• Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 21:24
    7720 visningar
    39 svar
    39
    7720

    Lärarexamen men ej ämnesbehörig????

    Jag har en lärarexamen på 240 p mot fsk, f-klass och grundskolans tidigare år. Utbildningens grundsten var barn- och ungdomsvetenskap. Utöver detta har jag 20 p svenska, 15 p matematik, 5 p no m.m.

    När jag läser i högskoleförordningens bilaga 2 är jag inte behörig i att undervisa i något ämne! Jag ställer mig frågan hur f*n högskolan kan utbilda 100-tals blivande lärare som får en lärarexamen men ingen ämnesbehörighet! Vad ska man då undervisa i??? Här där jag bor söker skolorna lärare som är "behöriga" i sv/so eller ma/no...

    Är här någon annan som är i samma sits eller kan förklara hur detta går ihop?

  • Svar på tråden Lärarexamen men ej ämnesbehörig????
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 21:43
    #2

    vad menar du?

    200 p ingick i huvudämnet och kunde inte ändras. Jag kunde bara styra över de 40 p som "blev över". Vi blev rekomenderade att välja en svenska- eller matemaikkurs av dessa 40 p. Men om jag förstått det hela rätt så behöver jag 60 p i ett ämne för att vara behörig och det hade jag inte kommit upp i även om jag hade valt enbart svenska- eller matamatikkurser.

  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 21:57
    #5

    Jag har läst i Malmö, examen 2006. Visst ska det stå 140, inte 240... . Vet inte hur pass lika utbildningarna är i Malmö och Dalarna. Mitt huvudämne hette barn- och ungdomsvetenskap och det skulle ge behörighet till att undervisa i åk 1-7.

    Hur mycket ämnesdidaktik har din sambo läst/kommer att läsa?

  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 21:58
    #6
    Busbellan skrev 2011-05-30 21:56:38 följande:
    Men hur kan lärarutbildningen bara uppgå till 140 p?
    Man läser ju 30p per termin och utbildningen är 3,5 år så alltså minst 210p är utbildningen på.
    Läser till förskollärare just nu

    TS: Hur längesen var det du läste? Innan så läste man bara 1p/vecka nu är det 1,5/vecka
    Så har du läst under den tiden det var 1p/vecka på heltid så är 20p lika mycket som 30p nu
    Jag tog examen 2006 då en termin motsvarade 20 p
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 22:13
    #10
    Tecken skrev 2011-05-30 22:02:15 följande:
    Men 40p = 60hp. Så jo, det hade du kommit upp i.
    När jag läste så var 40p=40hp
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 22:15
    #11
    Lilium skrev 2011-05-30 22:09:10 följande:
    När min sambo började läsa var det 20p per termin. Jag citerar; "My bad!"
    MirandaNallen skrev 2011-05-30 21:57:32 följande:
    Jag har läst i Malmö, examen 2006. Visst ska det stå 140, inte 240... . Vet inte hur pass lika utbildningarna är i Malmö och Dalarna. Mitt huvudämne hette barn- och ungdomsvetenskap och det skulle ge behörighet till att undervisa i åk 1-7.

    Hur mycket ämnesdidaktik har din sambo läst/kommer att läsa?
    Min sambo har läst tre terminer pedagogik, 1, 2 och tre. Samt en termin matte,två terminer naturkunskap, 15p svenska, samt ytterligare 15p matte,  vilket är hela grundutbildningen.
    Utöver det har han även läst en termin religion, två terminer historia samt ytterligare 15 p svenska.

    Sambon tycker det låter underligt att du inte fått ämnesbehörighet i grundutbildningen.
    Ja, jag tycker det också är väldigt märkligt. Är din sambo behörig i matte, no, sv, religion och historia?
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 22:23
    #13
    Lilium skrev 2011-05-30 22:18:23 följande:
    Svenska är han inte helt säker på, men alla övriga ämnen är han behörig i.
    Men då utgår inte han från bilaga 2 i högskoleförordningen...? För det är just bilaga 2 som får mig att bli förvirrad.
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 22:45
    #16
    Lilium skrev 2011-05-30 22:30:52 följande:
    Varken jag eller min sambo är familjär med den är jag rädd. Det lilla jag nu läst gör mig bara mer och mer förvirrad.
    Jag som hoppades på att reda ut förvirringen, inte ge någon annan mer förvirring...

    Har suttit här under kvällen på nätet och har kommit fram till att jag får ta och ringa mitt fack och fråga imorgon, eller det kanske är bättre att ringa högskolan, och få lite svar...
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 23:02
    #20
    Trisse78 skrev 2011-05-30 22:54:19 följande:

    Vad står det på ditt examensbevis?


    Det är vad som står där som avgör om du är behörig eller inte och vad du blir legitimerad för eftersom du har en examen sedan tidigare. Från och med nu måste man läsa in de ämnen som står i förordningen för att få sin behörighet.


    Det står att jag har lärarexamen för förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år. Ingenting om att jag skulle vara en "ämneslärare" (fastän jag läst olika ämnen).
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 23:02
    #21
    Tecken skrev 2011-05-30 22:54:45 följande:
    Nej, p och hp är olika saker. Har du verkligen räknat om dina gamla p till hp?
    Hur gör jag det?
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 30 May 23:06
    #22

    Mitt stora dilemma som jag inte förstår är att jag har en lärarexamen för grundskloans tidigare år och får undervisa men jag får inte undervisa i något ämne då jag inte är behörig. Det är just DETTA jag inte får att gå ihop. Jag hoppas innerligt att jag fått något vässentligt om bakfoten och att jag är behörig för att undervisa i ett ämne! Därav denna tråd....

  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 31 May 17:48
    #25
    Rockan skrev 2011-05-30 23:13:48 följande:
    Att du inte är ämnesbehörig spelar ju ingen roll när det handlar om år 0-4 och under? För främst åk 6-9 kan det ju däremot vara relevant.
    Den uppfattningen hade jag också... ända tills jag började söka nytt jobb. Alla tjänster jag stött på är som svenska/so eller matte/no-lärare. I annonserna söker de alltså yttryckligen svenska/so eller ma/no-lärare.
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 6 Jun 08:34
    #29

    Jag har försökt läsa så mycket jag har kunnat hitta. Innan var jag orolig för de 60 poäng man ska ha i ett ämne för att bli behörig. Läste sen i högskoleförordningen att en äldre examen är likvärdig den utbildning som finns idag. Alltså att jag är behörig och får undervisa i de ämne jag har poäng i. Tyvärr får det nog vänta till jag kan ansöka om lärarlegitimstion, då ser jag ju vad de legitimerar mig i...

  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 6 Jun 20:53
    #34
    Maijlo skrev 2011-06-06 08:42:48 följande:
    Ta kontakt med facket! De kan se till varje individs behörighet. 

    Jag som har läst 1-7 lärarutbildningen är plötsligt obehörig i årskurs sju! Det är faktiskt nästan bedrägeri att göra så, anser jag. Tänk om man skulle göra så med läkare, ingenjörer eller ekonomer i efterhand? Det skulle bli RAMASKRI! Men lärare kan man göra vadsomhelst med! Det stinker! 
    Har du pratat med facket?

    Ska försöka få tid imorgon och ringa dem. Det verkar inte bara vara jag som har bekymmer med behörigheten... Märkligt att inte detta sågs över innan reformen gick igenom.
  • Mirand­aNalle­n
    Äldre 7 Jun 16:58
    #36

    Jag har inte pratat med facket än jag heller, men jag pratade med en kollega som pratat med facket och skolledningen på lärarutbildningen och ingen av dem hade ett bra svar, eller ett svar över huvudtaget .

    Majjlo: trist att du fått avslag på ansökan, vad händer med dig nu? Får du ändå jobba kvar?

Svar på tråden Lärarexamen men ej ämnesbehörig????