• Äldre 13 May 14:45
    7853 visningar
    32 svar
    32
    7853

    "Fornnordiska" namn

    Jag stör mig så oerhört på de som försöker påstå att tex Freja, Loke och Tor är fornnordiska namn. Det är de inte, det är fornnordiska gudanamn och det var inte namn som gemene man bar. Däremot kunde gudanamnen ingå i vanliga personnamn, som tex i Ingrid och Torbjörn.

    Det var först under nationalromantiken på 1800-talet som de gamla gudanmanen började användas som personnamn.

    Nu har jag fått skriva av mig lite.

  • Svar på tråden "Fornnordiska" namn
  • Äldre 13 May 15:38
    #7
    Natulcien skrev 2011-05-13 14:53:15 följande:
    Själv väljer jag att inte störa mig så mycket på andra människor... Cool
    Du stör dig uppenbarligen på mig eftersom du tar tid och energi att svara.
  • Äldre 13 May 15:53
    #8
    alvide skrev 2011-05-13 15:13:12 följande:
    vilken petitess
    Menar du på allvar att du inte själv stör dig på något som någon annan skulle kunna benämna som en petitess?
  • Äldre 13 May 16:06
    #11
    Selfish Geene skrev 2011-05-13 15:56:49 följande:
    tycker du själv att det inte är en petitess? 
    Det är klart att jag inte tycker att det är något världsomvälvande problem. Men, varför ska man bara få uttrycka att man ogillar/stör sig på något som är allmänt erkänt som ett stort problem? Varför ska FL-användare direkt hoppa på någon som vågar erkänna att han eller hon stör sig på saker som anses som petitesser? Om man nu stör sig så mycket på dem som uttrycker att de stör sig, varför inte ignorera inlägget och låta bli att svara? Annars har man ju precis samma beteende som den som man stör sig på?
  • Äldre 13 May 16:08
    #12
    Päron1986 skrev 2011-05-13 16:01:32 följande:
    Stör man sig om man tar sig tid och energi att svara människor?
    ohfan..
    Nu drar du saken ur dess sammanhang.
  • Äldre 13 May 16:18
    #14
    Selfish Geene skrev 2011-05-13 16:08:09 följande:
    Jag trodde nog inte att du känner att det är ett stort problem.

    Men anser du att det här är ett problem över huvud taget? Varför?
    Nej jag anser inte att det är ett problem. Det har jag aldrig påstått. Vem har sagt att man bara kan störa sig på saker som är ett regelrätt problem?

    Jag är intresserad av namn och etymologi. Även om jag inser att inte alla delar det intresset (och inte kräver det heller), så anser jag att det är ganska konstigt att så många gång på gång kan påstå att tex Freja är ett fornnordiskt namn.
  • Äldre 13 May 16:31
    #18
    Selfish Geene skrev 2011-05-13 16:22:58 följande:
    är det inte det då?
    Se trådstarten.
  • Äldre 13 May 16:53
    #21
    Selfish Geene skrev 2011-05-13 16:36:40 följande:
    Har gudarna i den fornnordiska mytologin inte fornnordiska namn? 
    Det beror väl på hur man definierar fornnordiska namn. Jag skulle säga att ett fornnordiskt namn är ett sådant namn som gemene namn hette.
  • Äldre 13 May 16:57
    #22
    Dr Mupp skrev 2011-05-13 16:35:47 följande:
    Vikipedia säger att Vidar är ett fornnordiskt namn. Vidar var även son till Oden och hade ihjäl fenrisulven.
    I detta fallet skulle inte jag vilja använda Wikipedia som en säker källa. Användes Vidar som personnamn? Finns det belägg för det, tex på runstenar?
  • Äldre 13 May 17:18
    #25
    Selfish Geene skrev 2011-05-13 17:03:58 följande:
    så vilken tidsepok skulle du säga att de fornnordiska gudarnas namn kommer ifrån?
    Du missar poängen. Låt mig dra en parallell: Jehova är inte ett gammalt judiskt namn. Det är namnet på judarnas (och de kristnas) gud. Däri skillnaden.
  • Äldre 13 May 20:39
    #31
    Selfish Geene skrev 2011-05-13 17:25:06 följande:
    Jag tycker inte att det går att jämföra namnet på en monoteistisk gud (JHVE) och de polyteistiska, att döpa ett barn till JHVE skulle vara förbjudet medan de asatroende visst döpte sina barn efter gudarna (om än i modifierad form)
    Jag kan inte påminna mig om att jag någosin hört talas om att små Zeus och Herakles lekte på bakgårdarna under antiken.

    Bruket av gudanamn på gemene man kan också ha varierat från olika tider och kulturer. Jag har inte kunskap om alla kulturer från alla tider. Det trådstarten handlar om är dock specifikt fornnordiska namn.

    Den här diskussionen verkar ha sematiken som grundfråga. Jag har redan beskrivit vad jag står.
    Emeli skrev 2011-05-13 19:41:19 följande:
    Jag tror jag förstår vad du menar. Lite nyfiket undrar jag hur du ser på gudanamn från antiken, t.ex. Diana, Athena, Afrodite?

    Själv är jag lite ambivalent i frågan. Jag skulle mycket väl kunna ge mitt barn ett namn som Diana (för att jag tycker det är vackert), och jag skulle kunna åtminstone diskutera Tor även om jag föredrar Torbjörn. men jag skulle aldrig någonsin kunna ge mitt barn namnet Loke! Vem vill uppkalla sitt barn efter en slug och opålitlig jätte? Oden eller Odin år också helt otänkbart som namn på en människa.
    Jag vill poängtera att jag inte ser något fel att uppkalla sitt barn efter en gud, vare sig det är Tor eller Diana. Jag har däremot lite svårt för de som ger sitt barn ett namn där associationerna är negativa, så jag håller med dig om Loke, men det handlar naturligtvis inte bara om gudanamn.
  • Äldre 13 May 20:41
    #32
    Embla skrev 2011-05-13 20:39:32 följande:
    Emeli skrev 2011-05-13 19:41:19 följande:
    Jag tror jag förstår vad du menar. Lite nyfiket undrar jag hur du ser på gudanamn från antiken, t.ex. Diana, Athena, Afrodite?

    Själv är jag lite ambivalent i frågan. Jag skulle mycket väl kunna ge mitt barn ett namn som Diana (för att jag tycker det är vackert), och jag skulle kunna åtminstone diskutera Tor även om jag föredrar Torbjörn. men jag skulle aldrig någonsin kunna ge mitt barn namnet Loke! Vem vill uppkalla sitt barn efter en slug och opålitlig jätte? Oden eller Odin år också helt otänkbart som namn på en människa.
    Jag vill poängtera att jag inte ser något fel att uppkalla sitt barn efter en gud, vare sig det är Tor eller Diana. Jag har däremot lite svårt för de som ger sitt barn ett namn där associationerna är negativa, så jag håller med dig om Loke, men det handlar naturligtvis inte bara om gudanamn.
    Det ska vara svårt att förstå dem
Svar på tråden "Fornnordiska" namn