• Anonym (Ånges­tladda­d 22)
    Äldre 7 May 19:00
    16104 visningar
    18 svar
    18
    16104

    Alkohol, ångest/depression och antidepressiva läkemedel

    Hej!

    Blev diagnostiserad med depression och kraftig ångest i mitten på februari och fick börja med Sertralin 50 mg. Ångesten blev väldigt mycket bättre, inte helt borta men så jag känner att jag kan hålla mig samman. Har mått relativt bra även om jag fortfarande lätt blir orolig, speciellt vad andra tycker om mig t.ex. arbetskollegor, vänner o.s.v. Men nu till saken. Jag har endast druckit alkohol två gånger sen jag började med tabletterna och det har blivit totalt katastroff! Första gången tog jag ingen Sertralin samma dag som jag visste att jag skulle dricka men det hela slutade i att en kompis ringde ambulans för jag fick en väldigt kraftig panik-ångestattack. Trodde detta var mer en slump att jag fick ångestattack just då än att det berodde på alkoholen.

    Men nu var jag ute igår med mina arbetskollegor. Hade förfest för att sedan gå ut på after-work. Jag tog det lugnt med alkoholen mot hur jag brukar göra och allt kändes bra men sen när vi kom till after-worken hände samma som sist. Gick från att må super till att ligga ute och gråta, trots att jag inte var ledsen för nått :S Blev taxi hem kl 22 och mådde fruktansvärt trots att jag knappt druckit något. Jag brukar kunna dricka ganska mycket men nu räcker det med lite för att jag ska få blir rejält full och få världens ångest.

    Idag har jag världens ångest över gårdagen speciellt för att jag var med mina arbetskollegor även om vi är nära vänner många av oss. Har pratat med alla som var med och alla bara skrattar åt det och säger att det kan hända alla o.s.v. men jag mår skit ändå, tror att dom tycker massa saker som jag egentligen vet att dom inte tycker...

    Ska jag aldrig mer kunna umgås över ett glas vin utan att må såhär? Känns så tråkigt att säger nej bara för att jag är rädd att det ska hända, vill ju kunna umgås som normalt.. Jag är verkligen ingen som är ute och super varje helg men är bara 22 år och då blir det ju nån fest då och då.. Någon annan som har erfarenhet av detta?

    / En ledsen tjej

  • Svar på tråden Alkohol, ångest/depression och antidepressiva läkemedel
  • Anonym (Ånges­tladda­d 22) Trådstartaren
    Äldre 7 May 19:09
    #2
    Anonym (jag också) skrev 2011-05-07 19:06:30 följande:
    Jag har tyvärr också dåliga erfarenheter från antidepressiva tillsammans med alkohol. Jag har fått ordentliga ångestattacker och betett mig på sätt som jag normalt inte skulle göra och som jag aldrig gjort igen sen jag slutade med antidepressiva. Jag mår dåligt och skäms än idag över hur konstigt jag betedde mig.

    Vill du kunna ta ett glas vin så får du kanske överväga att antingen byta preparat, något som kanske inte är lika känsligt för alkohol, eller överväga andra behandlingsmöjligheter.

    Lycka till
    Gud va skönt o höra att det inte bara är jag! Det är som man blir en annan människa, skulle ALDRIIG bete mig som jag gjort dessa två gånger!!

    Hur länge gick du på anti-depressiva?. Jag är livrädd för att sluta och må så fruktansvärt dåligt som jag gjorde innan jag började...
  • Anonym (Ånges­tladda­d 22) Trådstartaren
    Äldre 7 May 23:21
    #12

    Tack för alla svar!! Känns på nått sätt, även om det inte är bra, bättre att det inte bara är jag. Trodde verkligen jag var påväg o bli tokig! Ska lägga ner alkoholen, nu vet jag ju iaf att det är den som spökar. Tråkigt nu inför sommaren o inte kunna ta en öl och bara sitta på utebarerna o njuta men det är inte värt att riskera nått!

  • Anonym (Ånges­tladda­d 22) Trådstartaren
    Äldre 8 May 13:35
    #14
    Anonym (nej) skrev 2011-05-08 12:03:39 följande:
    Klokt beslut.
    Men det finns alkoholfria alternativ och med dom lär du ha MYCKET roligare och trevligare än om du dricker de alternativ med alkohol.
    Tänk på vad mycket positivt medicinen gör för övrigt i ditt liv.
    Jo det är ju så jag tänker, mår ju så mycket bättre än innan så det är absolut inte värt o riskera det.
  • Anonym (Ånges­tladda­d 22) Trådstartaren
    Äldre 8 May 19:28
    #16

    Har fortfarande idag megaångest. Har varit utan denna skitångest såpass länge att jag glömnt hur jävligt det är... Mår verkligen piss. Alla känslor kommer igen; Ensamheten, ingen tycker om mig, skulle jag dö skulle ingen märka förens jag inte dyker upp på jobbet o.s.v. Mår ruggigt. Är detta normalt efter alkohol och sertralin? Har ju mått så himla mycket bättre men nu känns det som jag är tillbaka på ruta ett igen...

    Orkar inte...

Svar på tråden Alkohol, ångest/depression och antidepressiva läkemedel