• Courag­eous
    Äldre 2 Jun 21:53
    5431 visningar
    11 svar
    11
    5431

    Tonåring med ADHD

    Hej!
    Jag behöver ventilera med andra föräldrar.
    Min son 17, fick diagnos ADHD för ca 2 år sedan.

    Jag upplever inte att det finns stöd någonstans, har haft kontakt med BUP, och det är medicinering de erbjuder. Inget annat.

    Ofta känner jag mig maktlös och förtvivlad. Det kräver otroligt mycket energi för det känns som om man måste börja om,och börja om. Alla uppfostringsmetoder som fungerar på andra barn, fungerar inte på mitt. Och man får en stämpel, både mig som förälder, och barnet.

    Det finns mycket att berätta. Känner du igen dig, skriv gärna till mig,kanske vi kan stötta varandra.

    Kram på er alla föräldrar

  • Svar på tråden Tonåring med ADHD
  • Äldre 2 Jun 22:03
    #1

    Jag förstår verkligen inte alla dessa trådar om ADHD mm.
    Jag är 18 år och fick diagnosen ADHD som, ja jag vet ej, 4/5 åring kanske?

    Och jag förstår inte vad problemet är, jag lärde mig jobba med min ADHD och nu fungerar jag heeeelt normalt, man märker inte av ADHD;n alls.

    Jobba med era barn, lär dem hantera det.


    Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • Courag­eous
    Äldre 2 Jun 22:32
    #2

    Hej
    Vad roligt att du lärde dig jobba med din ADHD, hur i så fall?

    Jag håller fullständigt med dig! Mitt barn måste lära sig hantera det!
    Vem ska lära honom? Vad har du fått för hjälp?
    Om han inte vill ta till sig det, hur ska han lära sig?

  • Äldre 2 Jun 23:23
    #3
    Courageous skrev 2011-06-02 22:32:35 följande:
    Hej
    Vad roligt att du lärde dig jobba med din ADHD, hur i så fall?

    Jag håller fullständigt med dig! Mitt barn måste lära sig hantera det!
    Vem ska lära honom? Vad har du fått för hjälp?
    Om han inte vill ta till sig det, hur ska han lära sig?
    Jag ingen hjälp alls. Jag fick lära mig det helt på egen hand med att slappna av, andas mm.
    Annars så har jag behandlats som alla andra barn i skolan, hemma mm.
    Vill han inte, ja det är ju hand beslut isåfall.

    Adhd är trots allt inget "konstigt".
    Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • Äldre 2 Jun 23:39
    #4

    Hej TS!
    Jag har också barn med adhd o jag förstår dig.
    Har du hittat ADHD-tråden? Den ligger under medlemsgrupper!
    Där finns det fler i din sits!!

  • Courag­eous
    Äldre 2 Jun 23:50
    #5

    OK, tack, ska titta där.

    Till pussakaninen:
    nej, det är inget konstigt, bara ytterst påfrestande för en själv och hela familjen, om man inte kan sova på nätterna, vänder på dygnet, inte kan hålla kvar kompisar, med mera, med mera...

  • awb
    Äldre 3 Jun 07:47
    #6

    ADHD är ett funktionshinder som ser olika ut för olika personer, en del klarar av att hantera det själva, andra inte. Man kan ha ADHD i olika svårighetsgrad och har du "svår" ADHD så är det inte lätt att hjälpa sig själv då behöver man någon/ några som finns där och stöttar. Så fortsätt stötta och hjälpa, Courageous, även om det verkar hopplöst och din son inte vill. Jag har själven dotter, visserligen bara 11 år, med ADHD och autism och den ADHDn min dotter hade vill jag INTE ha tillbaka (hon äter medicin nu). Tyvärr får man ofta inte mer hjälp från bup/hab om man har ADHD, det faller inte under LSS, tyvärr. Äter din son medicin? Om inte, så vore det nog en god ide att prova, vilket ni kanske redan gör.

  • Äldre 10 Oct 23:45
    #7
    Pussakaninen skrev 2011-06-02 23:23:25 följande:
    Jag ingen hjälp alls. Jag fick lära mig det helt på egen hand med att slappna av, andas mm.
    Annars så har jag behandlats som alla andra barn i skolan, hemma mm.
    Vill han inte, ja det är ju hand beslut isåfall.

    Adhd är trots allt inget "konstigt".
    Bessewissar finns det överallt så jag tkr du skall hitta dig den sidan,här hör du inte hemma !!! Jo adhd är ngt konstigt för den som har det , varför blir jag arg för ingenting,vrf kan jag inte fokusera på lektionerna,vrf får jag plötsliga humörsvägningar,VFR,VRF,VRF!! Det var inte bara en ovanligt jobbig tonåring jag hade visade det sig när testerna var klara min dotter hade ADHD,skriv aldrig om saker du inte vet nåt om det finns såååååå många olika och adha+ varianter,så du kan inte tänka dig. Tack för ordet
  • Äldre 10 Oct 23:58
    #8

    Hej jag har åxå en tonåring som fick diagnos i Maj 2014,för det första tar utredningen alldeles för lång tid,men jag tkr ändå på nåt sätt att vi fått ganska bra hjälp. Men jag har alltid trott att jag haft en en överjävlig rent ut sagt tonåring!! Förresten det var skönt att skriva av sig lite till PUSSAKANINEN!! En sak har jag lärt mig ge dig aldrig in i en diskussion med ngn som har ADHD "om du inte gett dig f-n på att vinna den" Skapar bara bråk ånger och en massa tårar om man har några kvar den dagen? Fortsätter im 

  • Chrysa­belle
    Äldre 11 Oct 08:28
    #9
    susanne65 skrev 2014-10-10 23:45:38 följande:
    Bessewissar finns det överallt så jag tkr du skall hitta dig den sidan,här hör du inte hemma !!! Jo adhd är ngt konstigt för den som har det , varför blir jag arg för ingenting,vrf kan jag inte fokusera på lektionerna,vrf får jag plötsliga humörsvägningar,VFR,VRF,VRF!! Det var inte bara en ovanligt jobbig tonåring jag hade visade det sig när testerna var klara min dotter hade ADHD,skriv aldrig om saker du inte vet nåt om det finns såååååå många olika och adha+ varianter,så du kan inte tänka dig. Tack för ordet
    Hon hör inte hemma på familjeliv bara för att du säger det?
  • Äldre 12 Oct 08:42
    #10

    Hej

    Ja adhd väcker mycket känslor som vi ser! Min son är 10-år och har det och jag arbetar med det medicininsättningar, stödjande samtal och , psykoedukation med vuxna. För en del går det sådär men för de flesta går det bra. Handlar nog om acceptans och viktigt att inte känna at diagnosen är en stämpel ytan en "nyckel" till hur man fungerar. Har skrivit i adhd tråden då jag har behov av att prata med andra föräldrar. Det är en sak att arbeta med det och en annan att ha det så nära inpå som med min son, som jag älskar och bara vill att det ska gå bra för. Måste dock säga att han/ jag fick ett bättre liv efter medicibinsättnig!

    Charlotte

  • Äldre 13 May 02:22
    #11

    Hej,
    Min son är 17 i år och fick diagnos adhd för en månad sen. Och jag är också få förtvivlad då man bara får hjälp med medicinering på Bup och inget annat. Jag är så ororlig för min sons framtid då det går helkasst i gymnasiet. Några bra råd hur man ska lyckas nå fram till tonåringen utan att låta för tjatig.

Svar på tråden Tonåring med ADHD