• Äldre 24 May 21:05
    31155 visningar
    72 svar
    72
    31155

    kattungar Kön???

    Hej!
    Vi har  fyra små kattungar som nu är två veckor gammla.
    Nu är jag mycket nyfiken på vad var och en har för kön och jag har iaf konstaterat att tre måste vara av samma sort. eller? eftersom katten på den första bilden till vänster har längre mellanrum mellan anus och urinrör.   Annars tycker jag dom ser precis likadana ut. 

    Men nu är frågan vad är vad??? :/
    någon som  vet? :)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

  • Svar på tråden kattungar Kön???
  • Irmini­a
    Äldre 30 May 20:53
    #61

    Det klart jag jag förstår att ni vill väl. Kattungar som säljs på blocket för inga pengar alls, om ägarna ens ids göra det. Katthonor som slängs ut att föda ute och så ungar blir vilda osv.
    Självklart är det ett problem. Katter HAR inget värde i samhällets ögon.

    Men ni går lite väl hårt åt TS för det. Jag tror inte att hon är en av dessa.
    Att förutsätta det är inte schyst. Jag förstår om TS skäller tillbaka.

  • Äldre 30 May 21:10
    #62
    Irminia skrev 2011-05-30 20:53:09 följande:
    Det klart jag jag förstår att ni vill väl. Kattungar som säljs på blocket för inga pengar alls, om ägarna ens ids göra det. Katthonor som slängs ut att föda ute och så ungar blir vilda osv.
    Självklart är det ett problem. Katter HAR inget värde i samhällets ögon.

    Men ni går lite väl hårt åt TS för det. Jag tror inte att hon är en av dessa.
    Att förutsätta det är inte schyst. Jag förstår om TS skäller tillbaka.
    Nej, du har fortfarande inte fattat. Det finns för MÅNGA huskatter redan, man ska inte sätta fler till världen så länge det finns ett överflöd av dom. Hjälp dom katter som sitter på katthem redan eller var jourhem åt en dräktig hona så får man prova på att ha "små söta kattungar" . Vi pratar inte om hur man går till väga efter att man avlat fram katterna. Hjälp de hemlösa katterna först och främst, köparna av era kattungar kunde kanske istället hjälpt en katt som redan fötts av en hemlös utkastad mamma.
  • Irmini­a
    Äldre 30 May 21:17
    #63

    Jag FÖRSTÅR vad du menar men de KAN vara svårt att få genom det.

    Rent personligt så håller jag med dig, fem av min sex katter är från katthem. Fyra vildkattungar hamnade här ( skulle bara vara två, men när syskonen skulle avlivas tog jag dem med) och katt som blev våran en kritvit sladdis. Samt en Manx som alltid varit min och min mans favorit "ras" ( Manxar är inte en vanlig raskatt).
    Jag tycker intre att jag är en sämre människa för att jag köpte manxen.

    Min vänner har alla skaffat sina katter via katthem. Men att förbjuda avel är lite väl hårt. Även om jag FÖRSTÅR vad du menar

  • Äldre 31 May 00:23
    #64
    nemo1 skrev 2011-05-30 19:59:28 följande:
    "Så att säga att ALLA huskatters kattungar är ett problem är fel ! "
    Du har tydligen fortfarande fattat vad vi pratar om??
    Ja, pga er hårda ton blir det svårt att förstå vad ni pratar om, det är ju det vi försöker säga :)
  • Alexan­dra77
    Äldre 31 May 07:42
    #65
    nemo1 skrev 2011-05-30 21:10:51 följande:
    Hjälp de hemlösa katterna först och främst, köparna av era kattungar kunde kanske istället hjälpt en katt som redan fötts av en hemlös utkastad mamma.
  • Äldre 31 May 10:25
    #66
    Alexandra77 skrev 2011-05-31 07:42:02 följande:
    Hjälp de hemlösa katterna först och främst, köparna av era kattungar kunde kanske istället hjälpt en katt som redan fötts av en hemlös utkastad mamma.

    Ok, nu kommer jag säkert att få skit för detta. Misstolka mig rätt kära kattvänner. Tycker det är helt fantastiskt att det är så många som skänker en hjälpande hand till de hemlösa katterna, det hade jag ingen aning om tidigare. Har liksom aldrig ens reflekterat över detta. Innan jag ens gick i tankarna att skaffa mig katter fanns det inte i min värld att gå till ett katthem och kolla först. Hade det inte just varit för att grannkatten fick ungar hade vi nog aldrig skaffat oss katter. Vi tycker om grannkatten så mycket och när hon fick ungar såg vi detta som ett tecken och kunde inte motstå. Med andra ord: jag skulle nog aldrig ens ha skaffat mig katt och allra minst från ett katthem. Är jag en dålig människa för att jag inte hellre adopterar en hemlös katt? Är jag en dålig människa för att jag inte hade kunskap om hur katthemmen fungerar? Är jag en dålig människa för att jag tänker skämma bort två underbara huskattsungar som fötts av en icke-hemlös katt? Är jag en dålig människa för att jag inte har all kunskap om huskatten och dess situation i Sverige? Ja, det är mycket man inte vet förrens man faktiskt aktivt söker information efter.

    Hur som helst, är helt övertygad om att ni gör ett fantastiskt jobb och ska ha stor eloge för detta. Det är nog ingen av oss här på tråden som försvarar TS som påstår något annat. Snälla, försök att få fram budskapet på ett mer sakligt sätt så kommer folk börja lyssna på allt klokt ni har att säga.

  • Ingvar­Isbjor­n
    Äldre 31 May 10:49
    #67
    Chicky01 skrev 2011-05-31 10:25:10 följande:

    Ok, nu kommer jag säkert att få skit för detta. Misstolka mig rätt kära kattvänner. Tycker det är helt fantastiskt att det är så många som skänker en hjälpande hand till de hemlösa katterna, det hade jag ingen aning om tidigare. Har liksom aldrig ens reflekterat över detta. Innan jag ens gick i tankarna att skaffa mig katter fanns det inte i min värld att gå till ett katthem och kolla först. Hade det inte just varit för att grannkatten fick ungar hade vi nog aldrig skaffat oss katter. Vi tycker om grannkatten så mycket och när hon fick ungar såg vi detta som ett tecken och kunde inte motstå. Med andra ord: jag skulle nog aldrig ens ha skaffat mig katt och allra minst från ett katthem. Är jag en dålig människa för att jag inte hellre adopterar en hemlös katt? Är jag en dålig människa för att jag inte hade kunskap om hur katthemmen fungerar? Är jag en dålig människa för att jag tänker skämma bort två underbara huskattsungar som fötts av en icke-hemlös katt? Är jag en dålig människa för att jag inte har all kunskap om huskatten och dess situation i Sverige? Ja, det är mycket man inte vet förrens man faktiskt aktivt söker information efter.

    Hur som helst, är helt övertygad om att ni gör ett fantastiskt jobb och ska ha stor eloge för detta. Det är nog ingen av oss här på tråden som försvarar TS som påstår något annat. Snälla, försök att få fram budskapet på ett mer sakligt sätt så kommer folk börja lyssna på allt klokt ni har att säga.


    Jag håller med dig i flera saker här. Jobbar själv ideellt med hemlösa katter och blir ledsen över hur många som skräms iväg, och därför inte får lära sig något, på grund av de hårda tongångarna.

    Jag förstår förstås att man blir upprörd, kan själv bli så trött att tårna krullar sig när den hundrade personen samma vecka frågar "Hoppsan, min huskatt fick visst ett gäng ungar, vad gör man då?". Men att börja gapa hjälper inte en endaste katt, är ungarna väl ute måste man se till deras bästa och förstås trycka på att kattmamman ska kastreras så fort som möjligt. Men man får försöka väcka sin inre diplomat.

    (Glöm inte att vaccinera och kastrera dina katter förresten Flört)
  • Äldre 31 May 13:02
    #68
    IngvarIsbjorn skrev 2011-05-31 10:49:19 följande:
    Jag håller med dig i flera saker här. Jobbar själv ideellt med hemlösa katter och blir ledsen över hur många som skräms iväg, och därför inte får lära sig något, på grund av de hårda tongångarna.

    Jag förstår förstås att man blir upprörd, kan själv bli så trött att tårna krullar sig när den hundrade personen samma vecka frågar "Hoppsan, min huskatt fick visst ett gäng ungar, vad gör man då?". Men att börja gapa hjälper inte en endaste katt, är ungarna väl ute måste man se till deras bästa och förstås trycka på att kattmamman ska kastreras så fort som möjligt. Men man får försöka väcka sin inre diplomat.

    (Glöm inte att vaccinera och kastrera dina katter förresten Flört)
    Ay ay Captain! Will do! Med din ton så lyssnar jag! :) Ska ta med mina små katter för vaccination när jag får hem dem nästa vecka, lovar :) Självklart ska vi låta sterilisera dem oxå när tiden är inne. Har redan börjat googla efter veterinärer i  närheten där jag bor.
  • Äldre 31 May 13:09
    #69
    Chicky01 skrev 2011-05-31 13:02:20 följande:
    Ay ay Captain! Will do! Med din ton så lyssnar jag! :) Ska ta med mina små katter för vaccination när jag får hem dem nästa vecka, lovar :) Självklart ska vi låta sterilisera dem oxå när tiden är inne. Har redan börjat googla efter veterinärer i  närheten där jag bor.
    Köper du en av varje kön så tänk på att hanen kan märka av att honan blivit könsmogen innan ni märker något så kastrering (som det heter för både hanar och honor) är viktigt så fort som möjligt. Dom allra flesta veterinärerna vill inte göra det före sex månaders ålder eller att ungen väger mindre än två kilo, men på en hane är det ett mycket lätt ingrepp som tar tio minuter så där kan man få kastreringen innan sex månader. Ska dom vara utekatter så släpp inte ut dom förrän dom är kastrerade, id-märkta och försäkrade. Vaccination ska helst göras vid nio veckors ålder och sedan tre till fyra veckor senare.
  • Äldre 31 May 15:05
    #70
    nemo1 skrev 2011-05-31 13:09:38 följande:
    Köper du en av varje kön så tänk på att hanen kan märka av att honan blivit könsmogen innan ni märker något så kastrering (som det heter för både hanar och honor) är viktigt så fort som möjligt. Dom allra flesta veterinärerna vill inte göra det före sex månaders ålder eller att ungen väger mindre än två kilo, men på en hane är det ett mycket lätt ingrepp som tar tio minuter så där kan man få kastreringen innan sex månader. Ska dom vara utekatter så släpp inte ut dom förrän dom är kastrerade, id-märkta och försäkrade. Vaccination ska helst göras vid nio veckors ålder och sedan tre till fyra veckor senare.
    Tack för tipsen, Nemo! Men det funkar att vaccinera dem vid 12 veckors ålder oxå eller ger det sämre skydd då? Jaha, läste på ngn kattsida att det finns både kastrering och sterilisering... Om man kastrerar så försvinner även könsdriften, dvs de blir aldrig sugna på sex då man tar bort "hela paketet". Med sterilisering så knipsar de bara av äggledarna... då kommer det fortfarande att produceras könshormoner. (ska få hem två honkatter) Jag tänkte mig kastrering, skrev fel i mitt förra inlägg... antar att det är bättre för katterna?
  • Alexan­dra77
    Äldre 31 May 15:09
    #71
    Chicky01 skrev 2011-05-31 15:05:37 följande:
    Tack för tipsen, Nemo! Men det funkar att vaccinera dem vid 12 veckors ålder oxå eller ger det sämre skydd då? Jaha, läste på ngn kattsida att det finns både kastrering och sterilisering... Om man kastrerar så försvinner även könsdriften, dvs de blir aldrig sugna på sex då man tar bort "hela paketet". Med sterilisering så knipsar de bara av äggledarna... då kommer det fortfarande att produceras könshormoner. (ska få hem två honkatter) Jag tänkte mig kastrering, skrev fel i mitt förra inlägg... antar att det är bättre för katterna?
    Jo det är bättre för katterna.
  • Äldre 31 May 19:18
    #72

    Jag tror ingen veterinär steriliserar längre, det är ju löpandet man vill ha bort och det försvinner inte med sterilisering. Självklart går det att vaccinerar senare men det allra bästa är att katterna blir vaccinerade innan flytt för att minimera att de blir sjuka.

Svar på tråden kattungar Kön???