• Thessi­eO1
    Äldre 3 Jun 09:49
    2973 visningar
    12 svar
    12
    2973

    Mina föräldrar vill adoptera mitt barn -har de rätt till det ?

    Jag är 16år gammal och ska få barn snart ,om ca 3v. Pappan vill itne veta av barnet och min mamma vill hjälpa mig så mycket som möjligt . Vi har pratat och så och vi vill att de hon & min pappa som ska vara vårnadshavare . Jag ska fortsätta gå i skolan och leva livet och de ska behandla mitt barn som sitt eget fast ungen kommer få veta att det jag som är den riktiga mamma. Bebisen kommer ha det hur bra som helst och det vet jag ,jag vill det men finns det någon möjlighet ? om ja ,hur ? 

  • Svar på tråden Mina föräldrar vill adoptera mitt barn -har de rätt till det ?
  • ruby84
    Äldre 3 Jun 11:48
    #1

    16 år men om 10 år då vill du inte vara mamma då??? Kanske bäst att dom bara hjälper dig... Typ ni får bo där tillagat studerat klart osv!

  • Thessi­eO1
    Äldre 3 Jun 11:54
    #2
    ruby84 skrev 2011-06-03 11:48:41 följande:
    16 år men om 10 år då vill du inte vara mamma då??? Kanske bäst att dom bara hjälper dig... Typ ni får bo där tillagat studerat klart osv!
    nej vill att de ska vara vårdnadshavare (: 
  • Äldre 3 Jun 11:59
    #3
    ThessieO1 skrev 2011-06-03 11:54:41 följande:
    nej vill att de ska vara vårdnadshavare (: 
    Avakta! I stället kan de bli tillfälliga vårdnashavare, och få status som familjehem. Du vet inte hur du känner det om några år, när du har blivit vuxen, och kanske har fått ditt liv på plats.
  • Äldre 3 Jun 12:05
    #4

    Jag tror att det kan vara en bra lösning har även väldigt svårt att tro att om du nu skulle vilja ha dit barn senare i livet att dina föräldrar skulle neka dig det om det skulle funka för er alla.
    Och ja om pappan till barnet går med på det så är det inge problem för dina föräldrar att adopera barnet det kallas anhöriadoption och är inte allt för ovanligt. De gör en utredning på soc där de bedömmer om dina föräldrar annses vara lämpliga föräldrar sen så brukar det inte vara några problem. Oftast är det att föredra en anhörigadoption just för att det är det bästa för barnet att få stanna inom släkten.
     

  • Thessi­eO1
    Äldre 3 Jun 12:25
    #5
    vampyria2 skrev 2011-06-03 12:05:59 följande:
    Jag tror att det kan vara en bra lösning har även väldigt svårt att tro att om du nu skulle vilja ha dit barn senare i livet att dina föräldrar skulle neka dig det om det skulle funka för er alla.
    Och ja om pappan till barnet går med på det så är det inge problem för dina föräldrar att adopera barnet det kallas anhöriadoption och är inte allt för ovanligt. De gör en utredning på soc där de bedömmer om dina föräldrar annses vara lämpliga föräldrar sen så brukar det inte vara några problem. Oftast är det att föredra en anhörigadoption just för att det är det bästa för barnet att få stanna inom släkten.
    jag har hört att det kostar jätte mycket pengar att adoptera ett barn ,kommer de va  tvungna att betala också eller de kanske inte behöver det eftersom vi är släkt? 
  • Äldre 3 Jun 12:32
    #6

    Det kostar pengar att adoptera från utlandet, eftersom organisationerna som förmedlar adoptioner har kostnader (antar jag) och barnhemmen och allt vad det är. Men om dina föräldrar skulle adoptera ditt barn skulle det nog inte kosta mer än ansökningsavgiften till tingsrätten.

  • Manche­ster
    Äldre 9 Jun 19:12
    #7

    Om du verkligen är helt säker på att du vill adoptera bort ditt barn så är det inte alls omöjligt att dina föräldrar får adoptera. Däremot tror jag inte att det skulle bli så lätt för dig att "adoptera tillbaka" barnet om du ändrar dig om tio år (ja, du skulle i så fall bli tvungen att adoptera trots att det handlar om ditt biologiska barn). Barn har rätt att veta var de hör hemma, vem som är deras föräldrar. En adoption innebär att man tar upp barnet som sitt eget och den bör vara livet ut, inte bara tills den biologiska mamman vill ha tillbaka barnet.

    Vad du däremot kan göra är att be att få barnet familjehemsplacerat hos dina föräldrar. När det är gjort finns det möjlighet att göra en vårdnadsöverflyttning. Då blir dina föräldrar barnets vårdnadshavare och får fatta beslut om barnet som vilka föräldrar som helst. Men du är fortfarande mamma. Vid vanliga familjehemsplaceringar brukar man ta upp frågan om vårdnadsöverflyttning när barnet varit placerat i samma familj i två år, men i ett fall som ditt borde det gå att göra betydligt tidigare. Prata med de sociala myndigheterna i din hemkommun så hjälper de dig.

  • Äldre 9 Jun 21:47
    #8

    Vill du verkligen bli syster till ditt eget barn?

  • Äldre 10 Jun 15:56
    #9

    Det där bör du nog tänka igenom väldigt noga och dessutom ta hjälp av någon som kan det juridiska kring såna adoptioner. Saker kan hända som ställer till det rejält.
    Bättre då att de blir tillfälliga vårdnadshavare. Då är det inte lika definitivt och du kanske hinner ändra dig med tanke på att du är så ung nu.

  • Äldre 13 Jun 10:44
    #10

    Nyfiken fråga,,,men varför måste dom adoptera ditt barn för att hjälpa dig för att du ska plugga vidare????

    Varför inte föda barnet och du hjälper till så mycket du kan mellan dina läxor men att dina mamma har huvudansvaret typ?

    Du må vara 16år och gravid NU men du är inte 16år resten av ditt liv, du kommer att ångra dig tror jag då du mognat till dig.
    Vad är vitsen med att adoptera bort ditt barn till dina föräldrar om du/ni ändå ska låta barnet få veta att det ÄR du som är biologiska mamman och ni ska bo under samma tak?

    Personligen säger jag avvakta med adoptionen och se vad du känner då barnet väl är här.
    Visst du vill leva livet du är ju 16år,,vem levde inte livet då man var 16år jag gjorde det.
    Barnvakt går att fixa TS om du känner för att fara ut och ta en fest då å då(din mamma finns ju där),,tänk på det innan du gör något förhastat.

  • Lilo
    Äldre 13 Jun 14:01
    #11

    Hur gamla är dina föräldrar?
    Har du fler syskon, yngre eller äldre?


    ♥ bf 14 nov ♥
  • Äldre 13 Jun 14:07
    #12

    Om man inte är myndig när barnet föds har jag hört (Vet inte alls om det stämmer) att någon annan måste bli tillfällig vårdnadshavare? Kan det stämma? 

    Jag har en kompis, idag 30 år, hon har en dotter som idag är tolv, och när hon föddes hade förldrarna vårdnaden och större delen av tiden hade dom flickan, och min kompis hade henne rätt sällan, men sen mer och mer för att några år senare få tillbaka vårdnaden och bli mamma på heltid. dock är flickan fortfarande väldigt ofta hos mormorn å morfarn.

    om man inte är redo för allt vad ett barn innebär så är det, tycker jag, mycket bättre att överlåta det till någon som kan ta de fulla ansvaret. Dock tror ja de senare kan bli jobbigt och mycket frågor, som min kompis, hennes dotter spelar ut henne rätt mycket mot mormorn å morfarn, å arg för hon inte vart hennes mamma på riktigt från början osv.
    det går ju inte att sätta sig in i nån annans situation, men bara att du tänker på att adoptera bort ditt barn tror ja e tillräckligt mycke varningssignal för att ha kvar barnet själv, men de ja undrar är, du är bara 3 veckor ifrån att föda? har ja fattat rätt då? hur kan du inte ha tänkt på dehär tidigare, eller tagit tag i att kolla upp hur allt sånt här funkar? Det är väl ett beslut som du kanske borde tagit innan barnet kommer, för allas skull..

     

Svar på tråden Mina föräldrar vill adoptera mitt barn -har de rätt till det ?