• Äldre 6 May 18:15
    13390 visningar
    19 svar
    19
    13390

    Någon som har en 3-åring som är sen i talet?

    När du säger att han klarade 3 års kollen så ntar jag att du menar att han alltså i meningar om minst tre ord och kunde benämna de åtta föremålen? Sedan skall ju även sjuksköterskan bedöma om barnet talar tex svårbegripligt eller mycket svårbegripligt. Dessa två bedömningar skall resultera i remiss till logoped, det har ni väl fått? Testerna, som är från fyra år, avgör graden av språkstörning och utifrån det vilka verktyg som skall användas. Det kan vara språkträning eller remiss för utredning av neurologiska handikapp.

    Jag har själv två barn med språkstörning. Dottern hade generell språkstörning vid 4 år men nu vid 5 år är den enbart fonologisk, berör alltså bara uttalet. Sonen, som är 3 år, har inte gjort något test ännu men förmodligen är det enbart en fonologisk språkstörning, om än mycket grav i hans fall. Han förefaller tala grammatiskt korrekta meningar i åldersadekvat längd och språkförståelsen är mycket god. Min dotter hade inte god språkförståelse tidigare men har hämtat igen. Båda skall genomgå psykologutredningar vilket är rekommendationen för språkstörda barn, vi har dock inte anledning att tro att det finns ytterligare störningar men om så är fallet är ju tidigare insatser viktiga för hur det skall gå för barnet.

  • Äldre 11 May 08:24
    #6

    Det är så fel! Min dotter har gått sedan 3-års ålder och sonen från 2,5 år. Även om de inte kan göra standardtesterna så kan man som förälder få en rätt bra bild ändå av barnets svårigheter och få vetskap om hur grav störningen är. Samt förstås tips om hur träna. Be ditt BVC om en remiss! Barn med språkstörningar har oftast ytterligare funktionsnedsättningar och tidig diagnos är av stor vikt.

  • Äldre 11 May 11:04
    #8
    Thaleia skrev 2011-05-11 08:40:26 följande:
    Fast vad säger att TS son har en språkstörning? Han kanske bara har en språkförsening vilket är två skilda saker.

    TS:
    Min son var också jättesen med talet och det var nog inte förrän han var runt 4-5 som det började lossna på riktigt. Han fick gå hos logopeden som gjorde en bedöming och sa att det var en språkförsening. Vi fick lite övningar och så var det bara att prata mycket med honom, läsa och ge det tid helt enkelt. Nu går sonen i förskoleklass och talet har blivit SÅÅÅ mycket bättre. Fortfarande kan det finnas vissa ljud som kan låta lite konstiga men det handlar mest om att bekvämlighet (han förenklar) för när man ber honom upprepa så har han ljudet. Han ska bara komma ihåg att få fram det också när han pratar.
    Jag menar förstås inte att sätta en diagnos på TS barn, men numera skiljer man vad jag har förstått inte på språkförsening och språkstörning på samma sätt som det gjordes för ett par år sedan, när min dotter först remitterades. Jag klipper in från vår logopedsida

     "Språkförsening/språkstörning
    • fonologisk språkstörning där barnet inte hunnit strukturera ljudsystemet
    • artikulationsavvikelser
    • verbal dyspraxi (barnet har svårt att planera talrörelser)
    • dysgrammatiskt språk (problem med ordens böjningsform, ordföljd m.m.).
    • förståelseproblem (outvecklad ord- och satsförståelse)
    • generell språkstörning (barnet har problem med alla delar av språket, d.v.s. tal, språk och språkförståelse)"

    Men visst har du rätt i att en språkförsening kan hämtas in och inte ge ytterligare problem. Dock kan ändå vara skäl för remiss så man kan konstatera att det inte rör sig om en allmän utvecklingsförsening. Hellre för mycket hjälp 'n för lite.
Svar på tråden Någon som har en 3-åring som är sen i talet?