• septembermamma

    Sälja bröstmjölk

    Är det någon som har erfarenhet av att sälja bröstmjölk. på BVC tyckte de att jag skulle fundera på det. Har fått lite information men känner mig fortfarande osäker. Är det någon här som vet något om för och nackdelar? Är det mycket krångligt?

  • Svar på tråden Sälja bröstmjölk
  • Jossebell

    jag hoppas du väljer att sälja. Jag tillhör den kategorin mammor som haft för klent med egen produktion och då kunna fått till mina barn under BB tiden. Det har känts väldigt bra att veta att de får äkta vara och inte syntetisk ersättning. Tyvärr så har jag inte svar på det du frågar om egentligen....

  • therese

    Min mmma sålde när hon fick min yngsta bror, det är 14 år sen nu. Hon fick 70 kr liter och den totala "förtjänsten" för henne blev över 1000 kr..
    Så för henne funkade det iaf.
    Det är nog olika beroende på var du bor. Min mamma låg i flera månader på sjukhus med brorsan så hon pumpade ut där med proffshjälp.

    Din BVC har säkert massor av info om du frågar, men känn efter om du tycker det är OK. Visa landsting kan vara lite "pushiga" om de behöver mkt mjölk till BB.

    Sen är det så att mjölkproduktionen ökar ju om man pumpar ut eller ammar mycket, så om jag hade sålt skulle jag bara gjort det om jag hade tillfälligt överskott eller om mitt barn tvärvägrade amma eller om jag hade mjölkstockning.
    Men det är vad jag tycker.

  • Gold Wing

    Tycker inte du ska tveka en sekund, finns såååå många mammor som inte kan få fram någon bröstmjölk, utanger barnet annat, som gör att barnen kan bli hårda i magen osv, jag hade jättemycket mjölk när jag fick min dotter, så mycket att jag ville sälja vilket man gör idag, till prematuravdelning som jag låg på, men TYVÄRR åt jag blodstycktabletter och det gjorde då att man inte kunde föra det vidare till mindre barn eller till andra barn, utan dem fick av mig så dem kunde forska om man kunde ge denna sortens bröstmjölk till andra små barn som kanske hade kommit jätteförtidigt till världen i framtiden, eller andra babysar som behövde.... vet att det finns väldigt ont av bröstmjölk, så har du så tveka inte ...... Inget krångel du bara kommer överrens och skriver på att papper sen är det bara att börja producera fram mjölken.... Finns bara fördelar tycker jag, du kan vara till hjälp till andra mammor som inte kan få fram mjölk eller som har fött så pass tidigt att dem inte har börjat producera...tveka inte, vänd på situtionen istället, och tänkt vilket fördel det hade varit för dig om du inte kunde få fram mjölk...Lycka till med ditt beslut=)

  • septembermamma

    Har bestämt mig för att "donera" bröstmjölk. De kallar det för donera på sjukhuset och det tycker jag är rätt. Ersättningen är 50 kr/liter men det är ju verkligen inte därför man gör det. Jag fick låna pump och får burkar och sånt från prematuravdelningen. Lite mer hygienkrav är det när man ska pumpa för att donera men annars inget krångel. Eftersom jag är spruträdd och därför inte vågar lämna blod känns det bra att åtminstone göra detta.
    Tack för svaren. Hoppas att fler som kan väljer att donera bröstmjölk.

  • Gold Wing

    septembermamma

    jag tyckte tog ett bra beslut, finns jättemånga glada mmmor, som kommer bli överlyckliga för var droppe du donerar..=) *tummen upp för ditt beslut och för att du tog ett sådant fint beslut=) kram och lycka tíll med din producering av mjölk=))

  • Amanda

    Jag har "donerat" 15 liter bröstmjölk och fick 1500 kr för det (alltså 100 kr/litern).

    * Kontakta närmaste sjukhus där du bor.
    På Södersjukhuset i Stockholm har de en "Modersmjölkcentral" som man kontaktar när man ska donera mjölken tfn 08-616 10 00. De skickar då hem information till Dig hur du ska göra och vad du ska tänka på.

    * Man får bara donera bröstmjölk som är utpumpad under de första 3 månaderna efter förlossningen.

    * Koka alla pumpens delar efter varje pumpning.

    * Frys in mjölken omedelbart efter pumpning.
    Kontakta sjukhuset så skickar de hem plastpåsar till dig som du fryser in mjölken i.
    Jag frös in 1 dl bröstmjölk i varje påse och skrev antalet ml samt datum på påsarna.

    * Tvätta bröstet noga innan du pumpar.

    * När du lämnat in din mjölk så får du lämna div blodprover för att de ska kolla om du har HIV eller någon annan sjukdom.

    * De skickar även mjölken på provtagning för att se att den inte innehåller bakterier och att den innehåller allt det bröstmjölken ska innehålla.

    * När du åker och lämnar mjölken på sjukhuset tänk på att du måste lägga den frysta mjölken i kylväskor för att den inte ska tina på vägen.

    Hoppas du inte blir avskräckt av allt du måste tänka på utan att du donerar din mjölk till de barnen som så mycket behöver den.

    Lycka till!

    Amanda

  • Mammatill2

    En tjej som låg på BIBA (barnintensivbehandlingsavdelningen) sammatidigt med mig sålde sin bröstmjölk pga av att hon hade sååå himmla mycket. Hon fick ta några blodprov först. Hon fick 100kr / liter.
    Go for it girl!!

  • KCsMama

    Septembermamma, jag tycker du ska det om du har möjlighet.

    Själv hade jag inte tillräckligt med bröstmjölk när min dotter låg på neonatal och då fick hon från andra mammor

  • Busarew
    LotteNissen skrev 2018-12-18 10:49:20 följande:

    Skulle vilja väcka liv i tråden. Är det någon som prövat att sälja till bröstmjölk till män? Hamnade av en slump på ett amerikanskt forum där en mamma sålde för nästan 1500 kr(!) litern. Verkade främst vara bodybuilders som köpte...

    Har en son på 14 månader som precis slutat amma men jag fortsätter pumpa ut och ge honom på flaska på kvällen. Pumpar ut nästan 800 ml per dag så om bara hälften går till honom så skulle ju resten ge ett hyfsat komplement till den kvarvarande mammapengen...

    Någon som har erfarenhet av detta? 

    Hittade dessa sidor som faktiskt (ok delvis) verkar ha som målgrupp att sälja till män: www.onlythebreast.com och www.milkmarket.net

    Eller brukar ni hänga på bodybuildingforum osv.?

    mvh Challe


    Och varför ska man sälja bröstmjölk till män? Så jävla sjukt
Svar på tråden Sälja bröstmjölk