Inlägg från: Anonym (hur länge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hur länge)

    Hur länge innan man blir avhyst vid vräkning?

    Hur lång tid tar det innan man blir avhyst på egen bekostnad från den dagen man fått meddelande om att man blivit vräkt och omgående ska flytta ut?

    Finns det någon "Regelmässig" tidsfrist eller är det närsomhelst?
    Fick mitt besked om vräkning idag, och jag kom hem sent så jag såg inte brevet förrän vid kl 17.30 då ALLA  man kan kontakta i frågan redan har stängt fram till tisdag nu..

    Har småbarn om det har någon betydelse i såna här fall, det vet jag inte. Det är inte på grund av störande beteende utan på ofta sen hyresbetalning samt en utebliven. Jag ska naturligtvis ta på mig att jag blivit vräkt och ordna annan bostad men jag skulle vilja veta hur lång tid jag har på mig att packa och ordna boende hos någon bekant eller andrahandskontrakt etc.

  • Svar på tråden Hur länge innan man blir avhyst vid vräkning?
  • Anonym (hur länge)

    ursäkta att jag puffar men jag är ganska uppriven just nu och känner att jag skulle behöva ha svar på min fråga om de är nån som vet?? :(

  • Anonym (hur länge)

    tack för era svar, jag ska självklart kontakta dem så fort de har öppet men eftersom måndag är en röd dag och fredag är en klämdag så har min kommun inte öppet förrän på tisdag, samma gäller med hyresvärden som inte är nåbar förrän på tisdag. Jag kommer kontakta dem å det snaraste så fort det går men jag har redan mailat på en massa andrahandskontrakt och lagt ut annons på blocket om att jag söker att hyra i andra hand. Jag är ensamstående mamma, och det är inte alltid lätt att få allt att gå ihop, även om det såklart är mitt eget fel att det blivit som det blivit..

    Jag skulle bara vilja veta vilket det senaste datumet jag måste vara ute är på, och det stod inte i brevet jag fick utan det stod bara "omgående". Jag kommer såklart flytta härifrån omedelbart så snart jag bara kan, men man tycker ju att man borde få iallafall 2 veckor eller något på sig, det tar ju sin lilla tid att packa och flyttstäda och hitta nytt.. :( :( :(

    tack för styrkekramen, den behövs, just nu känns allting som ett enda stort svart hål.

  • Anonym (hur länge)

    tack så hemskt mycket för allt ert stöd... ni kan aldrig ana vad mycket några skrivna ord på internet gör i den här stunden för mig.. jättestort tack verkligen..

    Nu när det är efter läggdags och man själv sitter vaken kommer ju alla tankarna, det var bara ett par timmar sen jag fick reda på de här men nu känns det som att chocken släpper, jag bara gråter.. hur kunde det bli såhär..

    Jag drog på mig ganska mycket skulder i samband med att jag separerade från mitt ex och jag gick på soc några månader innan jag kunde börja studera. Det är knapert men jag har tyvärr prioriterat att sätta mat på bordet först och sen låna pengar för att betala hyran, men det var en hyra jag inte fick ihop det till med alla mina skulder och nu en vräkning känns det som att livet är slut..  man får ju ta de bostäder som finns och därför blev det en med dyrare hyra som jag inte egentligen hade riktigt råd med, men man måste ju bo nånstans när man blir satt på gatan av karln man levt så många år i.. att sånt här kan hända, för bara 1,5 år sen var jag totalt skuldfri, hade familj och hade det bra och bodde villa.. nu  är jag separerad bor jag i slummen och är skuldsatt, fattig och blir t.o.m vräkt härifrån..

    Hur långt kan man sjunka innan botten är nådd...

    förlåt om det låter hemskt och klagande men jag behövde ventilera lite, jag tar ju absolut ansvar över min situation men det känns så bittert ibland hur livet blivit. Jag söker jobb konstant vid sidan av mina studier och är beredd att hoppa av vilken sekund som helst för att ta ett jobb. Jag vill bara kunna ge mina barn mat i magen och tak över huvudet men jag klarar det inte, jag känner mig som den hemskaste mamman på jorden.. :( :( :(

  • Anonym (hur länge)
    Julia08 skrev 2011-06-01 21:43:01 följande:
    Min granne har blivit vräkt! Hon fick vräkningen i september förra året och bor fortfarande kvar. Hon överklagade vräkningsbeslutet och min hyresvärd kan inget göra innan han får besked/beslut på domen fr tingsrätten. Enligt värden så tar det tid att vräka någon i sverige och man får räkna med minst 6 månader. Bör kanske tillägga att min granne inte har betalat hyra sedan förra sommaren =S ...

    Jag vet inte hur det är i ditt fall men lite tid borde du åtminstone ha på dig!

    Håller mina tummar för att det ordnar sig för er!
    tack för ditt svar! detta hjälpte ju lite, då kanske man kan överklaga då, så att man får "tid på sig" så att säga, jag kommer ju såklart försöka hitta annat boende så snabbt som möjligt så jag kan flytta härifrån men om en simpel handling som att överklaga ger så pass mycket tidsfrist så kanske jag kan köpa en månad med att skicka in ett papper?

    det kanske är fult att göra så, men jag vet inte om det finns så mycket annat att göra.. :(
  • Anonym (hur länge)
    Anonym (I samma sits) skrev 2011-06-01 21:53:25 följande:
    Du är inte ensam om det, alla gör ju sina fel förr eller senare. Hoppas på det bästa för eran skull, hur många barn har du?
     
    Du är också i samma sits ser jag.. :( det är inte roligt när sånt här händer och jag lider med dig också, vet hur det känns!

    jag har en son som är 3 år.
  • Anonym (hur länge)
    Anonym skrev 2011-06-01 21:55:44 följande:
    Mitt hjärta värker när jag läser det du skriver för jag kan ana att det ligger så mycket bakom dina ord... Livet är för jävla orättvist ibland.

    Har du varit inne på fattigariddares forum?
    www.fattiga-riddare.se/forum/
    Det är för överskuldsatta men många där är i liknande situationer som din, om du vill mötas av förståelse så rekommenderar jag det hellre än FL.
    Tack för tipset, jag ska genast titta in där, jag har inte vetat att det fanns ett sånt forum förut..

    Jag är faktiskt också förvånad över all den förståelse jag fått hittills i denna tråd, på fl brukar det ju ofta urarta..

    Tack så hemskt mycket för din förståelse.. Det är skönt att veta att alla inte bara tittar snett och tycker man får skylla sig själv.. Vilket iofs ingen gör, jag har knappt berättat för någon hur det egentligen ligger till, inte ens mina egna föräldrar.. :(
  • Anonym (hur länge)
    HannaS86 skrev 2011-06-01 21:57:54 följande:
    Vem kommer brevet ifrån? Inkasso, kronofogden, din hyresvärd?
    Kronofogden.
  • Anonym (hur länge)

    Jag fick tre papper i ett brev från kronofogden och det står såhär:

    Papper 1:
    Utslag

    Sökandens ombud:
    Inkassobolaget
    adress
    telefonnummer
    plusgiro
    referens

    Sökande
    Hyresvärden
    adress
    telefon

    Svarande
    Mitt namn
    adress

    Kronofogdemyndighetens avgörande
    1. Mitt namn förpliktigas att genast avflytta från lägenheten med tillhörande förråd nr 0000
    antal rum och kvadrat
    adress

    Grunder för yrkandet:
    Hyresrätten är förverkad pga obetalda/för sent betalda hyror på totalt 4540 kronor.
    Meddelande om uppsägning har skickats till socialnämnden. Om du inte flyttar kan du bli avhyst (vräkt) på egen bekostnad.

    Papper 2.
    2. Mitt namn förpliktigas att genast betala följande belopp till sökanden:
    Kapitalbelopp 4540,00 kr

    Skäl till avgörandet: Du som svarande har delvgivits föreläggandet men har inte i rätt tid bestridit sökandens yrkanden i ovan angivna delar. Enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning ska därför utslag meddelas i enligthet med ansökan.
    Utslaget kan komma att överföras till kronofogdemyndighetens utsöknings- och indrivningsdatabas och kan komma att verkställas utan särskild begäran från sökanden.

    Papper 3:
    Hur du begär ändring
    Du som svarande kan begära ändring av detta utslag genom att ansöka om återvinning hos kronofogdemyndigheten.
    Det ska du i så fall göra skriftligt i skrivelsen skall anges
    -utslagets nummer
    -varför du anser att utslaget ska ändras och på vilket sätt
    -namn personnummer/organisationsnummer, postadress och telefonnummer

    Du själv eller ditt ombud ska underteckna skrivelsen som ska vara it vå exemplar. Skicka även med sådana handlingar som du anser bevisar att utslaget bör ändras.

    Ansökan om återvinning ska ha kommit in till kronofogdemyndigheten inom en månad från utslagets datum. En ansökan som kommer in försent kommer att avvisas, vilket innebär att den inte behandlas alls. Den som är sökande kan begära ändring genom att överklaga till tingsrätten.

    Förlåt att det blev så långt men jag tänkte att om det är nån som är kunnig så kanske detta hjälper? Kan man överklaga? Eller går inte det? Bara överklaga för att få lite tid tänkte jag som Julia08's granne som bott kvar i nästan ett år sen hon slutade betala hyra? Det tänkte jag naturligtvis inte göra, men jag skulle ju behöva en månad eller så iallafall, eller minst några veckor.. :(

  • Anonym (hur länge)
    Anonym (I samma sits) skrev 2011-06-01 22:15:54 följande:
    Har gärna velat komma i kontakt med dig och försöka hjälpa dig så det går. 
    det hade jag velat också.. jag kanske kan starta en anonym mailadress som du kan maila mig på? eller om du har någon anonym mailadress?
  • Anonym (hur länge)
    gullican skrev 2011-06-02 08:38:35 följande:

    Har du fått meddelande om uppsägning tidigare av hyresvärden?


    Vad är det för hyresvärd?


    Du verkar inställd på att hitta annat boende. Är det för att du inte VILL bo kvar? SKulle du vilja bo kvar om det fanns möjlighet? Det finns det nämligen chans till fortfarande.


    Innan jag skriver en massa råd vill jag gärna veta lite mer om vilka brev, uppsägningar, när skulden är ifrån och en massa annat. Och naturligtvis om du faktiskt VILL bo kvar om det vore möjligt?


    Hejsan. Skulden är ifrån mars månad. Jag fick förra månaden ett kravbrev från kronofogden om det, men eftersom jag VET att jag måste betala, så försökte jag bara låna ihop pengar till det för att betala istället för att överklaga, istället misslyckades jag att låna pengar.. Jag vill absolut bo kvar om det finns möjlighet, tyvärr kändes det inte som det :(

    Förra året i höstas så fick jag ett hot om uppsägning om jag inte betalade in det jag missat på två hyror (ca 1000 kronor fattades på varje hyra) inom 3 veckor, så jag lånade såklart pengar och gjorde det. Då fick jag tillbaka mitt kontrakt.
  • Anonym (hur länge)

    vi har flyttat in hos min mamma så länge, jag kunde inte hosta upp pengarna de ville ha för att ge mig "uppskov" eller vad det heter. Min pojkvän håller på och ska köpa en större lägenhet än sin etta så får vi flytta in med honom sen.. Sambos och sådär, men det kommer lösa sig iallafall.. Hoppas påa tt få ett jobb så jag kan börja betala av snart bara!

    tack för allt ert stöd
    kram
    lämnar tråden nu

Svar på tråden Hur länge innan man blir avhyst vid vräkning?