• Mandarina

    Ska köpa en dator ( bärbar vill jag ha ) - vad ska man tänka på??

    Ok, ska köpa en ny dator...vill ha en bärbar. Vad ska man tänka på??


    Idag använder jag datorn till att surfa, bara i princip. Inget spelande osv. Däremot vill jag även kunna ladda ner filmer, kunna kolla å lyssna på musik osv.


    Jag e totalt oteknisk - å går man till databutiken så börjar dom ju rabbla värsta kinesiskan och har ingen lust att se ut som ett fån där så jag tänkte ni får hjälpa mig till å börja med.


    Vad ska man tänka på? Vad ska man köpa för nån? Vill ha en enkel dator man kan surfa på, spela musik och ladda hem filmer mm. Får inte vara en värsta dyra grejen utan hade tänkt mig nån stans runt 5000 kr, det är väl rimligt??


    Vad behöver man mera köpa till? Officepaketet? Antivirusprogram?


    Hjälp mig Å ni för gärna förklara för mig som att jag vore 5 år


    Tack på förhand!!

  • Svar på tråden Ska köpa en dator ( bärbar vill jag ha ) - vad ska man tänka på??
  • Mandarina

    Hm, har vart på Mediamarkt idag och kollat in några. En för 3500 kr och en för 5500 kr... ska lägga upp bild på dem här snart så får ni hjälpa mig...

  • Mandarina



    Känns som 3500 kr är mest den pengen jag vill lägga...
    men vad tror ni?? Skulle den funka för mig?
  • Mandarina

    Ok hur funkar det när man köper datorn. Ska man i butik köpa nåt antivirusprogram eller ska man ta nåt gratis på nätet? Å måste man uppdatera sånt med jämna mellanrum?? Eller hur funkar det? Sen har jag för mig att det finns nåt som heter brandvägg oxå? E det nåt man "köper" eller installerar eller vad??

    Tänkte beställa en dator från nätet snart -  när man väl får hem datorn e det nåt man ska göra då? Fixa med? Installera? Innan man kör igång den? Å hur funkar det med "internet-ikonen" - finns det automatisk i datorn? Eller nåt jag måste installera/köpa till?

    Har ev kollat på denna:


  • Mandarina
    tonix77 skrev 2011-06-15 11:04:38 följande:
    Komplett datorn var vettigare..
    Instämmer ang ACER.
    Ta sen en fundering som sagt om du vill kunna ta med datorn.
    15.6" skärm är ganska stort, vill du ha den och flytta bara inom hemmet är det helt OK men vill du ha den med dig är det inte så kul.
    Köpa antivirus är helt onödigt, finns flera gratisprogram som skyddar fullt tillräckligt bla avira, avg och avast.
    Windows 7 har i sig såpass mycket skydd mot virus att du får vara rätt så klantig för att få virus och får du av misstag virus ändå har windows i sig så många skyddsmekanismer så viruset inte lyckas skada datorn ändå..

    När det gäller office finns det gratisprogram där också www.openoffice.org, kan i stort sett allt som microsoft office kan och kostar inget.

    Tips:
    www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-11---.../
    www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---.../#tabs

    Du behöver inte vara orolig att beställa från nätet såvida du köper från ett ställe man kan lita på.

    Första gången du startar datorn kommer en guide upp som hjälper dig installera allt.
    Tack för infon!!
Svar på tråden Ska köpa en dator ( bärbar vill jag ha ) - vad ska man tänka på??