• Anonym
    Äldre 23 May 09:37
    115734 visningar
    44 svar
    44
    115734

    Vilka bidrag finns att söka för en ensamstående mamma?

    Vad menar du med bidrag?

  • Anonym
    Äldre 23 May 09:38
    #3

    Svenska kyrkan.

  • Anonym
    Äldre 23 May 09:43
    #4

    Vänd dig till försäkringskassan. Du kan söka underhåll och bostadsbidrag.

  • Anonym
    Äldre 23 May 09:44
    #5

    Hur är umgänget med barnens pappa/pappor?

  • Anonym
    Äldre 23 May 09:47
    #6
    Anonym skrev 2011-05-23 09:38:41 följande:
    Svenska kyrkan.
    Man kan ju knappast söka bidrag därifrån,däremot kan man få hjälp om det krisar ordentligt
  • Anonym
    Äldre 23 May 09:48
    #7

    Jo, kyrkan har fonder för ensamstående mammor.

  • Anonym
    Äldre 23 May 09:49
    #8
    Anonym skrev 2011-05-23 09:44:52 följande:

    Hur är umgänget med barnens pappa/pappor?


    vad har det med ts fråga att göra?
  • Anonym
    Äldre 23 May 09:51
    #9

    Om du vill att barnen ska få göra ngt kul i sommar, så finns det gratisplatser på kollon, för folk med dålig ekonomi. Skriv och ansök!

  • Anonym
    Äldre 23 May 10:25
    #11
    Anonym skrev 2011-05-23 09:49:41 följande:
    vad har det med ts fråga att göra?
    Om hon har rätt till underhåll och liknande.
  • Anonym
    Äldre 23 May 10:26
    #12
    Anonym (Alven) skrev 2011-05-23 10:24:35 följande:
    Ja, jag har en heltidstjänst men arbetar 75 % pga småbarn hemma.

    Pappan till alla barnen bor med oss, vi är gifta, men om jag inte gör abort (vecka 17) så sticker han. Han vill ha delad vårdnad, varannan vecka. Lutar åt att jag INTE gör abort (tror inte att jag klarar av det psykiskt) så då funderar jag på hur i all sin dar jag ska klara ekonomin med 4 barn alldeles själv...

    Och om det finns annan hjälp att få?
    Då är det bostadsbidrag du kan söka.
  • Anonym
    Äldre 23 May 10:45
    #14
    vetvadjagvill skrev 2011-05-23 10:44:03 följande:

    Du kommer få 8.114 kr i barnbidrag och ovsett om ni har vv eller inte om barnen så ärdet frivilligt för dig om du vill dela dessa eller ej.


    Dvs du kan kallt räkna med att alla dessa pengar är DINA.


     


    Bostadsbidrag har du rätt att få efter inkomst.


    Om du har barnren mer än 12 dygn per 4 veckor så räknas det ej som vv boende och du har rätt att få underhåll för barnen.


    fk garanterar ett minimibelopp på 1273 per barn å månad så för fem barn är detta 6365 kr.Helst ska man betala efter barnens faktiksta kostander och efter ekonomisk förmåg, som man kan stämma i rätten för att få.


    Men det kan ju vara lite svårt att få igenom det med 5 barn... då kanske man inte har råd att betala mer än 1273 per barn.


    Vid vv boende har du rätt att få underhållsstöd vid vv boende, det är baserat på din inkomst 2 år bakåt i tiden och är max ett underhållssstöd dvs max hälften av 1273 dvs 636 per barn.


     


    Såg om du har de andra 4 på vv och nyfödda heltid.. då får du om du haft låg inkomst innan 3817 i underhåll + 8114 = 11931


    sen har du bostadsbidrag och din föräldrapenning ovanpå det.


    Hitta en billig längehetn och du kommer garanterat ha råd att bo själv med 4 barn.


     


    /ensamstående 4 barnmamma med 3 på halvtid.


     


     


     


     


     


     


    Hur får du barnbidraget till över 8000 kronor?
  • Anonym
    Äldre 23 May 10:48
    #17
    Anonym (...) skrev 2011-05-23 10:46:45 följande:
    OT, men jag blir så förbannad när en pappa väljer att lämna en pga att man inte vill göra abort! Är du i vecka 17 nu?
    Han kommer ju vara lika mycket pappa även om han sticker. Eller tror han att han ska slippa ifrån ansvaret bara för att han lämnar dig? Jag fattar annars inte varför en kille lämnar sin tjej bara för att hon är gravid
    Klart han kan slippa från ansvaret genomn att sicka? Han behöver inte spendera en enda dag med sina barn.

    Och har de kommit överrens om att det inte ksa vara fler barn och detta har skett genom att ts slarvat eller genom en olycka, så har han all rätt att bli besviken om ts ändrar sig.
  • Anonym
    Äldre 23 May 10:51
    #19
    vetvadjagvill skrev 2011-05-23 10:49:35 följande:

    hon väntar ju 5e barnet... 5 barn ger barnbidrag på 8.114 kr.


     


    Jag fattade det som att hon väntade fjärde barnet. Man jag får oandra sidan inet fem barnbidrag till över 8000 kronoer heller.
  • Anonym
    Äldre 23 May 10:54
    #21
    vetvadjagvill skrev 2011-05-23 10:53:41 följande:

    DU har rätt i att det är otydligt.. om det är 4e barnet hon väntar nu så får hon 5814 kr.


    om du räknar med flerbarnstillägget på 5 barn så blir totalen 8114.


     


     


    Ah, tack för förklaringen, tänkte inte på att flerbarntillägget var på så mycket.
  • Anonym
    Äldre 23 May 10:57
    #23
    Anonym (Alven) skrev 2011-05-23 10:56:34 följande:

    Jag har en ganska bra lön om jag arbetar heltid så det bör gå bra när jag arbetar igen, men under föräldraledigheten blir det knapert ändå. Vill helst inte flytta från den hyresrätt vi har nu för de lägenheter jag har kollat upp som är något mindre kostar nästan lika mycket. Sparar man 500 kronor i hyra, så känns det inte så lönt att flytta. Men det är ju inte så man får tänka om man får det riktigt knapert. Då får man spara in på alla kostnader som går att spara in på.

    Hm, jag förstår inte riktigt heller hur en man tänker om han kan tänka sig att dra om kvinnan inte gör som han vill. Kvinnan är ju inte ensam om att skapa ett barn precis och det var verkligen helt oplanerat.


    Vad har ni använt för preventivmedel?
Svar på tråden Vilka bidrag finns att söka för en ensamstående mamma?