• Äldre 9 May 11:07
    21080 visningar
    23 svar
    23
    21080

    Vår katt är kär i sambon?

    Hej alla kattexperter!

    Jag och min sambo skaffade katt för ca 1.5 år sedan, eller jag fiskade upp den i skogen efter att den sprungit hemlös, mager och eländig i 1-2 års tid.

    Katten är hur mysig som helst och supersocial trots att den varit på luffen ett tagGlad

    Min fråga nu är att katten utan undantag ALLTID föredrar min sambo, hon är löjligt förtjust i honom. Hos mig kan hon ligga och mysa och gosa bara inte han är i närheten då hoppar hon över till honom direkt. Med honom myser hon på ett helt annat sätt också, gnider sig i ansiktet, pussar på munnen (ligger och trampar och pussar huuur länge som helst) sen vill hon sova kind mot kind med honom och larvar sig helt otroligt mycketFörvånad

    Jag tycker det är jättekul att de typ är kära i varandraTungan ute, men är själv ingen kattexpert och undrar hur katter funkar? Är detta beteende normalt och är det någon som har en teori om varför hon gör så här?

  • Svar på tråden Vår katt är kär i sambon?
  • Äldre 9 May 11:10
    #1

    Våra katter har också sina favortiter, inget konstigt igentligen . Lexus föredrar sambon,Oliver och Lovis mig och sen är det Maja som varierar sig.

  • Viktor­s älskli­ng
    Äldre 9 May 11:12
    #2

    Kär vet jag inte om katten är men en del katter tyr sig mest till den ena ägaren, i det här fallet tyr sig er katt mest till din sambo, det vill säga hon är mer "husses kisse" än "mattes kisse". Det är nog inget ovanligt beteende hos en katt.

  • Äldre 9 May 11:18
    #3

    Så är det här hemma oxå, katten älskar husse och sitter vid dörren och väntar när det är dags för honom att komma hem.

    Ser det som helt normalt på samma sätt som hunden tyr sig till mig.


    BF 1/9 2011
  • lelodi
    Äldre 9 May 11:18
    #4

    Hehe, min är likadan. Han är hittekatt från katthem och stallkatt hemma hos oss.


    Han är snäll och social, men sitter inte i knät på någon annan än mig och kommer alltid och pratar, flirtar och trampar så fort han ser mig. Andra får klappa på honom, men han älskar verkligen mig! Trots att det är jag som avmaskar, rycker fästingar osv.

  • Äldre 9 May 11:22
    #5

    Låter som om hon gillar din sambo helt enkelt, här hemma har vi en som favoriserar mig, en som gillar både mig och min man lika mycket och en som bara gillar familjemedlemmar dvs gömmer sig när det kommer utomstående och sen har vi hunden som gillar mig men älskar min man Tungan ute

  • Äldre 9 May 11:26
    #6

    Tack för era svarGlad 

    Har förstått att en katt kan föredra en person mer, men hon är så extremt löjlig med sambon!!!??Tungan ute Inte bara att hon väljer hans knä utan just detta med att hon kan ligga och slicka på hans mun i typ 10-15 min...pussar han henne på munnen så trycker hon munnen mot honom. Katten kan pussas!!Förvånad

    Vet nån vad de går på när de "väljer" favorit..beteendet hos personen, dofter? Var ju ändå JAG som räddade henne från svältCool

  • Pusses­nuttan
    Äldre 9 May 13:57
    #7

    När vår honkatt löpte blev hon nästan pinsam. Så fort sambon kom i närheten vände hon upp rumpan mot honom. Hon hade full koll på att han var han-kön.

  • Äldre 9 May 14:17
    #8
    Pussesnuttan skrev 2011-05-09 13:57:41 följande:
    När vår honkatt löpte blev hon nästan pinsam. Så fort sambon kom i närheten vände hon upp rumpan mot honom. Hon hade full koll på att han var han-kön.
    Haha exakt, tror vår har koll på det också. Jag är som en matande kompistyp medans sambon är hennes livs kärlek typTungan ute
  • Äldre 11 May 13:13
    #9

    Haha! Vår katt "älskar" min sambo beroende på hur hans skäggstubb ser ut. När den är som mest kliande vill han bara vara uppe i famnen och buffa och stryka sig över skägget så mkt som det går :P

  • Äldre 11 May 18:21
    #10
    tantS skrev 2011-05-11 13:13:17 följande:
    Haha! Vår katt "älskar" min sambo beroende på hur hans skäggstubb ser ut. När den är som mest kliande vill han bara vara uppe i famnen och buffa och stryka sig över skägget så mkt som det går :P
    hahaha, jag hoppas katten är långhårig, isåfall vill jag få se en bild på din sambo med rejäl skägstubb å hur resultatet blir efter gosig fällande katt HAHAHAHA, fick upp den bilden direkt när jag läst vad du skrivit, hahaha!!
    ♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Äldre 11 May 18:47
    #11
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-05-11 18:21:14 följande:
    hahaha, jag hoppas katten är långhårig, isåfall vill jag få se en bild på din sambo med rejäl skägstubb å hur resultatet blir efter gosig fällande katt HAHAHAHA, fick upp den bilden direkt när jag läst vad du skrivit, hahaha!!
    Hehehe! Det brukar tyvärr inte fasta så mkt som man kan tro! Katten är lite längre än korthårig och röd/vit. Ibland har han dock tussar och enstaka hår på kinderna!
  • Madrig­alen
    Äldre 20 Jul 02:16
    #12
    Pussesnuttan skrev 2011-05-09 13:57:41 följande:
    När vår honkatt löpte blev hon nästan pinsam. Så fort sambon kom i närheten vände hon upp rumpan mot honom. Hon hade full koll på att han var han-kön.
    ha ha.
  • alexan­der201­1
    Äldre 20 Jul 02:21
    #13

    så har vi det hemma oxå, tussen föredrar min sambo, harry är min ögonsten o han är som en hund. går efter mig vart jag än går och följer med mig och hunden på promenaderna varje gång. humlan däremot är bådas

  • Madrig­alen
    Äldre 20 Jul 02:40
    #14

    Lilla Smilla är nog också lite karltokig.
    Pappa var hennes favorit när han levde.
    Hon skulle vara runt honom hela tiden.

    När mamma sedan gifte om sig blev hennes nya gubbe
    kattens nya förälskelse.

  • Jizzie
    Äldre 20 Jul 02:42
    #15

    Fick två kissar på köpet när jag träffade min sambo. Killen Felix föredrar alltid tjejer framför killar och lilltjejen Wilda som från början var sambons lilla sockertopp följer nu efter mig som en svans var jag än går i lägenheten :) hon sover med mig, vaknar med mig, äter frukost med mig. Hon är lite "kär" i mig men det beror nog på att jag skämmer bort henne mer och att jag är hemma mer än sambon :)

  • Essien
    Äldre 20 Jul 02:43
    #16
    Lizz skrev 2011-05-09 11:26:43 följande:
    Tack för era svarGlad 

    Har förstått att en katt kan föredra en person mer, men hon är så extremt löjlig med sambon!!!??Tungan ute Inte bara att hon väljer hans knä utan just detta med att hon kan ligga och slicka på hans mun i typ 10-15 min...pussar han henne på munnen så trycker hon munnen mot honom. Katten kan pussas!!Förvånad

    Vet nån vad de går på när de "väljer" favorit..beteendet hos personen, dofter? Var ju ändå JAG som räddade henne från svältCool
    Lite gulligt, men jag skulle nog inte vilja bli slickad på munnen av en katt. Deras saliv är långt ifrån lika "ren" som en hunds och kattbett kan jättelätt bli äckligt infekterade pga alla bakterier i munnen.. Så avråd sambon från att pussas med kissen är mitt tips, så han inte åker på ngt otrevligt munsår om hon blir lite för på Flört
  • Äldre 20 Jul 03:09
    #17

    Våra är likadana, vå har två och en gillar mig mer, den andra föredrar sambon. Min teori är att den ena hade jag själv innan vi flyttade ihop (som tyr sig mest till mig). Den andra skaffade vi gemensamt, men det var sambon som hämtade henne. Vi hämtade henne ganska långt bort så de var själva många timmar innan jag träffade henne. Hon älskar honom löjligt mycket, nästan så som du beskriver. Hon är supergosig mot mig med, men det är något speciellt med honom tydligen ♥

  • Äldre 9 May 22:06
    #18

    HAHA, min hankatt vill pussa mig hela tiden. Han är verkligen matteskatt.
    Jag tycker att det är jobbigt efter ett tag för att det gör ont på läpparna och när jag vänder bort huvudet ska han hålla på att vända tillbaka mig med tassen. Verkligen supergulligt. Just nu ligger han under min arm och spinner. Superhärligt Hjärta

  • Äldre 24 Sep 14:48
    #23

    Jag har haft både han- och honkatter, ingen har varit så extremgosig som ts katt verkar vara (förutom när jag var gravid...) men ena hankatten var definitivt skeptisk mot manliga besökare oavsett om det var kompisar eller familj eller annat. Tjejkompisar kom han och gosade men men killar fick bara en iskall blick. Det var helt klart han som var herre i huset.

    Jag delade ett tag lägenhet med en tjej vars kille verkligen försökte ställa sig in hos katten och muta honom med korv och kattgodis och allt möjligt men han blev ändå aldrig populär. :)

    Så nog har de koll på oss. :)

Svar på tråden Vår katt är kär i sambon?