• cili79

    Adoptera från Ryssland

    Hej!

    Vi har blivit pilotföräldrar för BFA i Arkangelsk, Ryssland.
    Håller på att förbereda handlingarna. Oj, så mycket papper!
    Någon annan som också ska/har/vill adoptera därifrån?

    Så mycket som snurrar i huvudet just nu..
    Undrar bland annat om vår son, 5 år, kan följa med på resorna. Hur är det att vistas i Ryssland? Något speciellt vi ska tänka på?

    Vore kul att få kontakt med andra i liknande situation.
    Kram

  • Svar på tråden Adoptera från Ryssland
  • Manchester

    Jag har inte adopterat från Ryssland, men känner andra som gjort det och som haft äldre syskon med på resan. Några har tagit med syskonet enbart på hämtresan. Ryssland är lite annorlunda mot Sverige, ett litet barn tycker kanske inte om maten det är inte säkert att man kan bo så att barnet kan komma ut och leka. Som jag förstått det är det också mycket byråkrati att klara av och de blivande föräldrarna ska både läkarundersökas och träffa en rysk psykolog. Kanske inte så kul för en femåring precis. Men vill man ha syskonet med på alla resor så är det nog inte omöjligt eller farligt, bara lite tråkigt för barnet.

  • Hej och Hopp

    Har inte heller någon erfarenheter av Ryssland men vill bara gratulera och önska lycka till!
    Nu kan det gå fort för er - eller hur!

  • cili79

    Tack snälla!


    Ja, det kan gå fort men är otroligt mycket papper att förbereda bara i första omgången. Sen ska det ju översättas och bara det tar en månad. Men det är ju otrolig skillnad på att vänta år!! Nu längtar vi ♥


    Kram!

  • fabbemam

    Grattis!
    Nu blir jag lite (eller mycket) nyfiken, vet ni även vem som väntar där borta i Ryssland. Som jag förstod det har ju BFA barn som väntar på att få komma hem till sina föräldrar, stämmer det?
    Lyckönskningar från
    Fabbemam

  • TinaM

    Hej!
    Jag blir också nyfiken . Har ni fått barnbesked? Som Fabbeman skrev finns det barn som "väntar".
    Hur lång tid tar det innan ni får resa? Har ni fått några preliminära tider?
    Lycka till!
     

  • Fender79

    Hej!

    Vi ska oxå var pilotföräldrar till Ryssland.   m58812857-1.html

    Håller på att boka psykolog nu....det tar tid! Hur många gånger måste ni träffa psykologen?

    Hur långt har ni hunnit?

    Kram!
     

  • cili79

    Hej igen!

    Vi ska till psykologen idag, två sektioner som hon tar direkt efter varandra. Räcker med denna gången på 1,5 timme.
    Igår ringde de och berättade att vi blivit tilldelade en pojke på 1,5 år. Lycka!
    Men när vi fick läsa mer om honom och se bilder misstänker vi FAS, fetala alkoholism skador.
    Nu känner vi oss omtumlade och förvirrade. Vet inte vad som händer nu.
    Efter allt man läser om FAS är det inte mycket man kan göra för att hjälpa de barnen.
    Vi har en biologisk son på 5 år och vill inte utöka familjen om det kommer att påverka hans liv negativt.

    Vi hörs av igen,
    kram och tack för tankar och gratulationer!

  • Fender79

    Hej!

    Men oj, hur gör man då? Det är ju det som man varit orolig för...mes FAS alltså.

    Vad säger BFA? Kan vi hjälpas åt på något sätt med allt det här?

     

  • graintad

    Det beror väl också på hur "stark" Fas är... Det finns ju stora skilnader... 
    Men svår fråga... Och väldigt svårt beslut...  

  • TinaM

    Hej igen!
    Vi är också på G och bli pilotfamilj i Ryssland för BFA.
    Grattis till sonen, förstår dock att det känns omtumlande i och med att ni misstänker FAS. 
    Funderar som Fender79 vad BFA säger?
    Skulle tycka det vore fantastiskt om vi kunde stötta varandra i denna häftiga, ganska läskiga men samtidigt fantastiska resa !
    Ni får gärna inboxa mig om ni vill!
    Lycka till! 

  • cili79

    Jag är såå tacksam för stöd.
    Har haft sån ångest inatt och idag.
    Vi hann inte ringa idag på telefontid så det får bli samtal i morgon. Hör av mig igen då.

    P.S. Psykologen kostade 3800 kr.
    Kram, vi hörs!

  • cili79

    Idag har vi beslutat att inte gå vidare med adoptionen.
    Känns så tungt.
    Är nog något av det jobbigaste hittills.
    Men lillkillen får nog ett annat fint hem.
    Det är jag säker på.
    Trevlig helg på er!

  • Fender79

    Förstår att det känns tungt! Tänker på er!

    Styrkekramar till er!

     

  • graintad

    Det var säkert ett svårt beslut. Hoppas ni får ett nytt BB snart.
    I Finland händer det alltid nu och då att man hamnar tacka nej till ett BB, sedan beror det mycket på var i Ryssland man är, hur snabbt nya BB kommer...

     

  • cili79

    Tack för ert stöd! Känns skönt att höra!
    Det är bara att hålla tummarna att det inte dröjer jättelänge..
    Hur går det för er?

  • fabbemam
    cili79 skrev 2011-05-21 12:00:42 följande:
    Tack för ert stöd! Känns skönt att höra!
    Det är bara att hålla tummarna att det inte dröjer jättelänge..
    Hur går det för er?
    Vi är lyckligt hemma med vår kille från Kina sedan mars. JAg hoppas också  att ni får barn snabbt. Har inte BFA flera barn från ryssland som väntar på familj, jag förstod det så på deras hemsida för ett tag sedan?
    Fabbemam
  • Namaste72

    BFA har både barn utsedda i Ryssland OCH barn som speciellt söker föräldrar.

    TS: Ni kanske kan prova Ungern istället? Där söker BFA pilotfamiljer också!  Om ni inte har skickat akten till Ryssland än menar jag...


    fabbemam skrev 2011-05-21 12:53:52 följande:
    Vi är lyckligt hemma med vår kille från Kina sedan mars. JAg hoppas också  att ni får barn snabbt. Har inte BFA flera barn från ryssland som väntar på familj, jag förstod det så på deras hemsida för ett tag sedan?
    Fabbemam
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • Ålen returns

    Jag förstår att det måste varit ett jättesvårt beslut. All styrka åt er och jag hoppas att ni någon gång inom överskådlig framtid känner er redo igen. Kram

Svar på tråden Adoptera från Ryssland