• Anonym (MammaA)

    Vad är rätt?

    Hej!


     


    Har en kille på 5månader så detta är första sommaren han kommer uppleva och jag är lite osäker på kläder, jag undrar vad som är bäst att göra, när vi ska ut och åka vagn? Vet om knepet att känna i nacke om han är varm osv, men jag tänker på solen. Ska man ha sufletten kvar på vagnen (liggvagn för han verkar för liten just nu för sittdelen) och ta bort täcket, eller behålla täcke men ta av sufletten??? Ha kortärmat när det är varmt? Tycker det är lite svårt eftersom jag inte vet hur varmt det är inne i vagnen och vissa säger det är bättre att där är för varmt. I vintras hade vi en mjuklift inne i vagnen som är i lite fleecematerial, och en tjock jacka på honom, och en filt. Lade en termometer under täcket och den visade då på 24grader. För varmt, enligt vissa, för kallt enligt andra som hade jättevarma overaller på sitt barn OCH vinteråkpåse OCH filt!! Min som sade inte ett pip, så jag antar att han hade det gott. Men nu som sagt, undrar jag över i sommar :)

    Ha en bra dag!
    /Mamma A

  • Svar på tråden Vad är rätt?
  • Barnklädersexperten Malin

    Hej.

    När det handlar om hur du ska göra med sufletten på din vagn, tycker jag absolut att du ska behålla den. På det viset får du ett naturligt skydd mot de starka solstrålarna som annars letar sig in i vagnen. Plocka istället bort täcket om det är för varmt och använd ett tunnare eller en filt.

    En kortärmad body eller t-shirt fungerar alldeles utmärkt att använda. Tänk på att ha en kofta eller cardigan till hands att ta till när temperaturen sjunker. Vet inte hur många grader som man rekommenderar att det ska vara i en vagn, men fortsätt med att ha en termometer i vagnen och känna i din sons nacke om det känns bra. Prova dig fram så kommer du att hitta det som fungerar bäst för din son, en del barn kräver mer värme än andra.

    Hoppas att detta har hjälpt dig,
    ha en fortsatt bra dag själv!!

    Mvh Malin

Svar på tråden Vad är rätt?