• En glad tjej

    Fler som nöjer sig med två barn?

    Jag har två underbara tjejer som jag älskar gränslöst mycket. Visst, vissa dagar beter de sig som värsta hormonstinna tonåringarna ( de är 5 och 3,5) men fördet mesta är de godingar med en stor del aptit på livet. Jag är fullkomligt nöjd med mina två barn och vill helt enkelt inte ha fler. Ändå får jag ofta frågan när lillebror kommer. Det verkar somom man ska få så många barn som möjligt idag, ju fler desto bättre liksom! Jag vill lägga all min fokusoch tid på de två barn jag har, känner att fler barn är absolut inget för mig, blir inte ens sugen när jag ser små nyfödda trots att de är bedårande.


     


    Finns det fler som nöjer sig med två och hur reagerar omgivningen på det?

  • Svar på tråden Fler som nöjer sig med två barn?
  • substitutet

    Jag har två underbara grabbar och det är ständigt samma fråga för mig... "När kommer lillasyster?"

    När jag svarar att vi inte ska ha fler säger alla "Vad synd......"

    Det är precis som om folk tycker synd om oss för att vi aldrig kommer att få uppleva hur det är att ha en flicka, men det ska väl inte vara någon skillnad??? Barn är ju barn !!


    ♥ Albin -08 ♥ Ebbe -11 ♥
  • Annica71

    Absolut Vi har två tjejer som är 4 och 6 år och vi är verkligen jättenöjda. Varken jag eller min man vill ha fler. Detta av många anledningar. Vi har fått två friska mirakel som vi vill ha tid att uppfostra till två starka och bra individer. Vi vill ha tiden att vara med dom, lära dom allt de vill lära sig, hjälpa dom med allt de behöver och verkligen kunna engagera oss i deras liv. Vi vill även ha möjligheten att resa med dom, erbjuda dom ev språkresor och annat som kostar pengar. Dessutom börjar vi nu bli för gamla Förvånad
    Vi är så lyckliga över våra två fina tjejer.

    Vi får också ofta frågan när lillebror kommer, visst ska ni väl ha en kille till osv. *suck*


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Akmi

    Vi har också två som jag är 100 % nöjd med (flickor). Jag har även blivit mött av reaktionen på att jag inte vill ha fler att jag "kan ändra mig"... Men jag har alltid velat haft två barn. Nu har jag fått dem, älskar dem av hela mitt hjärta och känner att "det är precis två barn jag vill ha". Det känns bara så rätt. Sedan finns det självklart andra som kan vilja ha både fler och färre, men det påverkar ju inte mig.

  • Akmi
    Annica71 skrev 2011-06-06 08:36:41 följande:
    Absolut Vi har två tjejer som är 4 och 6 år och vi är verkligen jättenöjda. Varken jag eller min man vill ha fler. Detta av många anledningar. Vi har fått två friska mirakel som vi vill ha tid att uppfostra till två starka och bra individer. Vi vill ha tiden att vara med dom, lära dom allt de vill lära sig, hjälpa dom med allt de behöver och verkligen kunna engagera oss i deras liv. Vi vill även ha möjligheten att resa med dom, erbjuda dom ev språkresor och annat som kostar pengar. Dessutom börjar vi nu bli för gamla Förvånad
    Vi är så lyckliga över våra två fina tjejer.

    Vi får också ofta frågan när lillebror kommer, visst ska ni väl ha en kille till osv. *suck*
    Skulle kunnat vara jag som skrev... Flört Bara det att mina tjejer är yngre (5 & snart 1).
  • Kazeer

    Vi har två barn och ska inte ha fler. Omgivningen har inga åsikter om det. Varför skulle de ha det?


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Akmi

    Kom att tänka på en sak. Vi har alla två av samma kön. Det kanske kan vara så att "alla" förutsätter att vi vill ha en av det andra könet? Inte det att de tror att vi vill ha fler barn oavsett kön.

  • Linda1976

    Jag nöjer mig med ett, så du kan ju gissa vad folk tycker om mig, om de höjer på ögonbrynen inför två barn.

    3 är det nya 2. Det är status att ha 3 - speciellt om man läser glassiga magasin som Mama och FamilyLiving. Alla ska ha det som Ann Söderlund, Martina Haag, Camilla Läckberg... Sitta perfekt sminkad i sina OddMolly-blusar, med barn i färgglada Bling/POP/valfritt danskt märke omkring sig. Gärna ska de vara barfota på de nylaserade vita trägolven. Kräks  DET är den perfekta mamman idag Flört 


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Helle333
    En glad tjej skrev 2011-06-06 08:24:04 följande:

    Jag har två underbara tjejer som jag älskar gränslöst mycket. Visst, vissa dagar beter de sig som värsta hormonstinna tonåringarna ( de är 5 och 3,5) men fördet mesta är de godingar med en stor del aptit på livet. Jag är fullkomligt nöjd med mina två barn och vill helt enkelt inte ha fler. Ändå får jag ofta frågan när lillebror kommer. Det verkar somom man ska få så många barn som möjligt idag, ju fler desto bättre liksom! Jag vill lägga all min fokusoch tid på de två barn jag har, känner att fler barn är absolut inget för mig, blir inte ens sugen när jag ser små nyfödda trots att de är bedårande.


     


    Finns det fler som nöjer sig med två och hur reagerar omgivningen på det?


    Vi ska ha MAX två barn. Sambons syster har 6 barn och hon hinner inte med dem riktigt på ett sätt som jag inte tycker är riktigt bra. Ska man ha många barn så lär man ju hantera det på ett bra sätt och inte skaffa många barn enbart för att man vill känner jag personligen. Nu gör jag säkert någon med många barn upprörd, jag vet att det finns storfamiljer som fungerar jättebra där det finns regler odyl som styr upp vardagen, jag har tyvärr inte fått se denna bit utan de storfamiljer jag träffat på där har barnen inga regler alls i princip och de får göra vad sjutton de vill utan konsekvenser, nej betyder inte nej längre än 5minuters tjat osv. Men detta har jag ju även sett i familjer med bara ett barn också där man kör med fri uppfostran (för mig betyder fri uppfostran att barnet inte får några regler eller gränser, inga konsekvenser av dåligt uppförande osv osv osv)
  • mer grubbel
    En glad tjej skrev 2011-06-06 08:24:04 följande: Det verkar somom man ska få så många barn som möjligt idag, ju fler desto bättre liksom! Jag vill lägga all min fokusoch tid på de två barn jag har, känner att fler barn är absolut inget för mig, blir inte ens sugen när jag ser små nyfödda trots att de är bedårande.

     


    Finns det fler som nöjer sig med två och hur reagerar omgivningen på det?


    Preciiiiis så känner jag med! Jag tycker det är tillräckligt svårt att ge mina två barn den uppmärksamhet och närhet de behöver att tre känns helt fel- för mig. Nu har jag en kille på snart tre och en tjej på fyra månader men vi får redan frågor om trean kommer.

    Tre är det nya två, säger de ju, men jag har aldrig varit nån trendslav  
  • En glad tjej
    substitutet skrev 2011-06-06 08:31:31 följande:
    Jag har två underbara grabbar och det är ständigt samma fråga för mig... "När kommer lillasyster?"

    När jag svarar att vi inte ska ha fler säger alla "Vad synd......"

    Det är precis som om folk tycker synd om oss för att vi aldrig kommer att få uppleva hur det är att ha en flicka, men det ska väl inte vara någon skillnad??? Barn är ju barn !!
    Ja, det verkar som om det är den absoluta normen att få ett barn av varje kön, tramsigt tycker jag.
Svar på tråden Fler som nöjer sig med två barn?