• trollk­arl
    Äldre 13 May 12:02
    32307 visningar
    39 svar
    39
    32307

    Skala potatis i förväg?

    She is Me skrev 2011-05-13 11:56:28 följande:
    antingen så skalar du dem och har dem i vatten, för annars blir de bruna. Eller så skalar du dem och kokar dem, och förvarar i en skål i kylen.  Eller så gör du hela potatissalladen idag, tycker det blir godast när den får stå och suga upp smakerna ;- )
    hänger med där me..

    men ska TS ändå skala dagen innan så ner med dom i citronvatten samt med färsk citron i. på med ett lock så det inte kommer in ljus i bunken..
  • trollk­arl
    Äldre 13 May 12:11
    #7
    Gustie skrev 2011-05-13 12:09:30 följande:
    Tack för alla svar.

    Jag håller med om att det ofta blir gott om det får stå och gotta till sig om man gör hela rätten dagen innan, men denna potatissalladen ska vara ljummen så man ska koka potatisen precis innan man blandar ihop den och sen servera direkt.

    Men om jag skalar idag och lägger i vatten i kastrull med lock, så bör de hålla sig fina
    med citron. viktigt! o med lock så det inte kommer in ljus.
  • trollk­arl
    Äldre 13 May 13:06
    #11
    Gustie skrev 2011-05-13 13:04:24 följande:
    Oj, MÅSTE det vara citron i också...det hade jag missat, tack för tipset
    GreteP skrev 2011-05-13 12:28:38 följande:
    om du ska göra potatissallad, koka potatisar redan idag (oskalade). De blir bättre och mer fasta tills imorgonSkrattande
    Ja, det hade varit bra, men den ska vara ljummen, så i så fall hade jag fått värma upp potatisarna imorgon igen och det blir kanske inte så bra.
    nä förkoka inte, det blir bara pannkaka..
    ja citron motverkan oxideringen som blir när det blir brunt, samma med avokado etc.
    så hel citron skuren i grova delar i vattnet.
  • trollk­arl
    Äldre 13 May 13:21
    #18
    She is Me skrev 2011-05-13 13:14:48 följande:
    citron är väl inte måste, har jag aldrig haft, men viktigt att ha vatten så det täcker potatisen helt,
    La Lola skrev 2011-05-13 13:15:19 följande:
    Nä, inte jag heller o min potatis har aldrig blivit missfärgad.
    She is Me skrev 2011-05-13 13:17:29 följande:
    då är vi överrens där med
    så två stycken random personer som provat lite o haft tur så är det ett faktum?
    när vi jobba i resturangen så motverkar vi produktionen glykoalkoloidämnena av solanin och chakonin
    med citron, men visst vi har ju självklart fel ;)
  • trollk­arl
    Äldre 13 May 13:25
    #22
    Balahir skrev 2011-05-13 13:23:37 följande:
    då är vi tre random personer.
    plus alla jag någonsin skalat potatis med i förväg, ingen har använt citron.
    alla? du menar personer? ja visst det e säkert bra. men över natten bildas just glykoalkoloider som övervägande gör potatisen brun. men visst, mina krögare jag jobbat för samt kökschefer med både en o två stjärnor i GDM har ju självklart fel =)
  • trollk­arl
    Äldre 13 May 13:26
    #25
    La Lola skrev 2011-05-13 13:24:31 följande:
    Det har vi väl ändå inte påstått?
    Vi talade bara om att vi inte har haft nån citron o att det har gått bra iaf.

    Det är väl för fanken ingen som har påstått att du o dina kollegor har fel!

    (jo, lite förbannad blev jag faktiskt nu om nån undrar)
    nope ingen som undrar, men att undergräva en som jobbat inom gourmetbranchen är inte helt rättvist..
  • trollk­arl
    Äldre 13 May 13:27
    #29
    Gustie skrev 2011-05-13 13:25:04 följande:
    Oj, blir det?
    Det var i en affär vi fick receptet och hon rekommenderade att vi skulle göra det medan potatisen var ljummen...

    Någon som har tips ang det? Är det kanske bättre att ha den kall?
    nä kör du varm potatis, inga problem. men servera med en gång, samt koka inte hela vägen, o använd en fast sort. sen blir dom klara med sin egen värme..
Svar på tråden Skala potatis i förväg?