• ABo201­1
    Äldre 28 May 15:00
    2050 visningar
    11 svar
    11
    2050

    Vagn för två-åringen

    Nu är det bara ett par månader tills jag äntligen får åka och hämta min knappt 2 1/2-åriga dotter i Indien. Men jag har så svårt att bestämma mig för vilken vagn som blir bäst. Jag vet ju inte ens om hon är en "vagnåkare". Vad säger ni andra som hämtat barn i den åldern. Det viktigaste är väl att den är bakåtvänd, för anknytningens skull? Och så får den ju gärna vara smidig och ihopfällbar, men säker förstås, och helst inte så dyr, eftersom jag inte vet hur använd den blir. Ja, ni hajar. Glad Tar tacksamt emot tips från alla ni experter där ute!

  • Svar på tråden Vagn för två-åringen
  • Äldre 28 May 17:53
    #1

    Hej! Grattis till att ha fått en dotter. Det är svårt att råda när man inte vet hur du bor och vilka vanor du har. Funder över vilka behov du tror att du kommer att ha.

    Jag tror att du under alla omständigheter kommer att  behöva en  vagn, eftersom den lilla kommer att bli trött i benen av att gå långt, och inte orka gå så fort som man ibland behöver göra. Räkna med att du behöver använda den minst upp till fyra års ålder, så den bör vara rymlig. Vidare bör den inte vara alltför tung, eftersom det kan vara tillräckligt tungt att köra omkring med dottern när hon blir lite äldre.

    Tänk på att köpa en modell där det är enkelt för henne att så småningom kliva i och ur vagnen själv. Barn brukar tycka det är roligt, och det är bra träning för dem plus att det tränar självständigheten. Den ska alltså inte vara för hög.

    Köp ingen modell där man måste sätta fast barnet i sele. Dels kommer hon att bli för stor för selen, dels är det troligt att hon inte kommer att gilla den eftersom hon inte är van vid den. OM du tycker att du behöver ha sele på henne i vagnen tycker jag att du i så fall köper en lös. Det ger barnet större rörelsefrihet.

    Om du inte kommer att använda vagnen dagligen i ur och skur kan det kanske räcka med en vanlig hederlig gammaldags sulky. De är lättkörda och smidiga och bra till barn i den åldern. Och de är billiga. Nackdelen är att de oftast är framåtvända, men jag tror att det finns någon eller några modeller som är bakåtvända eller i alla fall vändbara. Paraplysulky kan också vara ett alternativ, om du klarar dig utan vagn på vintern och inte planerar skogspromenader. 

    Om du kommer att ta långa promenader ofta behöver du troligen en mer rejäl och ombonad vagn som hon kan sova i. Skogspromenader och annan oländig terrräng kräver lite större hjul än ren asfalt och inomhus shoppingcenter.

    Lycka till med letandet.

  • Nimbus
    Äldre 28 May 20:25
    #2

    Grattis till snart resa!
    Vi hämtade en 3 åring för ett år sen. Jag tänkte att han säkert inte skulle åka vagn så mycket eftersom han var så pass "gammal", därför jag la inte ner så mycket tid och framför allt inte mycket pengar på den, men jag hade fel!
    Vi körde honom väldigt mycket i vagnen av flera anledningar:
    - Han orkade inte gå mer än 100 meter, var inte alls van att gå överhuvudtaget. Och ibland vill man ju gå liiite längre och det var inte helt lätt att bära honom hela tiden.
    - Han behövde sova middag, då var vagnen fantastisk! Han somnade gott i den och jag fick mig en daglig långpromenad.
    - Den var perfekt för att hålla andra människor på lagom avstånd, jag kände att jag hade bättre kontoll över hur han tog kontakt med andra vi mötte.
    - Den var oumbärlig när vi skulle gå i affärer eftersom han inte var van att gå i butiker och därav inte visste hur man skulle "uppföra" sig där.
    - Den gav honom trygghet eftersom han hela tiden hade mamma/pappa nära (ännu bättre hade varit att bära, men efter 3 månader drabbades jag av mitt andra ryggskott, då hade min man redan haft ett också, och vi insåg att det inte gick så bra att bära så mycket som vi ville).

    Vi gjorde misstaget att köpa en billig vagn som iofs funkade bra, men jag ångrade att vi inte köpt en stabilare och bakåt vagn. Hade jag vetat att vi skulle använda den så mycket hade jag satsat både mer tid och pengar på att få tag på en riktigt bra vagn.
    Vi slutade nästan helt med vagnen efter 6-8 månader hemma, framför allt för att allt ovan fungerade mycket bättre, men delvis också pga att han inte satt bra i den. Istället köpte vi en paraplysulky som vi fortfarande använder när vi ska gå riktigt långa promenader.

  • Äldre 28 May 20:49
    #3

    Hej
    Vi hämtade vår 2½ åring i mars och vi tog med både bärsele för stora barn och en bakåtvänd vagn på resan. Bärselen använde vi mest men även vagnen som var en stor o regäl och gick bra att köra även på Kinas knögliga gator. Bärselen var den bästa men vi blev faktiskt trötta i både höfter och ryggar efter några dagar intensivt bärande men den var perfekt för att snabbt få en första nära kontakt med en vild, springande 2½ åring! Vi (jag) använde den även när han skulle sova.

    Vad gäller vagn köpte vi en bakåtvänd gammal men funktionell duo vagn för 300kr på Blocket och kastade liggdelen direkt. När vi åkte hem från Kina lämnade vi den på hotellet, alltid kom den väl någon till användning!

    Innan vi åkte köpte vi även en begagnad Brio vagn som är vändbar. Jag letade som en tok efter en smidig o lättkörd men med stora hjul (för grusväg) men de enda som jag hittade som var bakåtvända och liggläge är dessa större vagnar typ Kombi och Duo. Nu såg jag en annons från Babyproffsen igår där de hade extrapris på en smidig vagn som var bakåtvänd men jag vet ju inte hur den är att köra.

    Just att den är bekväm att köra är ju superviktigt annars skulle jag bli tokig!

    Om du undrar något mer kring vagnar o bärselar eller något annat om att adoptera en 2½ åring får du gärna inboxa mig.

    LYCKA TILL!

    Fabbemam

  • Äldre 28 May 21:45
    #4

    Hej! Börjar med att gratulera så mkt!! Du har en spännande resa framför dig. Vi har 2 indiska flickor och har haft och har stor användning för vagn. Yngsta dottern var 2 år när vi hämtade henne och liten som en "bebis". Vi har 2 vagnar, en vändbar Brio med stora luftdäck, som passar utmärkt för promenader och att sova middag i. Och så har vi en brio sulky som är lätt at ta med i bilen, på stan osv. Inboxa gärna om du vill veta mer eller ngt om Indien eller så. Lycka till!

  • Pendo
    Äldre 28 May 23:36
    #5

    Vi kör vår 2 ½ åring i en Emmaljunga nitro city - fantastisk!!! Rymlig, låg, stor suflett, lättkörd... lättvänd (bra att kunna variera). Hon sitter och sover bekvämt i den och vi har inga planer på att  byta innan jul åtminstone. Emmaljunga nitro finns också med fasta hjul om man ska köra i skogen mer än i stan.  Den har också flera motsvarigheter hos t.ex. Brio eller Teutonia, någon är lite högre (för hög för att barnet självt ska kunna klättra) osv. men annars är de nog jämförbara.

    Lycka till!
    Att köpa vagn var (för mig) underbart och efterlängtat =)

  • ABo201­1
    Äldre 29 May 12:20
    #6

    Wow. Första gången jag använder mig av detta forum för att få tips och råd, och jag blev både glad och imponerad av de svar jag fått! Era erfarenheter är ovärderliga och jag har läst och begrundat och kommit fram till att jag nog kommer att satsa lite mer på vagn än jag först tänkt. Stabilitet och körvänlighet känns som prio. Speciellt då det kommer att bli fler skogspromenader än shoppinggallerior...
    Tack för att ni delar med er. Och tack för lyckönskningar!
    När jag fått RB kommer jag utan tvekan att inboxa er som så generöst erbjuder det, för fler råd på vägen. Denna enormt spännande väg.

  • Namast­e72
    Äldre 29 May 12:59
    #7

    Grattis till dottern!

    Höp en Brio Happy combi begagnad, med lufthjul. Vändbar, stabil, stor nog att rymma en 2,5 åring som sover och ett pansarskepp i snö och skog.


    { Mamma till världens finaste dotter } { samlar papper}
  • Äldre 29 May 14:50
    #8
    Namaste72 skrev 2011-05-29 12:59:45 följande:
    Grattis till dottern!

    Höp en Brio Happy combi begagnad, med lufthjul. Vändbar, stabil, stor nog att rymma en 2,5 åring som sover och ett pansarskepp i snö och skog.
    Eller föregångaren Brio Nova, det är den vi har här hemma, SUPER!
    Fabbemam
  • Namast­e72
    Äldre 29 May 15:03
    #9
    fabbemam skrev 2011-05-29 14:50:22 följande:
    Eller föregångaren Brio Nova, det är den vi har här hemma, SUPER!
    Fabbemam
    Precis! Själv föredrar jag dock handtaget som man drar ut i längd, istället för det man vinklar. Nu fundrar vi på syskonvagn och det blir nog en pansarvagn igen
    { Mamma till världens finaste dotter } { samlar papper}
  • Äldre 29 May 15:49
    #10
    Namaste72 skrev 2011-05-29 15:03:57 följande:
    Precis! Själv föredrar jag dock handtaget som man drar ut i längd, istället för det man vinklar. Nu fundrar vi på syskonvagn och det blir nog en pansarvagn igen
    Japp helt suveränt om man är lång. Det vinklade handtaget kommer ju liksom närmare vagnen om man vinklar upp det så att man slår i tårna i vagnen om man är lång o tar stora kliv. Teleskop varianten kommer ju längre o längre ifån vagnen ju högre upp man drar det. Det jag saknar på denna vagn är att man inte kan växla färdriktning med barnet i genom att "flippa" över handtaget, på min måste man vända hela sitt "korgen". Jag skulle inte skjutsa min kille framåt ännu men om han somnat så vore det skönt att kunna skydda honnom från solen den stund den lyser ner i vagnen. Har de kanske fixat "flippa" över handtag på Happymodellen?
    Fabbemam
  • Namast­e72
    Äldre 29 May 16:42
    #11
    fabbemam skrev 2011-05-29 15:49:41 följande:
    Japp helt suveränt om man är lång. Det vinklade handtaget kommer ju liksom närmare vagnen om man vinklar upp det så att man slår i tårna i vagnen om man är lång o tar stora kliv. Teleskop varianten kommer ju längre o längre ifån vagnen ju högre upp man drar det. Det jag saknar på denna vagn är att man inte kan växla färdriktning med barnet i genom att "flippa" över handtaget, på min måste man vända hela sitt "korgen". Jag skulle inte skjutsa min kille framåt ännu men om han somnat så vore det skönt att kunna skydda honnom från solen den stund den lyser ner i vagnen. Har de kanske fixat "flippa" över handtag på Happymodellen?
    Fabbemam
    Det finns båda delarna, men vi har den som inte går att flippa. Å andra sidan sitter hon vänd mot oss ff, tycker det är för tidigt att vända än.
    { Mamma till världens finaste dotter } { samlar papper}
Svar på tråden Vagn för två-åringen