• frustrerad elin

    Min samlande pappa... vad ska jag göra?

    Hej,

    Jag är 32 år och har ett problem. Jag vet inte vart jag ska vända mig eller vart jag ska börja för att få hjälp.

    Problemet är min pappa. Han har ett beroende som går ut på att han inte kan slänga saker och sparar på allt. Han har en källare som är belamrad från golv till tak med mestadels skräp. Det som är bra att ha går inte att hitta för det är så mycket skräp i vägen. Min pappa har så länge jag levt samlat på allt. De senaste 10 åren har även trädgården blivit lagerplats för allt från gamla fönster, plankor i mängder, gräsklippare, gamla cyklar. Åker han till tippen för att slänga något kommer det alltid med något skrot hem. Grannar har börjat klaga på hur det ser ut runt huset.

    Min mamma har under många många år varit enormt frustrerad och ledsen. Han lovar att han ska börja rensa och ta hand om allt. Men inget händer. För han kan inte slänga.

    Till saken hör att han arbetar som byggare och tar med sig väldigt mycket av det byggmaterialet som de river ner. Exempelvis om de renoverar i en ICA-butik så tar han med sig allt från hyllor, speglar från fruktdisken, skyltar, kläder och annat som ska slängas - hem.

    Han smyger in saker i källaren när min mamma inte ser. Nu har även husets övervåning börjat bli lagerplats.

    Min mamma har många gånger velat separera på grund av detta. Hon blir ledsen och frustrerad då problemet bara växer för varje år som går.

    Till saken hör att min mamma och pappa är väldigt dåliga på att kommunicera. Så fort min mamma tar upp detta så blir min pappa tyst. Den enda som han pratar med om detta är med MIG.

    Jag har flera gånger försökt att hjälpa honom att ta tag i källaren och rensa. Det går väl hyffsat när vi gör det. Men det går lika fort så är vi tillbaka där vi började.