• Svinto

    Utveckling

    Detta inlägg ligger under adoption!!

    Hur var utvecklingen på era barn då de kom hit?
    Hur gamla var de o hur fort lärde de sig gå/prata?
    Hur mycket kan man skylla på adoption o när kan man börja säga att det  är "sen utveckling"? 

    Vår son på 17 månader har ännu inte släppt utan håller sig mest till att krypa o gå längs med möbler o väggar. Han säger inte ett enda ord. Jodå- mamma o pappa men det kommar aldrig "rätt". Vi har varit hemma i 8 månader. Han var nästan 9 månader då vi kom hem.
    Enligt BVC är han "normal".

    Sen utveckling eller med en adoption i bagaget?
    Han har bott i fosterfamilj  om det kan ha någon betydelse.

    Förstår självklart att det är induviduellt från barn till barn. 

  • Svar på tråden Utveckling
  • fabbemam

    Du känner ditt barn BÄST och är du orolig så kräv remiss till barnläkare alltså en riktig barnläkare inte bara den som finns på BVC, vilken min erfarenhet av är att den inte är lika kunnig som de på barnmottagningen, i alla fall där jag bor.

    BVC sköterskor har ofta lång erfarenhet men de är inte läkare och därför har du rätt att få remiss om du känner dig orolig. En remiss till läkare behöver inte innebära en diagnos av något slag men kan innebära en remiss vidare till tex en specialpedagog som kan hjälpa dig med hur du ska stimmulera ditt barn som kanske behöve lite extra hjälp nu i början för att komma i kapp.

    Kom just på att i mitt landsting kan man själv ringa till Barnhabiliteringen och få en tid till ett första möte med dem utan att gå genim BVC och barnläkare, kanske är det så överallt.

    Lycka till
    Fabbemam

  • Mula69

    Vi kom hem med vår son när han var 6,5 månader. Han var iochförsig väldigt verbal men helt orörlig. Han kunde på sin höjd tänka sig att rulla runt lite men knappt det.

    Jag blev jättestressade för när vi var på Öppna Förskolan och liknande så gick i princip "alla" barnen (kändes så iallafall) innan vår son ens försökte börja krypa.

    När han var 12 månader började han krypa och sen hände inget mer. Han gick och vinglade lite längs med bord och sådär men var i det stora hela ganska ointresserad av träna på att gå vilket typ "alla" andra barn försökte göra. Sen en dag, faktiskt på 17 månaders dagen, så gick han bara mellan mig och min man när vi satt på golvet och försökte engagera honom - bara sådär.

    Det var som om han laddat för det och sen bara släppte det. På BVC sa man att det var normalt att vara sen även om det finns många barn som de facto går vid 1 års ålder också. Hennes kommentar var snarare att om han blir 24 mån och fortfarande inte går så ska vi ta det vidare.

    Vad gäller språket för er son så kanske kan det vara likadant. Det finns en massa ord som bara väntar på att "komma ut" om ni bara ger det lite tid.

    Jag menar inte alls att negligera din oro och tycker precis som Fabbemam att du ska gå till en barnläkare om du känner dig orolig. Tror dock kanske att det bara är så att din son har en längre startsträcka.

    Kan tillägga att vi sluppit en massa blåmärken och skrubbsår pga att sonen var så sen med att gå, nu var han ju helstabil när han väl började.


     


    Hör

  • en glad
    Svinto skrev 2011-05-15 22:04:13 följande:
    Detta inlägg ligger under adoption!!

    Hur var utvecklingen på era barn då de kom hit?
    Hur gamla var de o hur fort lärde de sig gå/prata?
    Hur mycket kan man skylla på adoption o när kan man börja säga att det  är "sen utveckling"? 

    Vår son på 17 månader har ännu inte släppt utan håller sig mest till att krypa o gå längs med möbler o väggar. Han säger inte ett enda ord. Jodå- mamma o pappa men det kommar aldrig "rätt". Vi har varit hemma i 8 månader. Han var nästan 9 månader då vi kom hem.
    Enligt BVC är han "normal".

    Sen utveckling eller med en adoption i bagaget?
    Han har bott i fosterfamilj  om det kan ha någon betydelse.

    Förstår självklart att det är induviduellt från barn till barn. 
    Understimulerade barn utvecklas lite långsammare i början, men brukar, i en mer stimulerande miljö, komma ifatt så småningom. Fö finns det många "hemmagjorda" barn som inte heller går vid 17 månader!
    Bra att ni har ett BVC som förhåller sig coola - de brukar tyvärr vara snara att spä på oron ibland ....
  • Svinto

    Tack för era svar!

    På senaste kontrollen på BVC sa vi att hade det inte hänt något på 18 månaders kontrollen blev det troligtvis  en remiss till barnklin. Jag ska försöka stå på mig för detta.

    Han går ibland utan stöd men det är när man "lockar" honom o väldigt sällan självmant. Som mest har han nog gått 2 meter. Detta visar ju att han KAN- men vill nog inte....

    Han är otroligt envis o det menade BVC också att det säkert var en anledning. Han VILL inte gå eller prata o därför väntar han..... 

  • en glad
    Svinto skrev 2011-05-16 15:22:16 följande:
    Tack för era svar!

    På senaste kontrollen på BVC sa vi att hade det inte hänt något på 18 månaders kontrollen blev det troligtvis  en remiss till barnklin. Jag ska försöka stå på mig för detta.

    Han går ibland utan stöd men det är när man "lockar" honom o väldigt sällan självmant. Som mest har han nog gått 2 meter. Detta visar ju att han KAN- men vill nog inte....

    Han är otroligt envis o det menade BVC också att det säkert var en anledning. Han VILL inte gå eller prata o därför väntar han..... 
    Och om ett tag kommer han att springa och prata omkull er!
  • Svinto

    För snart två veckor sedan så släppte han taget o började gå själv!

    Vi var i församlingshemmet för att prata om hans dop som skulle ske i helgen o helt plötsligt började han bara gå inför prästen!! Vi blev alla väldigt glada o när han fortsatte dagen efter kom det faktiskt en lättnads tår i mammas ögaGlad 
    Nu går han mer än han kryper men ute vill HAN bestämma var vi ska gå- vilket inte är så lämpligt alltid...

    Nu hoppas jag på att talet kommer snart också.

    Han var 16,5 månader när han släppte. Alltså inte 17 månader som jag felaktigt skrev i början...FörlåtSkäms 

  • Maisie
    Svinto skrev 2011-05-27 11:40:22 följande:
    Nu går han mer än han kryper men ute vill HAN bestämma var vi ska gå- vilket inte är så lämpligt alltid...
    Jag har hela vintern traskat efter dottern som också ville bestämma (det funkar bättre nu) vart vi skulle gå. Intressantast var andra människors trädgårdar och då fick jag bära på en ilsk liten dam som sprattlade vilt för hon visste ju vad hon ville.  

    Lycka till med dopet.
  • Svinto

    Dopet är avklarat o gick bra

    Ja, alltid är det några nya utmaningar man står inför...
    Var på ett köpcentra några dagar efter att han börjat gå. Han ville gå o alla tyckte han var SÅÅÅ söt! Ända tills jag skulle gå in i en klädesaffär o han fick sitta i vagnen medan jag betalade. Då VRÅLADE han o ingen tyckte han var söt merFörvånad 

Svar på tråden Utveckling