• Softish

    sammanställer ansökan till ryssland

    hej.
    jag och min man håller på att sammanställer ansökan till ryssland genom AC. Tyvär så har vi inte fått någon bra hjälp alls från ac, ingen bra info och dom har dragit ut på allt i snart 4 månader då våran handläggare har varit sjuk på sjuk på sjuk hela tiden.

    en gång va hon sjuk i 3 veckor i rad och äntligen fick vi en ny handläggare som skulle hjälpa oss medans den andra va sjuk så hon skickade dom 3 sista papprena som skulle fyllas i till oss. vi fyllde i don EXAKT som hon sa åt oss att fylla i dom. sen efter en vecka ringde hon och sa att dom va fel i fyllda och att hon hittade 8 andra papper som va fel oxå.

    ja blir så trött dom har lirkats med papper fram och tillbaka varenda gång är det något fel.
    det är dom som säger hur vi ska göra sen gör vi det och ja sa det åt henne

    då fick jag till svar..... jo ja vet, jag sa fel.
    Fy ja vill bara gråta i vissa stunder ja ångrar såååååå mycke att vi valde AC. ja trodde dom skulle vara så bra och att man skulle få hjälp och ha någon man kan ringa och fråga saker... precis det dom utger sig för innan man betalar första summan.

    Nu är jag fast vet inte va ja ska göra vill bara skita i dom och ta en annan organistation. Dom arbetar med det här dagligen och endå vet dom inte vilka papper man ska ha och hur dom ska vara ifyllda, osv

    ett råd ta en annan organisation.

  • Svar på tråden sammanställer ansökan till ryssland
  • en glad
    Softish skrev 2011-06-06 23:37:59 följande:
    hej.
    jag och min man håller på att sammanställer ansökan till ryssland genom AC. Tyvär så har vi inte fått någon bra hjälp alls från ac, ingen bra info och dom har dragit ut på allt i snart 4 månader då våran handläggare har varit sjuk på sjuk på sjuk hela tiden.

    en gång va hon sjuk i 3 veckor i rad och äntligen fick vi en ny handläggare som skulle hjälpa oss medans den andra va sjuk så hon skickade dom 3 sista papprena som skulle fyllas i till oss. vi fyllde i don EXAKT som hon sa åt oss att fylla i dom. sen efter en vecka ringde hon och sa att dom va fel i fyllda och att hon hittade 8 andra papper som va fel oxå.

    ja blir så trött dom har lirkats med papper fram och tillbaka varenda gång är det något fel.
    det är dom som säger hur vi ska göra sen gör vi det och ja sa det åt henne

    då fick jag till svar..... jo ja vet, jag sa fel.
    Fy ja vill bara gråta i vissa stunder ja ångrar såååååå mycke att vi valde AC. ja trodde dom skulle vara så bra och att man skulle få hjälp och ha någon man kan ringa och fråga saker... precis det dom utger sig för innan man betalar första summan.

    Nu är jag fast vet inte va ja ska göra vill bara skita i dom och ta en annan organistation. Dom arbetar med det här dagligen och endå vet dom inte vilka papper man ska ha och hur dom ska vara ifyllda, osv

    ett råd ta en annan organisation.
    Jag vill inte ta AC i försvar men som en förklaring kan gälla att det ju under de senaste åren bara kommit något enstaka barn per månad från Ryssland och säkerligen då från olika provinser med olika krav på handlingarna (som förmodligen ändras då och då). Alltså hinner inte enstaka handläggare på AC få särskilt bra/stor rutin på vad som gäller ....
  • Softish

    jo klart att det inte är så stor rulians på barn men det har inte blivit fel 1 eller 2 gånger under den här processen utan snarare 15 olika fel på papprerna sammanlagt sensate gången var det 8 fel helt plöttsligt..

    det jag syftar på är att jag och min man inte litar på dom.. tänk den dagen vi får barnbesked... hur mycke fel på papper osv kommer det inte vara och alla frågor osv som vi kommer ha kommer vi få hjälp att besvara dom då som vi inte fått nu?
    va händer om dom inte hinner med att hjälpa oss inom tidsbegränsningen som är med rättegångar osv när dom strular som dom gör nu:((

    förstår va du menar men ja e livrädd och vill bara byta organisation men har redan betalat pengar och skrivit kontrakt så har inte råd att bara byta och börja om från början igen.

  • en glad
    Softish skrev 2011-06-07 01:20:36 följande:
    jo klart att det inte är så stor rulians på barn men det har inte blivit fel 1 eller 2 gånger under den här processen utan snarare 15 olika fel på papprerna sammanlagt sensate gången var det 8 fel helt plöttsligt..

    det jag syftar på är att jag och min man inte litar på dom.. tänk den dagen vi får barnbesked... hur mycke fel på papper osv kommer det inte vara och alla frågor osv som vi kommer ha kommer vi få hjälp att besvara dom då som vi inte fått nu?
    va händer om dom inte hinner med att hjälpa oss inom tidsbegränsningen som är med rättegångar osv när dom strular som dom gör nu:((

    förstår va du menar men ja e livrädd och vill bara byta organisation men har redan betalat pengar och skrivit kontrakt så har inte råd att bara byta och börja om från början igen.
    En fördel med AC är ju att de har rysktalande handläggare - så är ju åtminstone den presumtiva felkällan reducerad ....
  • villsågärna38
    Softish skrev 2011-06-07 01:20:36 följande:
    jo klart att det inte är så stor rulians på barn men det har inte blivit fel 1 eller 2 gånger under den här processen utan snarare 15 olika fel på papprerna sammanlagt sensate gången var det 8 fel helt plöttsligt..

    det jag syftar på är att jag och min man inte litar på dom.. tänk den dagen vi får barnbesked... hur mycke fel på papper osv kommer det inte vara och alla frågor osv som vi kommer ha kommer vi få hjälp att besvara dom då som vi inte fått nu?
    va händer om dom inte hinner med att hjälpa oss inom tidsbegränsningen som är med rättegångar osv när dom strular som dom gör nu:((

    förstår va du menar men ja e livrädd och vill bara byta organisation men har redan betalat pengar och skrivit kontrakt så har inte råd att bara byta och börja om från början igen.
    Gud va jobbigt! Har hört att Ryssland är jobbiga att ha att göra med men det där låter ju hur oprofessionellt som helst tycker. Vet några som håller på att samla till Ryssland just nu via Bfa och det har inte alls varit sånt hör strul för dem. Förstår att ni är frustrerade. Måste säga att det väger över till Bfa för vår del då vi ska välja land efter sommaren. Står i både AC och Bfa:s köer. Hoppas att det löser sig för er!! Kram
  • graintad

    Vi bor i Finland och hade också en stor del problem, inte så mycket när vi skickade första paprena in, då måste jag bara skaffa ett nytt pass och fylla i en massa papper på nytt...

    Men värst var det då vi hade fåt BB och väntade på att få lov att åka och hälsa på honom... De tog så länge, Ryssland ville ha mera och mera paper av oss, och ingen viste hur paprena skulle se ut...
    Allt det här för att min man är från Irland och har fullt tilstånd att bo i Finland, men det finns inget bevis på det i hans pass...
    Efter 3 månaders osäkra fick vi lov att åka och hälsa på poiken.
    Sedan var det att få alla rättegångs papper i ordning... Där fick vi mitt i allt vet att vi måste få tag på ett papper från Irland, bevis på att min man inte är en kriminal, men det finns inte sådanna papper i Irland... Och min man borde ha varit i Irland för att få ett ända papper...
     Min mans pappa sprang från det ena stället till det andra och vi ringde till alla möjliga och omöliga ställen...  
    Nu slutligen gick det ändå...

    Men när vi hade räcknat att pojken är hemma vid midsommar, det var han inte... Vi kom hem först till början av december, nio månader efter BB... fem efter de som vi had trott att det skulle bli...  

    Men det gick, och nu har vi världens mest perfekta son, som strider med papa just nu om han skall sova eller ej... Flört 

    Jag hoppas att ni orkar kämppa med allt... Det är värt det... Skrattande 

  • Softish

    gud va kul att det funkade för er till slut:) grattis.. jag hoppas att vi oxå kommer dit en dag. Vi kämpar på endå.. nu har vi åter igen fixat dom sista papprerna så jag hoppas att denna gången ska vara klara för etapp a..
    så nu ska dom skickas till notarius publikus.

    men som sagt man vet aldrig om dom kommer fram om dom skulle hitta ett fel igen. men är det fel igen så vet jag inte va ja gör..  antagligen byter organisation för då är droppen nådd.

    barnen framför allt värkar jätte bra och det är dom vi kommer välja om det blir fel igen.
    tack för era svar .. känns skönt att ha några att prata med i deppiga stunder:) man får lite kämparkraft!

  • mamma0907
    Softish skrev 2011-06-06 23:37:59 följande:
    hej.
    jag och min man håller på att sammanställer ansökan till ryssland genom AC. Tyvär så har vi inte fått någon bra hjälp alls från ac, ingen bra info och dom har dragit ut på allt i snart 4 månader då våran handläggare har varit sjuk på sjuk på sjuk hela tiden.

    en gång va hon sjuk i 3 veckor i rad och äntligen fick vi en ny handläggare som skulle hjälpa oss medans den andra va sjuk så hon skickade dom 3 sista papprena som skulle fyllas i till oss. vi fyllde i don EXAKT som hon sa åt oss att fylla i dom. sen efter en vecka ringde hon och sa att dom va fel i fyllda och att hon hittade 8 andra papper som va fel oxå.

    ja blir så trött dom har lirkats med papper fram och tillbaka varenda gång är det något fel.
    det är dom som säger hur vi ska göra sen gör vi det och ja sa det åt henne

    då fick jag till svar..... jo ja vet, jag sa fel.
    Fy ja vill bara gråta i vissa stunder ja ångrar såååååå mycke att vi valde AC. ja trodde dom skulle vara så bra och att man skulle få hjälp och ha någon man kan ringa och fråga saker... precis det dom utger sig för innan man betalar första summan.

    Nu är jag fast vet inte va ja ska göra vill bara skita i dom och ta en annan organistation. Dom arbetar med det här dagligen och endå vet dom inte vilka papper man ska ha och hur dom ska vara ifyllda, osv

    ett råd ta en annan organisation.
    Jag känner igen precis vad du skriver. Jag står inte själv i adoptionskö men min syster. Hon och hennes man ska också adoptera från Ryssland genom AC. De har haft precis samla strul och samma känsla som ni. Det har varit papper hit och dit, saker som är fel ifyllt eller saknas och de kommer på nya saker som måste in och det ena med det andra. Precis som för er var även deras handläggare sjuk en massa i omgångar. Nu har de precis fått ett barnbesked men de är livrädda att något ska gå fel.
    Jag håller alla mina tummar att de snart får hem sin kille och att allt löser sig för er del också!! Hur långt har ni kommit?
  • Softish
    mamma0907 skrev 2011-07-26 22:06:34 följande:
    Jag känner igen precis vad du skriver. Jag står inte själv i adoptionskö men min syster. Hon och hennes man ska också adoptera från Ryssland genom AC. De har haft precis samla strul och samma känsla som ni. Det har varit papper hit och dit, saker som är fel ifyllt eller saknas och de kommer på nya saker som måste in och det ena med det andra. Precis som för er var även deras handläggare sjuk en massa i omgångar. Nu har de precis fått ett barnbesked men de är livrädda att något ska gå fel.
    Jag håller alla mina tummar att de snart får hem sin kille och att allt löser sig för er del också!! Hur långt har ni kommit?
    hej tack söta du:) vi har skickat våra papper till ryssland för en månad sen nu så nu är vi inne i väntan på barnbesked och jag är oxå livrädd för att det ska bli samma strul igen när man väl får barnbesked..
    hur länge fick dom vänta innan dom fick barnbesked? jag blir så avis på dom.. hoppas det går bra för dom och att allt flyter på nu fram tills allt är klart.
  • mamma0907
    Softish skrev 2011-07-26 22:10:10 följande:
    hej tack söta du:) vi har skickat våra papper till ryssland för en månad sen nu så nu är vi inne i väntan på barnbesked och jag är oxå livrädd för att det ska bli samma strul igen när man väl får barnbesked..
    hur länge fick dom vänta innan dom fick barnbesked? jag blir så avis på dom.. hoppas det går bra för dom och att allt flyter på nu fram tills allt är klart.
    De skickade in sina papper i januari, så ett halvår ungefär. Hoppas tiden fram till ert barnbesked går fort!
  • Emeli

    Vilken typ av fel påstår de att ni har gjort? Kan era problem ha att göra med att den ordinarie handläggaren har varit sjuk och att någon annan som inte är lika rutinerad har fått hoppa in i stället? Kan det vara Ryssland som ändrar sina direktiv?

    Inte ska ni hoppa av nu och börja från början med BFA när ni har kommit så långt. BFA har ju mindre erfarenhet av Ryssland än AC, så jag tror inte att ni kan få bättre stöd genom dem. Ryssland är ett land som har en krånglig adoptionsprocedur och ett rättsväsende som är überpetigt. Det är bäst att ha alla papper i perfekt ordning. Lycka till, och hoppas att alla papper är bra nu och att ni snart får ert efterlängtade barnbesked. 

  • Selma1966

    Vi adopterade från Ryssland förra året. Det var mycket papper, mycket byråkrati och strul. Men vi fick faktiskt god hjälp av AC. Möjligen tyckte jag de kunde uppdatera sin skriftliga information så den var mer aktuell och inte så snurrig. Däremot var det som några andra föreslagit här ovan att ryssarna ändrade direktiven ibland. Ryssarna stoppade internationella adoptioner ett tag tills de tagit fram nya lagar och regler... sedan stoppade AC adoptioner från Moskva (där vi ändå adopterade ifrån pga andra orsaker) pga att det inte sköttes snyggt från Moskva. Blivande föräldrar åkte hem gråtandes utan barn (eftersom man inte fick veta vilket barn man skulle adoptera innan man flög dit). Ryssarna är vansinnigt noga med att varje stavelse skall vara rätt på blanketterna. Inte olika pennor, inga rättningar, inte ett enda stavfel på namn eller ort och inte skilja sig i stavningen från något annat papper man skrev förra månaden etc. Blir det fel kanske det går genom hos en handläggare men fastnar hos en annan. På plats var det jobbigt med alla läkarundersökningar - särskilt som vi redan gjort flera obligatoriska i Sverige och dessutom fick göra alla 8 läkarundersökningar i Moskva två ggr då de första intygen blev någon vecka för gammal innan andra resan. MEN det var VÄRT DET! Jag vet, det är vansinnigt jobbigt när man sitter hemma och har väntat i flera år, fyllt i buntvis med papper, gått på läkarundersökningar, kurser, korkade frågor från okänsliga i omgivningen etc. Men det ÄR värt det när man får träffa sitt barn. Ryssarna var fascinerade över att vi ville adoptera vår fina son pga hans funktionshinder. Visst det har varit jobbigt sedan vi kom hem. Men det är ju vår fina pojk! Han är duktigast i världen, gulligast tänkbara, busigast möjliga och driver mig till vansinne ibland. Men all den där pappersexcersisen ledde fram till just vår underbara son! Om man adopterar från Ryssland måste man även vara medveten om att om du tycker det är jobbigt med pappershanteringen i Sverige så får du det riktigt stressigt under dina veckor i Ryssland! Där flänger man runt som en galning, bråkar med handläggare, sjuksköterskor, läkare och byråkrater. Hade vi inte haft vår erfarna tolk från AC på plats som lotsade oss fram, stängde in sig på tu man hand med visa byråkrater och snackade dem till rätta, så hade vi inte orkat med det! Jag gillade inte tolken personligen... men hon fick jobbet gjort och räddade oss ur ett par knipor. Så hon är min stora hjälte trots att hon ofta var sen och var dålig på att informera oss om vad som skulle ske samma dag. (Vi visste på morgonen knappt vad vi skulle göra på eftermiddagen - eller när vi satte oss i bilen visste vi knappt vilken myndighet vi var på väg till).

    Bit ihop, läs igenom blanketten ni fyllt i 15 ggr extra och ställ alla dumma frågor ni kan innan ni skickar in pappret och räkna med att en del kommer tillbaka för att göras om! Tänk på stunden när ni sitter på sängkanten och läser en bok för er lilla vildbase och tanka lite ny ork från den drömmen inför nästa byråkratiska strul... För det är ju faktiskt en dröm som kommer gå i uppfyllelse!

Svar på tråden sammanställer ansökan till ryssland