• Tinzi
    Äldre 16 May 19:02
    41110 visningar
    18 svar
    18
    41110

    Semesteravdrag?

    Kan någon snälla förklara varför mannens jobb drar av för semesteravdrag med över 1000:- ? (jobbet stängt och vi vill gärna veta nu) Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Semesteravdrag?
  • Savina
    Äldre 16 May 19:09
    #1

    semesteravdrag, e inte de de pengar ni får när han sen går på semester??

  • Äldre 16 May 19:17
    #2

    Det står inget om semesterlön på någon annan rad?

  • kataly­sator
    Äldre 16 May 19:24
    #3

    Här hittar du en lite mer detaljerad förklaring:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning

  • Äldre 16 May 20:35
    #4
    Tinzi skrev 2011-05-16 19:02:51 följande:
    Kan någon snälla förklara varför mannens jobb drar av för semesteravdrag med över 1000:- ? (jobbet stängt och vi vill gärna veta nu) Tacksam för svar!
    När dras detta? På varje månadslön eller när han tagit semester?

    Man brukar först göra ett avdag per uttagen semesterdag därefter får man semesterlön på ett något högre belopp per uttagen semesterdag.  
  • Äldre 16 May 21:24
    #5
    Stormorsan skrev 2011-05-16 20:35:12 följande:
    När dras detta? På varje månadslön eller när han tagit semester?

    Man brukar först göra ett avdag per uttagen semesterdag därefter får man semesterlön på ett något högre belopp per uttagen semesterdag.  
    Du har rätt i att det görs både semesteravdrag och att man får semesterlön. Men vanligast är att detta sker samtidigt så den anställde ska inte se eller märka det. Det är det som är själva idén med "tjänstemannamodellen", att du bibehåller din lön när du tar semester. Sen betalas oftast ut ett semestertillägg på 0,8%, så de flesta får lite extra i lön när de tagit ut semester.

    Har din man arbetat deltid? Då kan det vara så att han tjänat in dagarna på en icke 100%-ig sysselsättningsgrad, men om han arbetar heltid nu så blir avdraget på 100%.
  • Tinzi
    Äldre 17 May 10:21
    #6
    Erki skrev 2011-05-16 19:17:24 följande:
    Det står inget om semesterlön på någon annan rad?
    jo först semesterlön sen semesteravdrag :)
  • Tinzi
    Äldre 17 May 10:23
    #7
    Gladskit skrev 2011-05-16 21:24:54 följande:
    Du har rätt i att det görs både semesteravdrag och att man får semesterlön. Men vanligast är att detta sker samtidigt så den anställde ska inte se eller märka det. Det är det som är själva idén med "tjänstemannamodellen", att du bibehåller din lön när du tar semester. Sen betalas oftast ut ett semestertillägg på 0,8%, så de flesta får lite extra i lön när de tagit ut semester.

    Har din man arbetat deltid? Då kan det vara så att han tjänat in dagarna på en icke 100%-ig sysselsättningsgrad, men om han arbetar heltid nu så blir avdraget på 100%.
    han har jobbat heltid, men varit hemma en del för vård av barn...men han har ju även fått semesterlön :)
  • Äldre 17 May 10:33
    #8
    Tinzi skrev 2011-05-17 10:21:58 följande:
    jo först semesterlön sen semesteravdrag :)
    Ja men då är ju allt som det skall vara. För jag antar att semesterlönen är på ett något högre belopp än avdraget?
  • Tinzi
    Äldre 17 May 11:02
    #9
    Stormorsan skrev 2011-05-17 10:33:08 följande:
    Ja men då är ju allt som det skall vara. För jag antar att semesterlönen är på ett något högre belopp än avdraget?
    ja, 370:- får man det utöver lönen för en vanlig dag då eller?
  • Äldre 17 May 11:05
    #10

    Ja semesterlönetillägget gör att semesterlönen blir lite högre än den vanliga lönen.

  • Äldre 17 May 11:46
    #11

    OK, ja då är ju problemet löst verkar det som


    Vab ska för övrigt inte påverka semesterlönen..

  • Tinzi
    Äldre 18 May 18:11
    #12
    Stormorsan skrev 2011-05-17 11:05:29 följande:
    Ja semesterlönetillägget gör att semesterlönen blir lite högre än den vanliga lönen.
    oki, toppen isf :)
  • Äldre 24 Jul 17:54
    #13

    Hallo såg denna tråd när jag sökte på semesteravdrag.
    Jag har fått 3735kr i semesterlön, dock där under har jag en not som heter semesteravdrag för samma period på 3854Kr.

    Var av att de tar mer pengar i semesteravgift än vad jag får i semesterlön?

    någon mer än mig som tycker detta är konstigt?

    Anton

  • Äldre 24 Jul 21:12
    #14
    ghoste skrev 2014-07-24 17:54:31 följande:

    Hallo såg denna tråd när jag sökte på semesteravdrag.
    Jag har fått 3735kr i semesterlön, dock där under har jag en not som heter semesteravdrag för samma period på 3854Kr.

    Var av att de tar mer pengar i semesteravgift än vad jag får i semesterlön?

    någon mer än mig som tycker detta är konstigt?

    Anton


    En gissning bara, men har du tagit ut mer semester än vad du tjänat ihop till? Man har rätt till 5 veckors semester, men inte nödvändigtvis 5 veckors betald semester innan man tjänat ihop det. Tror det tar 5 år.
  • Äldre 24 Jul 22:11
    #15
    fraxx skrev 2014-07-24 21:12:16 följande:
    En gissning bara, men har du tagit ut mer semester än vad du tjänat ihop till? Man har rätt till 5 veckors semester, men inte nödvändigtvis 5 veckors betald semester innan man tjänat ihop det. Tror det tar 5 år.
    Nej 25 semesterdagar tjänar man in på ett år. Semesteråret löper vanligtvis från 1 april till 31 mars.
  • Äldre 24 Jul 22:32
    #16
    ghoste skrev 2014-07-24 17:54:31 följande:

    Hallo såg denna tråd när jag sökte på semesteravdrag.
    Jag har fått 3735kr i semesterlön, dock där under har jag en not som heter semesteravdrag för samma period på 3854Kr.

    Var av att de tar mer pengar i semesteravgift än vad jag får i semesterlön?

    någon mer än mig som tycker detta är konstigt?

    Anton


    Intjänandeperioden avser kanske en lägre sysselsättningsgrad än den som du har när semesterdagarna tas ut.
    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Äldre 25 Jul 08:35
    #17
    Guldrosen skrev 2014-07-24 22:32:25 följande:
    Intjänandeperioden avser kanske en lägre sysselsättningsgrad än den som du har när semesterdagarna tas ut.
    Mest troligt är det så.
    Avdraget görs enligt den sysselsättningsgrad man har när man tar ut semestern.
    Jobbar du heltid så görs avdrag med vad en dags lön på heltid är värd.
    Sen lägger man på semesterlönen och har man då arbetat deltid så kan det beloppet bli lägre.

    Det är inte så i alla kollektivavtal men i vissa.
    Eller så är det felberäknat.
    Enklast är att du kontaktar ditt lönekontor!
  • Äldre 25 Jul 12:31
    #18
    Gladskit skrev 2014-07-25 08:35:45 följande:
    Mest troligt är det så.
    Avdraget görs enligt den sysselsättningsgrad man har när man tar ut semestern.
    Jobbar du heltid så görs avdrag med vad en dags lön på heltid är värd.
    Sen lägger man på semesterlönen och har man då arbetat deltid så kan det beloppet bli lägre.

    Det är inte så i alla kollektivavtal men i vissa.
    Eller så är det felberäknat.
    Enklast är att du kontaktar ditt lönekontor!
    Ja, mest troligt är det så. Jag har bl a arbetat med löner i snart 20 år så enligt min erfarenhet verkar det ju som så. Många tror alltid att de ska få ut mer när de får sin semesterlön oavsett när och hur de intjänat den. Det är inte alltid helt lätt det här med löner...
    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
Svar på tråden Semesteravdrag?