• Äldre 12 Jun 13:52
    7232 visningar
    51 svar
    51
    7232

    VARFÖR får jag inte skriva "vart"?

    Det lilla ordet "vart" används dagligen av de allra flesta. "Det där vart ju bra", till exempel. Så fort man får en penna i handen blir det fina, lilla ordet plötsligt bannlyst och får inte användas. I skrift får det bara heta "blev". Av någon anledning får inte heller "ju" vara med och man ska därför skriva "det där blev bra".

    Jag har aldrig fattat varför! Det är ju ett bra ord. Alla förstår vad man menar och det är inte vagt eller mångtydigt. Så VARFÖR har ordet förpassats från skriftspråket? Har ordet gjort något fel för att förtjäna denna bannlysning?

    Kan inte någon förklara för mig som inte fattar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 20:15
    Det är alltså INTE adverbialet "vart" som i "vart går du" jag menar, utan bara verbet "vart".

  • Svar på tråden VARFÖR får jag inte skriva "vart"?
  • Äldre 12 Jun 14:00
    #1

    Finns ju i skriftspråket också. Men man får ju så lov att använda ordet på rättsätt. Vart är inget ord istället för blev, dialektalt möjligen. Och det är skillnad på var och vart.

  • Äldre 12 Jun 14:02
    #2
    IsDimma skrev 2011-06-12 14:00:03 följande:
    Finns ju i skriftspråket också. Men man får ju så lov att använda ordet på rättsätt. Vart är inget ord istället för blev, dialektalt möjligen. Och det är skillnad på var och vart.
    Jag menade inte "vart gick du", utan "det vart bra". Det är bara "vart" som verb som jag menar.
  • Äldre 12 Jun 14:04
    #3

    Då är det för att ordet vart i det sammanhanget är dialektalt.

  • Felida­e
    Äldre 12 Jun 14:05
    #4

    Det används inte av de allra flesta. I den betydelse du menar används det dialektalt. Jag hör det nästan aldrig!

  • såärde­t
    Äldre 12 Jun 14:06
    #5

    ok, som språkfröken kan jag ju inte låta bli att svara (även om jag brukar försöka låta bli...:))
    Såklart har inte ordet gjort något fel :), men språk förändras ständigt.

    Det handlar om två olika saker:

    vi har alla olika dialekter när vi pratar. Jag bor i ett område där man använder "vart" väldigt ofta när det egentligen ska vara "blev". Men eftersom det är en dialekt så accepteras det muntligt.

    När man skriver ska man skriva "blev". Vi har ju skrivregler att hålla oss till som inte har med dialekten att göra.
    Jag tror att vart/blev har fått liknande betydelse i huvudet på oss, exakt varför kan jag inte förklara

    En svårighet är att skilja på "var" och "vart". Var = var är du? tex , dvs befintlighet medan "vart" visar en riktning vart ska du gå?

    Hittade denna lite smålustiga historia på nätet nu, som visar att det kan bli missförstånd om man tar fel på var och vart:


    – Vart går bussen till Brommaplan?
    – Till Brommaplan naturligtvis. God middag!
  • Äldre 12 Jun 14:06
    #6
    IsDimma skrev 2011-06-12 14:04:32 följande:
    Då är det för att ordet vart i det sammanhanget är dialektalt.
    Det tror jag faktiskt inte att det är. Jag tycker att man hör det varje dag i alla sammanhang. Eftersom jag är intresserad av språk har jag lyssnat lite efter det och i talspråk är vart betydligt vanligare än var. Var har du hört att det skulle vara dialektalt?
  • Äldre 12 Jun 14:12
    #7
    Astarte skrev 2011-06-12 14:02:52 följande:
    Jag menade inte "vart gick du", utan "det vart bra". Det är bara "vart" som verb som jag menar.
    Är du från Västmanland/Mälardalen? Jag har bott i Köping och där används "vart" flitigt. "Det vart inget", "jag vart glad" etc. Generellt sett är vart inget verb, det är en dialektal användning.
  • Äldre 12 Jun 14:13
    #8

    Uppvuxen i Hälsingland där det används flitigt istället för blev, liksom i stora delar (hela?) Norrland. Där jag bor nu hör jag det nästan aldrig.

  • såärde­t
    Äldre 12 Jun 14:18
    #9

    och jag bor i Närke där det är otroligt vanligt :)

    men man måste hålla i sär vårt talspråk och vårt skriftspråk. Förr var folk mycket mer medvetna om att det inte behöver vara samma sak, fanns ju massor med folk som inte kunde läsa/skriva. Idag styr skriftspråket mycket mer och många dialekter har ju blivit försvagade eller försvunnit. Jag tror det är därför såna här frågor uppstår, vi vet helt enkelt inte bakgrunden.

    Men det är nog faktiskt så enkelt att "vart" är dialektalt och det kan förvisso ha spritt sig över stora områden men det är fortfararande något vi använde muntligt.
    Skriv "blev" så får du inga bekymmer :)

  • Äldre 12 Jun 14:18
    #10
    såärdet skrev 2011-06-12 14:06:16 följande:
    ok, som språkfröken kan jag ju inte låta bli att svara (även om jag brukar försöka låta bli...:))
    Såklart har inte ordet gjort något fel :), men språk förändras ständigt.

    Det handlar om två olika saker:

    vi har alla olika dialekter när vi pratar. Jag bor i ett område där man använder "vart" väldigt ofta när det egentligen ska vara "blev". Men eftersom det är en dialekt så accepteras det muntligt.

    När man skriver ska man skriva "blev". Vi har ju skrivregler att hålla oss till som inte har med dialekten att göra.
    Jag tror att vart/blev har fått liknande betydelse i huvudet på oss, exakt varför kan jag inte förklara

    En svårighet är att skilja på "var" och "vart". Var = var är du? tex , dvs befintlighet medan "vart" visar en riktning vart ska du gå?

    Hittade denna lite smålustiga historia på nätet nu, som visar att det kan bli missförstånd om man tar fel på var och vart:

    – Vart går bussen till Brommaplan?
    – Till Brommaplan naturligtvis. God middag!
     
    Jag tror inte på att det är dialektalt, det är det för gammalt för. Det jag reagerar över är just att du (och många andra) skriver att det "egentligen ska vara" blev. Vart är så klart med i SAOL och har alltid varit det. Det har använts i 100-tals år, men nu plötligt är det ingen som skriver det längre. Varför? Är det som med "vattenkoppor" att många har fått för sig att det är fel och därför inte vågar använda det, och i värsta fall till och med rättar dem som gör det?
Svar på tråden VARFÖR får jag inte skriva "vart"?