• Anonym (mystery sound)

    Mystiskt störande ljud från grannen, hjälp!

    Vi har bott i vår bostadsrätt i ca 5 år snart och har aldrig haft några större problem med grannar tidigare, är ett mycket lugnt hus med andra ord.

    Under oss bor en man på ca 40, han har sina barn varje helg och visst hör man dem men han hör säkerligen oss också, inga problem där alltså. Men, sedan april så har vi börjat höra ett lågt, vibrerande ljud därnere, låter som en motor av något slag som resonerar mot en av väggarna och går upp till oss.

    Ljudet håller på i ca 1-2 sekunder, varannan eller varje minut, ibland i en 3 -5 timmar, sen tyst i 30 minuter till 1 timme innan det sätter igång igen. På vardagarna börjar det vid 7 tiden på morgonen och slutar när han kommer hem vid 17. Nu idag satte det igång vid 9... antar att han startar något när han går ut och sen låter det gå medans han är borta. Så han slipper höra det men vi blir tvugna att lyssna på detta irriterande ljud!

    Vad kan det vara?
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-11 10:45
    Man kan likna ljudet vid en tvättmaskin när den tvättar och liksom "byter håll" efter att ha stått stilla ett tag, men det kommer alrig till centrifugeringen. Hoppas ni förstår denna luddiga beskrivning

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-16 20:28
    I söndags var det helt tyst därnere, grannen var hemma och ville väl inte ha oljudet på? Så vi la ner hela "undersökningen" med förhoppning att han kanske läst på facebookgruppen. Men, nu har det börjat igen och vi har uppmärksammat att det hörs i trappuppgången också, utanför vår dörr, hans dörr en trappa ner och i bottenvåningen (på samma ställe på varje plan). Vi kan inte med säkerhet säga att det är han som gör ljudet (men vi tror det eftersom det låter så pass högt i vårat vardagsrum). Så, nu har vi skrivit ihop en "feglapp" och satt nere på anslagstavlan (vi i huset kommunicerar ofta på tavlan, good or bad info liksom...) för att nå de som inte är med i facebookgruppen. Vi skriver att vi kan höra ett ljud i vår lägenhet och också utanför i trapphuset, beskriver ljudet och frågar vad det är.

    Vi vill inte peka ut någon än pga grannsämjan och hoppas att personen tar åt sig och slutar, att det är frågan om att den personen inte förstått att det kan höras så väl in till grannarna.

    Vi vill också uppmärksamma resten av de boende då ljudet hörs i trappuppgången och därför angår dem med (vet att två stycken lägenheter kommer att läggas ut till försäljning och de är nog inte så glada över oljudet).

    Nästa instans om inte "feglappen" fungerar så ska vi ta hjälp av föreningen, de kommer troligtvis skicka brev till alla boende.

    På detta sättet hoppas vi slippa bli osams med någon, och ger personen ifråga en chans att sluta för oväsen utan att behöva tillkännage sig själv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-25 11:25
    Nu har det varit så gott som tyst hela veckan, låter bara ibland och då endast korta intervaller och betydligt tystare. Underbart!

  • Svar på tråden Mystiskt störande ljud från grannen, hjälp!
  • Bettiz

    Har ingen aning, först tänkte jag diskmaskin men inte under så lång tid. Kanske en självgående dammsugare?

  • Anonym (mystery sound)
    Bettiz skrev 2011-06-11 10:44:57 följande:
    Har ingen aning, först tänkte jag diskmaskin men inte under så lång tid. Kanske en självgående dammsugare?
    Det har jag också tänkt på, men håller dem på så länge? Maken trodde inte på den förklaringen eftersom ljudet hörs mest i vårat vardagsrum och från en enda stationär plats som det verkar.
  • NadiaMi

    Fråga grannen. Det är nog det enklaste.

    Det lär ju också finnas en anledning till att han startar den när han går hemifrån. T.ex. att den är för högljudd för att han ska vilja lyssna på den själv.

    Självgående dammsugare är en möjlighet...

  • Bettiz

    Hmmm, torktumlare då? Fast de brukar iofs inte vara i vardagsrummet. Spännande. Om du frågar så måste du ju tala om här sen!

  • Anonym (mystery sound)

    haha, ja vi får väl ta mod till oss och fråga, vi har en facebook grupp för oss boende och har frågat där men han har inte svarat och ingen annan i huset hör detta verkar det som. Det är så känsligt det här med grannrelationer, svårt att gå ner och knacka på... "Hej här kommer vi och anklagar dig för att störa, inlindat i trevligt ordalag liksom"....

    Jag har varit lite inne på en luftrenare eller så, placerad mot en vägg... men det konstiga är att det är så ofta som motorn "snurrar" till och vibrerar.

  • Anonym (mystery sound)
    Mom2006 skrev 2011-06-11 10:58:03 följande:
    Mobil AC?
    En sån har vi Men den står oanvänd i garderoben och ska säljas. Vår måste vi ha en slang ut genom ett fönster och jag har kollat på hans fönster men inget är öppet. Finns det mobila AC som man inte behöver en slang till?
  • Anonym (mystery sound)

    Nu hör jag att grannen är hemma och maskinen har slutat, höll på i ett par timmar... skönt för nu ska bebisen sova middag och då kan jag inte ha teven på för att överrösta ljudet och jag slipper sitta och lyssna på det....

  • Shasti

    Ring på, tala om lite trevligt att det dessvärre är störande för bebisen, fråga vad det är. Snipp snapp snut så var problemet slut.

Svar på tråden Mystiskt störande ljud från grannen, hjälp!