• Äldre 10 Jun 20:20
    7099 visningar
    19 svar
    19
    7099

    Har du spegelvända enäggstvillingar?

    Jag läste lite om det här med spegelvända tvillingar medans jag var gravid och blev facinerad över det. Vad jag förstod så kunde ena tvillingen ha organ på fel sida av kroppen medans vissa kanske bara hade en virrvel på felsida. Men det var inte riktigt tydligt hur vanligt det är eller om de var spegelvända bara pga den felvända virveln.

    Min ena tvilling verkar använda sin vänsterhand mer än den andra. Hon äter med vänsterhand och ritar med vänsterhand de gånger jag har tänkt på det. Men hon är dock bara 1½ så därför är det svårt att veta om hon blir vänsterhänt.
    Min pappa och hans tvilling har sina sneluggar åt olika håll. Jag frågade dem om det men de trodde inte alls på att de var spegelvända utan att det bara hade blivit så......men.......

    Så min undran är hur vanligt är det med spegelvända tvillingar och vad är de spegelvända på. Så lägg er röst och berätta gärna vad det är ni tror eller vet att de är spegelvända på.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du spegelvända enäggstvillingar?
  • Äldre 10 Jun 20:45
    #1

    Nej, det tror jag inte. Inte vad jag har märkt av i alla fall Glad


    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Fröken Fajans
    Äldre 10 Jun 21:12
    #2

    Min ene äter nog oftast med höger och den andre med vänster men de har precis börjat äta själva och är också bara 1,5 så jag tror inte det har bestämts än.

  • Äldre 11 Jun 00:00
    #3

    Det finns väl en teori om att spegelvänd tvilling är orsaken till vänsterhänthet hos vissa, dock att den "rättvända" dött tidigt i grav (väldigt tidigt) o att man därför inte ens vet att den haft en tvilling i magen. Tydligen rätt "vanligt" att den ena tvillingen dör o tillbakabildas i tidigt stadie. Märkligt o som sagt mycket intressant.

  • Äldre 11 Jun 05:56
    #4

    Vi har en vänsterhänt och en högerhänt.  Virvlarna går inte heller åt samma håll.

  • Äldre 11 Jun 14:42
    #5
    Gwempa skrev 2011-06-11 00:00:16 följande:
    Det finns väl en teori om att spegelvänd tvilling är orsaken till vänsterhänthet hos vissa, dock att den "rättvända" dött tidigt i grav (väldigt tidigt) o att man därför inte ens vet att den haft en tvilling i magen. Tydligen rätt "vanligt" att den ena tvillingen dör o tillbakabildas i tidigt stadie. Märkligt o som sagt mycket intressant.
    ja, verkligen intressant. Min dotter skulle ha haft en tvilling, den dog i vecka 13 (då hade vi gjort 5 vul så vi visste om det) och tillbakabildades sendan. Min dotter är bara ett år än så länge men använder vänster hand när hon äter och plockar saker, men det är kanske för tidigt att säga om hon är vänsterhänt ännu
    ***Älskade Signe,18 maj 2010***
  • Äldre 12 Jun 09:48
    #6

    Tycker spegelvändhet hos tvillingar är väldigt interesant! 

    Har inte tvillingar men den här lilla "artikeln" skrev min dotter förra året i skolan: 

    "25% av alla enäggstvillingar som föds är spegelvända tvillingar, det vill säga att de är varandras spegelbilder. Det finns olika grad av spegelvändhet, den ena tvillingen kan tex vara högerhänt och den andra vänsterhänt. Har man tvillingar som är helt spegelvända innebär det att den ena tvillingen är höger hänt, den andra vänsterhänt, de har hårvirvlarna åt olika håll och organen sitter på "fel" sida istället för på "rätt" sida hos den ena. Det finns även personer som inte är tvillingar som föds med organen på "fel" sida, då har man troligen haft en tvilling som sedan dött. Spegelvända tvillingar är ett mysterium för forskarna, men vet alltså inte var en av tvillingarna, ibland, blir spegelvänd." 

     

  • Twinpa­rent
    Äldre 12 Jun 15:34
    #7

    Vet dock inte helt om våra killar är enäggs. På ultraljudet ville hon inte svära på det men hon tyckte med största sannolikhet att det var enäggs. Nu är de ca 6 mån och till och med vi har svårt att skilja på dem. Det vi får titta efter är just på luggen där den ena har den åt vänster andra har den åt höger. Intressant att se om det blir en höger och vänsterhänt dessutom :)

  • Äldre 12 Jun 16:52
    #8

    Men det där med att organen skulle sitta på fel sida, blir inte det lite galet då? Eller funkar kroppen lika bra ändå?


    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Äldre 12 Jun 16:56
    #9
    Superbia skrev 2011-06-12 16:52:21 följande:
    Men det där med att organen skulle sitta på fel sida, blir inte det lite galet då? Eller funkar kroppen lika bra ändå?
    Jag tror den funkar lika bra ändå... 
  • Äldre 12 Jun 20:12
    #10

    TeresaBeth, så länge de har koll på det vid medicinska ingerepp bara, kan tänka mig att dessa ofta blir felbedömda vid tex gallstensbesvär (sitter på höger sida normalt), blindtarmsinf, osv osv...

  • Äldre 12 Jun 20:14
    #11

    Min kompis väntar tvillingar o hade vart på infomöte hos tvillingklubben. De hade berättat att ofta när man får en blödning under gravuditeten men ändå är gravid efter så kan denna blödning varit missfallet av tvillingen, dvs en av de två dog medans den andra föds välmående (tex som vänsterhänt). Det skulle ju förklara mångas blödningar under graviditeten. Lite läbbigt att veta dock.

  • Äldre 15 Jun 21:33
    #12

    vi har enäggstjejer, en som är högerhänt och en som är vänsterhänt.. men virvlarna åt samma håll.. 


    ♥ Tindra ♥ Leia ♥ Nova ♥
  • Äldre 15 Jun 22:35
    #13

    Vad märkligt hur sånt där "bestäms". Man kan ju tycka att de borde vara helt speglade eller inte alls speglade, inte delvis. Hehe...

  • Äldre 16 Jun 18:47
    #14
    Gwempa skrev 2011-06-15 22:35:42 följande:
    Vad märkligt hur sånt där "bestäms". Man kan ju tycka att de borde vara helt speglade eller inte alls speglade, inte delvis. Hehe...
    visst är det...det var därför jag tänkte att det kunde vara kul med en liten undersökning.
  • Äldre 16 Jun 20:13
    #15

    Ja, jag tror att mina tjejer är spegelvända.


    Virveln i bakhuvudet är på olika sidor.


    Varenda tand som poppade upp när de var bebisar var på motsatt sida, dvs. fick den ena höger framtand först så fick den andra vänster framtand först.


    När jag ser Saga i spegeln tror jag att det är Alva och tvärtom.


    Däremot tror jag att båda är högerhänta, konstigt nog.

  • Äldre 7 Jul 22:13
    #16

    Min tv 1 har sin hårvirvel mer åt höger sida och den går också åt höger, tv 2 har sin virvel mer åt vänster och den går åt vänster. Båda är högerhänta, och hur de har organen har jag ingen aning om...

  • Äldre 9 Jul 03:33
    #17

    Delvis, Jonathan ar hogerhant, Jacob kan anvanda bada handerna lika bra, men skriver med vanster, ritar med vanster, ater med vanster osv.

    De har samma 'knol' pa orat, Jonathan pa hoger-Jacob pa vanster.

    Harvirveln, Jacob har en, Jonathan har tva..Men den ena av Jonathans gar spegelvant mot Jacobs.

    Men de ar ju inte helt spegelvanda..Inte till den graden att innre organ ar spegelvanda..


  • Äldre 17 Aug 08:36
    #18

    Hej!

    Tycker också detta är väldigt intressant våra grabbar Leon och Noel verkar vara spegelvända. Jag läste om detta när de var nyfödda och såg väldigt tidigt att de hade virveln åt varsitt håll. De har exakt samma hårfäste som mig. Noel har samma virvel som mig och Leon tvärtom jag är högerhänt och gissade därför redan när de var ca 2 månader att Noel skulle bli högerhänt och Leon vänsterhänt. Nu är det 3,5 år och Noel är definitivt högerhänt medans Leon använder båda händerna tex när han äter (växlar) däremot kastar han gärna boll med vänster.

  • modsey
    Äldre 17 Aug 09:13
    #19

    mina killar ( enäggs) är spegelvända men bara den första graden där den ena är vänsterhänt och den andre högerhänt. En kickar boll med vänster fot och den andre med höger. Organen sitter på rätt sida, i alla fall de man vet ( som hjärtat)

Svar på tråden Har du spegelvända enäggstvillingar?