• Mave
    Äldre 16 May 18:33
    1843 visningar
    5 svar
    5
    1843

    Adoptera makas barn?

    För att göra en väldigt lång historia väldigt kort. Jag är gift och har ett gemensamt barn med min man, har även en dotter sedan ett tidigare förhållande.
    Umgänget och relationen mellan dotter och pappan fungerar inte. Min man frågade därför mig idag om jag skulle kunna tänka mig att han adopterade min dotter!
    Han har funnits i hennes liv sedan hon var 3 (är nu 9).
    Därför undrar jag lite hur sådant fungerar. Vad som gäller m.m
    Jag har ensam vårdnad om dottern.

  • Svar på tråden Adoptera makas barn?
  • Chimam­anda
    Äldre 16 May 19:02
    #1

    Jag tror att ni måste utredas av familjerätten, precis som vid internationell adoption. Och det är tingsrätten som beslutar om adoptionen. Din fd man måste samtycka och kanske frågar de även din dotter vad hon tycker. Hör efter med famijerätten i din kommun, för att få rätt information. Lycka till!

  • Mave
    Äldre 16 May 19:05
    #2
    Chimamanda skrev 2011-05-16 19:02:43 följande:
    Jag tror att ni måste utredas av familjerätten, precis som vid internationell adoption. Och det är tingsrätten som beslutar om adoptionen. Din fd man måste samtycka och kanske frågar de även din dotter vad hon tycker. Hör efter med famijerätten i din kommun, för att få rätt information. Lycka till!
    tack så mycket ör ditt svar.
    Vi har dock varit väldigt mycket hos familjerätten i vår kommun pga pappan har missbruksproblem, gjort inbrott hos oss m.m så de vet vilka vi är och vad för hemförhållanden vi har osv.
  • Chimam­anda
    Äldre 16 May 21:25
    #3
    Mave skrev 2011-05-16 19:05:26 följande:
    tack så mycket ör ditt svar.
    Vi har dock varit väldigt mycket hos familjerätten i vår kommun pga pappan har missbruksproblem, gjort inbrott hos oss m.m så de vet vilka vi är och vad för hemförhållanden vi har osv.
    Det kanske är en fördel att de känner till er. Formellt sett måste de dock göra en utredning som underlag för beslut hos tingsrätten.
    Lycka till!
  • Äldre 17 May 01:49
    #4
    Mave skrev 2011-05-16 18:33:38 följande:
    För att göra en väldigt lång historia väldigt kort. Jag är gift och har ett gemensamt barn med min man, har även en dotter sedan ett tidigare förhållande.
    Umgänget och relationen mellan dotter och pappan fungerar inte. Min man frågade därför mig idag om jag skulle kunna tänka mig att han adopterade min dotter!
    Han har funnits i hennes liv sedan hon var 3 (är nu 9).
    Därför undrar jag lite hur sådant fungerar. Vad som gäller m.m
    Jag har ensam vårdnad om dottern.
    Det finns massor av trådar i detta ämne .....

    Ni behöver den andra förälderns ok till adoptionen (annars blir det svårt!) sedan ansöker ni om adoption direkt i er tingsrätt! 
  • Äldre 17 May 01:50
    #5
    Chimamanda skrev 2011-05-16 19:02:43 följande:
    Jag tror att ni måste utredas av familjerätten, precis som vid internationell adoption. Och det är tingsrätten som beslutar om adoptionen. Din fd man måste samtycka och kanske frågar de även din dotter vad hon tycker. Hör efter med famijerätten i din kommun, för att få rätt information. Lycka till!
    Nej familjerätten utreder inte för medgivande som vid internationell adoption när det gäller styvbarnsadoption ....
Svar på tråden Adoptera makas barn?