• Anonym (Sorg.)

    Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

    Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

    Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

    Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

    Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

    Denna tråd är till oss...

    Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

  • Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym (lola)

    Här finns jag....som längtar efter sina barn....vi får se hur det går på nästa omprövning.

  • Anonym (Sorg.)
    Anonym (lola) skrev 2011-05-23 19:59:11 följande:
    Här finns jag....som längtar efter sina barn....vi får se hur det går på nästa omprövning.
    Hej,,,har soc tagit dina barn på LVU oxå?,,,,
    får ont i magen bara av tanken hur du måste må nu,,

    Får du träffa barnen nånting?,,,och vad e det för omprävning du skall på?

    Jag väntart just nu besked från förvaltningsrätten,,,inne på 3e veckan som dom har att besluta,
    pratade med förvaltningsrätten idag och dom sa at ett besked kommer denna vecka,,,
    trots att ja redan vet å känner på mig att mitt barn inte kommer hem är ja livrädd för att få det bekräftat,,,
    då måste vi ju överklaga, men tiden dit är lång och även dom har4 veckors beslutstid,,
    min dotter ha imorgon varit borta i 9veckor...
  • Anonym (lola)

    Mina barn har varit placerade 2 år o några månader. För ett tag sedan hade jag flera möten med soc där dom ställde frågor och jag svarade. Dom skall tydligen ompröva mitt fall gällande barnen. Även om det har gått en tid nu så är inte saknaden mindre. Träffar dock barnen regelbundet och dom kallar mig för mamma osv.

  • Anonym (bara kort)

    Hej!
    Ville bara lämna ett avtryck och säga att jag är ledsen för allt lidande. Jag fick mina barn LVU:ade under 5 dagar. Det var den värsta tiden i mitt liv. Mycket har jag varit med om och kanske i andras ögon värre saker än just ett LVU på så kort tid, men när soc. LVU:ade mina barn så rasade min värld. Jag lyckades aldrig återhämta mig riktigt efter det. Jag har varit sjukskriven i 1½ år nu pga krisrelaterad depression. LVU:t utlöste det hela.

    När dom tog mina barn så fick jag fullständig panik. Har aldrig blivit så misstänksam och besviken på samhället som under den tiden. Nu vann jag tillbaks barnen innan någon direkt tid hann passera, men jag slogs för dom från dag ett, och det var nog tur det, för systemet är så snett.

    Jag tycker det är bra att vi försöker skydda barnen i samhället, men LVU-lagen måste ses över. Sverige har gång på gång fått kritik för just denna lag i Sverige, men inget händer. Ingen förändring och det sitter maktfullkomliga galningar som ensamma styr över barns liv. Om svenska folket bara kunde se hur lätt dom kunde drabbas så skulle alla bli rädda. Det är inte bara barn som far riktigt illa som blir LVU:ade, det kan hända vem som helst!!!!!!

  • Anonym
    Anonym (bara kort) skrev 2011-05-23 20:19:03 följande:
    Hej!
    Ville bara lämna ett avtryck och säga att jag är ledsen för allt lidande. Jag fick mina barn LVU:ade under 5 dagar. Det var den värsta tiden i mitt liv. Mycket har jag varit med om och kanske i andras ögon värre saker än just ett LVU på så kort tid, men när soc. LVU:ade mina barn så rasade min värld. Jag lyckades aldrig återhämta mig riktigt efter det. Jag har varit sjukskriven i 1½ år nu pga krisrelaterad depression. LVU:t utlöste det hela.

    När dom tog mina barn så fick jag fullständig panik. Har aldrig blivit så misstänksam och besviken på samhället som under den tiden. Nu vann jag tillbaks barnen innan någon direkt tid hann passera, men jag slogs för dom från dag ett, och det var nog tur det, för systemet är så snett.

    Jag tycker det är bra att vi försöker skydda barnen i samhället, men LVU-lagen måste ses över. Sverige har gång på gång fått kritik för just denna lag i Sverige, men inget händer. Ingen förändring och det sitter maktfullkomliga galningar som ensamma styr över barns liv. Om svenska folket bara kunde se hur lätt dom kunde drabbas så skulle alla bli rädda. Det är inte bara barn som far riktigt illa som blir LVU:ade, det kan hända vem som helst!!!!!!
    Jag glömde skriva att det är just FN som gång på gång kritiserat sveriges LVU:ande.
  • Anonym

    Allvarlig? Sverige är ju jättemesiga.. Skulle det vara i ett annat land, skulle föräldrarna förlora sin rätt till sina barn mycket snabbare!

  • Anonym (inte sant)

    Att få sina eller sitt barn omhändertaget enligt LVU kan inte "hända vem som helst" uttalandet i sig är helt befängt, det visar att ni inte vet vilket arbete som krävs från myndigheters sida för att "kunna" omhänderta ett barn i Sverige, jag förstår att man kanske blir partisk när man "förlorar" sitt barn, men varja människa som försökt få igenom ett LVU efter att ha försökt alla andra lösningar under en lång tid, ibland så lång tid att andra i arbetsgruppen som hör omständigheterna (i tex handledning) undrar vad kollegan håller på med vet hur noggrant och seriöst allt material man presenterar måste ha behandlats inför länsrätten, glöm inte att det är en juridisk process, vet att inte "vem som helst" kan få sitt barn omhändertaget eligt LVU, det är helt enkelt inte sant.

  • Anonym (lola)

    Hoppas det inte ska drälla in kommentarer..typ soc kommer inte bara o tar barn osv.....föräldrar har inget att säga

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-23 20:24:27 följande:
    Allvarlig? Sverige är ju jättemesiga.. Skulle det vara i ett annat land, skulle föräldrarna förlora sin rätt till sina barn mycket snabbare!
    Nämn ett land som LVU:ar som Sverige? FN har redan kritiserat Sverige åtskilliga gånger för LVU. Det är rättsosäkert och det är läskigt hur snett det kan gå. I vissa fall dock skall man komma ihåg agerar soc alldeles försent om ens överhuvudtaget!
    Det är bara så alla tror att om dom är bra föräldrar kommer ingenting hända dom. Det händer bara andra. Naivt att tro att det är så. Ingen trodde att det skulle hända mig, men det gjorde det! Jag fick tillbaks mina barn fortare än de flesta som råkar ut för det, men det hände iaf och ingen kan göra det ogjort. Ingen kan förstå vilken fruktansvärd stress och skräck det blir för en familj.
    Jag önskar att den här debatten kom upp mer, att fler vågade prata om det. Men så fort någon säger att dom blivit felaktigt behandlade, att det har gått rättsvidrigt till så ropar restrerande befolkning "solidaritet" eller att "barn blir inte LVU:ade om inte det är något".
    Varför kan man överklaga om det vore så att det alltid är ngt på riktigt när LVU blir lagt?
    När det gäller LVU så är man skyldig tills man kan bevisa motsatsen. Inte som i vanliga rättsfall, där man är oskyldig tills bevisat motsatsen!
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU