• Mr Jim
    Äldre 12 Dec 22:29
    3118 visningar
    7 svar
    7
    3118

    Perverst eller charmigt?

    Tycker ni att det är barnet själv som valt sporten, eller att det är "helt okej" att föräldrarna "väljer" intressen?

    Så små barn bör väl inte sporta i den här omfattningen?

    www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,745288,00.html

  • Svar på tråden Perverst eller charmigt?
  • Ångan
    Äldre 12 Dec 23:16
    #0

    Det där är väl kanske att ta i, dvs ha målet att göra sitt barn till världsmästare redan då dom är så där små.
    Självklart ska man låta alla barn oavsett ålder få testa på lite olika grejer.
    Själv fastnade jag för motocross, och körde själv min första vid strax efter det jag fyllt 3år. Dock så har jag pysslat med de flesta olika sporter, men det var i speedway som jag fick mina största framgångar med sm-guld osv.

    Men helt klart är att man ska låta barnet göra det den tycker är roligt, inte det vi föräldrar tycker är roligt.

    /Crille

  • Jagge
    Äldre 14 Dec 12:17
    #2

    Inte okej. Visst kanske man lättare pushar för saker som man själv är intresserad av, men en så liten? Ungefär lika gammal som min knodd, och han är mest intresserad av sporten "hur mkt kan jag röra till det på minsta möjliga tid" ..Och den sporten har jag inte prackat på honom..

  • Lajm
    Äldre 14 Dec 15:35
    #3

    Skriv om artikeln och skriv den som "han tar med sig sin son till tennisbanan och leker med honom 2 gånger i veckan" och samma person skulle bli hyllad som världens bästa pappa.

    Om det vore en kvinna som tar med sin dotter och rider två gånger i veckan så är det inget problem. Om en förälder läser med sitt barn för att det skall få en bra relation till böcker och gör det två timmar i veckan så är det okej.

    Det jag tror att sticker i ögonen är att han som pappa har en dröm och ett mål. Själv tycker jag att om han och hans son inte tar någon skada av det så ska vi andra skita i vad de gör.

    Handen på hjärtat, hur många pappor tror ni ägnar ca 6 timmar varje vecka med att sporta med sin 2-åring??

  • davidi­an
    Äldre 20 Jan 23:22
    #4

    a svårt att ta ställnining till nått som är skrivet och garanterat snedvridet av aftb.

    jo väldigt bra poäng där lajm och ångan, det beror ju på hur det görs.

    varit hockeytränare själv och sett alldeles för många totalidiotiska hockey-föräldrar så visst finns det många idioter där ute, detta skrivs samtidigt som jag funderar på hur jag ska få ungen att börja spela hockey :)

  • ModulF­innen
    Äldre 28 Jan 13:04
    #5

    Givetvis vore det kul om mina töser öljde nåt av mina intressen. Fotboll t.ex. eller musik för den delen. Musiken blir ju påprackad om än oskyldigt genomn att jag lyssnar på t.ex Maiden var o varannan dag så självklart fadstnar en låt eller två här o där. O efterosm pappa så ofta sitter o spelar gitarr så börjar intresset väckas. Men jag hoppas att jag kommer låta tjejerna välja helt själva. O när de väl valt en sysselsättning så hoppas jag att jag ska va såpass duktig så jag kör dem till lokaölen ifråga såfort jag kan.

    Minns i min hockeyspelande ungsdom en farsa som brukade lira hockey med sin pojk varje dag. O pojken fick åka genom koner o all möjlig skit o vile han itne så brukade farsan hans gapa på honom. han tar inte i, han är svag, han kommer aldrig bli bra osv. O det kändes väl inte helt ok. Minns att han ville lira med sin pojk mot mig o brorsan o då passade jag på att trycka till pappan vid sargen ett par tillfällen. hans pojk verkade gilla det.

    Jag får för mig med jämna mellanrum att alldeles för mpånga pappor lever genom sina barn o väcker sina krossade drömmar o sen blir dte ju bara problem o skit av det hela.

  • kontir­io
    Äldre 28 Jan 18:01
    #6

    Min knodd har redan börjat med Muay Thai. Jag lär honom push-kicks samtidigt som jag byter på honom på skötbordet. Han är 7 månader

  • Nemesi­s
    Äldre 29 Jan 15:39
    #7

    mina barn har jag bestämt att dom skall få välja själv när och om dom vill börja en sport.. dom får gärna testa flera sporter så dom får se vad dom gillar

Svar på tråden Perverst eller charmigt?