• Iddah
    Äldre 2 Jun 15:28
    8443 visningar
    23 svar
    23
    8443

    Min kompis vill adoptera min son, går det?

    Min bästa vän har blivit som en pappa för min son. Han träffar inte sin bio.pappa alls utan jag o min kompis har pojken ca 50% var.
    Jag o vännen kommer aldrig bli tillsammans o antagligen inte bo tillsammans.

    Jag vet att det finns något som heter närståendeadoption men då är det väl bara om man är sambos?
    Har sökt överallt på nätet för att finna någonstans man kan ringa o fråga om detta men utan resultat.

    Anledningen till adoptionen är, förutom att min vän vill bli pappa "papper", att jag ska veta att min son kommer till den han ser som sin far o inte till några för honom helt okända människor ifall jag går bort.

    Vet ni vart man kan vända sig för dessa frågor? Och hur går det till, om det ens är möjligt, att adoptera på detta vis?

  • Svar på tråden Min kompis vill adoptera min son, går det?
  • Äldre 2 Jun 15:35
    #1

    Ni måste vara gifta. Och ditt barns pappa måte godkänna.

  • Mikesh
    Äldre 2 Jun 15:37
    #2

    jupp som ovan skrivet.. plus att jag tycker det låter jävligt korkat... ditt barn ta hand om det själv.

  • Iddah
    Äldre 2 Jun 15:38
    #3

    Ok ja gifta oss gör vi inte.

    Varför låter d korkat?

  • Äldre 2 Jun 15:40
    #4

    Varför skulle det vara korkat att veta att barnet tas om hand om någon som man litar på och som barnet ser på som en förälder. Extremt korkad kommentar skulle jag vilja påstå.


    vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • Mikesh
    Äldre 2 Jun 15:40
    #5

    det låter inte korkat det är korkat... varför skulle en vän bli adoptions förälder till ditt barn.. det är saker man ska tänka på INNAN man väljer att skaffa barn..

    Jag hade förstått om du varit tillsammans med killen varit gift och att ni ser er ha en framtid tillsammans som man o fru.. men till en vän? idiotiskt i min värld.

  • Äldre 2 Jun 15:50
    #6
    Mikesh skrev 2011-06-02 15:40:51 följande:
    det låter inte korkat det är korkat... varför skulle en vän bli adoptions förälder till ditt barn.. det är saker man ska tänka på INNAN man väljer att skaffa barn..

    Jag hade förstått om du varit tillsammans med killen varit gift och att ni ser er ha en framtid tillsammans som man o fru.. men till en vän? idiotiskt i min värld.
    Så om du tycker något är korkat är det en universell lag. Intressant tankesätt, påminn mig att fråga dig nästa gång jag är osäker på nåt...

    Du vet väl inte ett jota om den relation TS har till den tilltänkte adoptivföräldern. Men jag gissar då att om TS av någon tragisk anledning skulle gå bort så skulle det vara bättre för barnet att antingen hamna hos en biologiska pappa som han aldrig har träffat eller har några band till eller hos en fosterfamilj utan möjlighet att få träffa den person han växt upp med och haft som förebild?
    vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • Äldre 2 Jun 15:52
    #7

    Har du ensam eller gemensam vårdnad?

    "Det finns inget sätt att juridisk säkra vem som ska ha vårdnaden om ditt barn, om du omkommer eller av någon annan anledning inte längre kan ta hand om ditt barn innan barnet fyllt 18 år. Däremot kan du påverka socialtjänstens bedömning om vem som ska vara vårdnadshavare i ditt ställe genom att skriva en så kallad viljeyttring.
    I en viljeyttring ska du förklara ingående varför xx är lämpligast att vara vårdnadshavare. Du bör också förklara varför du inte anser att barnets far är lämplig.
    Barnets bästa står alltid i fokus. Ju äldre barnet är desto större betydelse har barnets egen vilja vid bedömningen om vem som ska vara vårdnadshavare. Förvara viljeyttringen säkert och lämna en kopia till xx och eventuellt en till socialtjänsten."
    www.viforaldrar.se/fraga-oss/juridik/vad_hander_om_jag_dor/

  • Iddah
    Äldre 2 Jun 16:01
    #8

    Jag o min vän är som ett par, fast vi inte har sex då. Vi har varit nära vänner sedan tonåren o det kommer inte förändras. Skulle d trots allt skära sig mellan oss, vilket inte är speciellt troligt, kommer han ändå se sig som min sons pappa. Han har bara inte bidragit med spermien.
    Jag tycker nog isf det är ett säkrare kort att skaffa barn med en bra vän än med en kille man gift sig med då skillsmässostatestiken ligger på 50%

    Jag har ensam vårdnad. Har pratat med barn&familj på soc o de tyckte absolut att han borde få adoptera för att de ansåg det var det bästa för barnet men att det inte var de som bestämmer det.

    Ska absolut kolla upp det med viljeyttring. Tusen tack för tipset Pen

  • Äldre 2 Jun 16:03
    #9
    Mikesh skrev 2011-06-02 15:37:37 följande:
    jupp som ovan skrivet.. plus att jag tycker det låter jävligt korkat... ditt barn ta hand om det själv.
    Hur kan det vara fel att barnet även har andra vuxna att vara hos/med??
  • varför­dåför
    Äldre 2 Jun 16:08
    #10
    Iddah skrev 2011-06-02 16:01:43 följande:
    Jag o min vän är som ett par, fast vi inte har sex då. Vi har varit nära vänner sedan tonåren o det kommer inte förändras. Skulle d trots allt skära sig mellan oss, vilket inte är speciellt troligt, kommer han ändå se sig som min sons pappa. Han har bara inte bidragit med spermien.
    Jag tycker nog isf det är ett säkrare kort att skaffa barn med en bra vän än med en kille man gift sig med då skillsmässostatestiken ligger på 50%

    Jag har ensam vårdnad. Har pratat med barn&familj på soc o de tyckte absolut att han borde få adoptera för att de ansåg det var det bästa för barnet men att det inte var de som bestämmer det.

    Ska absolut kolla upp det med viljeyttring. Tusen tack för tipset Pen
    det är svårt att få igenom en adoption, min man ville adoptera min son och trotts att vi är gifta och har gemensamma barn, att jag har enskildvårdnad och biopappan skrev på godkännande så gick inte familjerätten med på att min man adopterade min son.

    men som någon skrev här ovan, det finns papper att skriva på om vem du vill skall få vårnaden o sonen och fam rätten försöker alltid bedöma vem som är mäst lämpad och står barnet närmast.
    nepp... kan inte stava... sorry!
Svar på tråden Min kompis vill adoptera min son, går det?