ensamstående sökande. :(

  • Namaste72

    Ryssland tar emot ansökningar från singlar!


    hellokitty1 skrev 2011-05-05 16:46:17 följande:
    Väntetiderna gäller par. Jag förstår inte varför BFA förbiser singlar (det brukar se likadant ut i deras tidning, att de utgår från par) när de rimligen kan antas ha rätt många ensamstående sökande. :(
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • Singeladopt
    hellokitty1 skrev 2011-05-05 16:46:17 följande:
    Väntetiderna gäller par. Jag förstår inte varför BFA förbiser singlar (det brukar se likadant ut i deras tidning, att de utgår från par) när de rimligen kan antas ha rätt många ensamstående sökande. :(
    Väntetiderna gäller singlar också. Där vi är godkända. I alla fall Bulgarien och ryssland. Resten har jag personligen inte frågat om.
  • Hej och Hopp

    Alltså - vilken omsvängning...
    Som singeladopt skriver - man skulle alltså kunna vara hemma med en barn inom några månader - och det gäller både par och singlar om man skickar till Ryssland.
    Känns som om det måste finnas en hake men det verkar ju inte så...

  • Singeladopt
    Hej och Hopp skrev 2011-05-06 23:03:28 följande:
    Alltså - vilken omsvängning...
    Som singeladopt skriver - man skulle alltså kunna vara hemma med en barn inom några månader - och det gäller både par och singlar om man skickar till Ryssland.
    Känns som om det måste finnas en hake men det verkar ju inte så...
    Haken är väl bland annat att Ryssland är dyrt att adoptera ifrån. Har för mig att kostnaden är 190 000 + resa, uppehälle med mera.
    Galen som jag är så skulle jag vilja adoptera ifrån Bulgarien igen. Där är ingen kö i Sverige alls.
  • Hej och Hopp

    Spännande Singeladopt!
    Själv såg jag nu att även FFIA skriver att de nya riktlinjerna är antagna i Vietnam och med kötid i AC sedan januari 2006 så hoppas jag på en öppning där. OM jag nu också ska vara "galen"

  • Emeli
    Hej och Hopp skrev 2011-05-06 23:03:28 följande:
    Alltså - vilken omsvängning...
    Som singeladopt skriver - man skulle alltså kunna vara hemma med en barn inom några månader - och det gäller både par och singlar om man skickar till Ryssland.
    Känns som om det måste finnas en hake men det verkar ju inte så...
    En hake är ju att BFA ännu inte har genomfört några adoptioner från Ryssland.. Det är inte fel med entusiasm, men man bör ta med i beräkningen att deras erfarenhet av just det landet är liten än så länge. AC har ju kämpat på med adoptioner från Ryssland under ganska många år och ibland har det flutit på bra, och andra gånger har det krånglat rejält. Det är bara att gratulera om det är bra flyt just nu.

    En annan hake är att det oftast är antingen ganska stora barn och/eller barn med stora särskilda behov de söker föräldrar till.

    Trejde haken är ju kostnaderna och ibland tre resor.

    Positivt att organisationerna får auktoriation för nya länder. Hoppas att verksamheten kan komma igång i Vietnam igen.
  • Manchester
    Emeli skrev 2011-05-07 18:42:48 följande:
    En hake är ju att BFA ännu inte har genomfört några adoptioner från Ryssland.. Det är inte fel med entusiasm, men man bör ta med i beräkningen att deras erfarenhet av just det landet är liten än så länge. AC har ju kämpat på med adoptioner från Ryssland under ganska många år och ibland har det flutit på bra, och andra gånger har det krånglat rejält. Det är bara att gratulera om det är bra flyt just nu.

    En annan hake är att det oftast är antingen ganska stora barn och/eller barn med stora särskilda behov de söker föräldrar till.

    Trejde haken är ju kostnaderna och ibland tre resor.

    Positivt att organisationerna får auktoriation för nya länder. Hoppas att verksamheten kan komma igång i Vietnam igen.
    Nu har jag inte kollat upp just BFAs infromation om Ryssland, men jag vet många som adopterat därifrån via AC. Det kommer en del barn som är 4-5 år eller äldre, men de flesta är under tre, många under två. En del av dem har diffusa diagnoser som kan innebära någon form av SN, men inte alls måste göra det. Man ser på detta med diagnoser på ett helt annat sätt i Östeuropa än vi gör i Sverige. Här ställer vi en diagnos om vi anser det bevisat att personen har ett visst tillstånd. I Östeuropa gör man ofta tvärtom, ställer en diagnos för att man inte är säker på att det inte finns ett visst problem. I stort sett alla barn som föds för tidigt eller har lite låg födelsevikt får en diagnos "bara för att", samma gäller barn där man vet att förlossningen var besvärlig och kanske tog lång tid.Om man har anledning att anta att modern kan ha druckit alkohol under graviditeten kan barnet ha en diagnos, trots att man inte sett några som helst tecken på alkoholskada (de lättare alkoholskadorna kan förvisso visa sig när barnet är i skolåldern, så helt fel tänker man kanske inte på just den punkten).

    Barn från östeuropa är ofta också mycket väl undersökta. Kanske för väl ibland. Min dotter, som kommer från Ukraina, ansågs "svårplacerad" pga av att hon är född med en njure. Jag är inte alls säker på att man ens känner till det när det gäller barn från alla länder. Att leva med en njure går hur bra som helst. Är man född sådan så är den enda njuren dessutom extra stor, för att kunna göra två njurars jobb. Det är alltså enbart för att hon är undersökt med ultraljud på längden och tvären som vi fick veta detta, inte för att hon visat någon form av symptom eller så. Nu råkar vår dotter dessutom ha ett hjärtfel - ett mer konkret SN med andra ord - men hon skulle ha blivit i stort sett lika grundligt undersökt om hon inte varit hjärtsjuk som baby.

    Att det däremot är folk som tvekar inför en kontakt som ännu inte är upparbetad har jag full förståelse för. Liksom för att kostnaderna och upp till tre resor kan avskräcka en och annan. Men kanske håller det ändå på att hända något i adoptionsvärlden om köande adoptanter anser sig kunna avstå ett visst land pga att det är dyrt och känslomässigt jobbigt med tre resor. Under en längre tid har ju väntetiderna skenat så att många till slut varit beredda på nästan vad som helst för att ha en chans att få barn på mindre än tre år.
  • Namaste72

    Tror den yngsta från Ryssland via BFA hittills var 8 månader!


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • Hej och Hopp

    Ja och det verkar vara 0-3 år som krävs som medgivandeålder...


    Och tre resor blir det väl bara om man väljer att resa hem under resa 2 - det verkar inte vara orimlig lång vistelse i landet om man väljer att stanna kvar.


    Men jag vet så klart inte hur osäker informationen är - men ändå...


     

  • Emeli
    Namaste72 skrev 2011-05-08 08:54:23 följande:
    Tror den yngsta från Ryssland via BFA hittills var 8 månader!
    Har de fått hem något barn från Ryssland ännu? De startade ju upp med pilotfamiljer i mars i år. BFA brukar ju alltid skriva ut barnbeskeden på sin hemsida, men såvitt jag kan minnas har det inte nämnts något ryskt barn.

    Jag vill inte låta som nägon sur pessimist, men det kan vara klokt att dämpa entusiasmen lite tills man vet hur det fungerar.
  • Namaste72
    Emeli skrev 2011-05-08 14:25:18 följande:
    Har de fått hem något barn från Ryssland ännu? De startade ju upp med pilotfamiljer i mars i år. BFA brukar ju alltid skriva ut barnbeskeden på sin hemsida, men såvitt jag kan minnas har det inte nämnts något ryskt barn.

    Jag vill inte låta som nägon sur pessimist, men det kan vara klokt att dämpa entusiasmen lite tills man vet hur det fungerar.
    Naturligtvis inte. Men de har fått en del barn utsedda åt sig redan som de söker familjer till. Jag vet inte hur det funkat på AC innan, men tydligen så har BFA inte ens familjer till dessa barn. Jag tror inte heller de kommer skriva ut något på hemsidan förrän efter första resan dit, innan dess har familjen inte tackat formellt ja, eller hur?

    Jag väljer att se det optimistiskt, en ny kontakt kanske funkar bättre än den på AC?
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • Emeli

    AC har ju upparbetade kontakter på flera håll i Ryssland, t.ex. i Moskva, St. Petersburg och Murmansk. Jag har fått intrycket att byråkratin saknar motstycke och att det av och till har varit domstolarna i Ryssland som har krånglat, men jag kan ha fel.

  • fabbemam

    Jag vill bara säga att jag tycker det är jätte kul med nya kontakter och att väntetiden ser ut att vara kortare just nu. Vad gäller Ryssland så tror och hoppas jag att BFA har fått råd av AC, jag menar att om vi som adoptanter är medvetna om den krångliga byråkratin så borde rimligen även BFA vara det och haft det med i deras ställningstagande för att söka auktorisation eller ej för landet. Organisationerna arbetar ju mot samma mål: Att finna föräldrar till barn som behöver det. LYCKA TILL alla ni som är modiga nog att bli Pilotfamiljer.
    Fabbemam

Svar på tråden Många BFA-länder utan kö i Sverige