• Anonym

    Hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden?

    Jag och min man tittade över vår ekonomi och insåg att vi handlar mat för alldeles för mycket pengar varje månad. Vi fick båda lite ångest över att vi lägger för mycket pengar på mat, men har svårt att se var vi ska snåla in och hur vi ska leva annorlunda.

    Vi har köpt mat för ca 10 000 kronor på en månad och det känns som om det är alldeles för mycket. Vi handlar vad vi vill ha, bra råvaror, inga "billiga" märken och unnar oss tillbehör och godsaker till helgen.  Vi lagar mycket mat hemma, hel- och halvfabrikat är inget för oss. Godis, läsk och kakor köper vi inte heller.

    Kan tillägga att vi är tre i familjen, varav två är laktosintoleranta. Vi köper mycket frukt och grönt, som vi insett är dyrt.

    Hur mycket handlar ni mat för i månaden? Hur håller ni nere kostnaden?

  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden?
  • fjonkan
    Anonym skrev 2011-06-14 10:24:10 följande:
    2 vuxna och en ettåring: landar på omkring 5000 men då är det allt.. mat, blöjor, schampoo, och tvättoch rengöringsmedel. På tok för mycket och då gör vi ändå matschema varje vecka och handlar inget onödigt, äter nästan aldrig hämtmat och godis och dricka köps aldrig hem. Vi lägger 4000 på ica-kortet men har insett att även barnbidraget går till mat för då brukar ica-kortet vara sånär som tomt när banrbidraget kommer. Sjukt mycket pengar som man bara äter upp.
    funderar på att byta och handla på willys.. är det nån som vet om det är billigare än ica??
    vi köper ofta icas egna märken och handlar billigare varor men syns knappt på matkontot )=
    Här hos oss är det stooor skillnad på icas priser mot willys. Vi sparar mycket pengar på att handla på willys.
    Jag är faran som lurar i natten.....
  • hannis

    Vi betalar ca 6000/månad inkl blöjor, schampo, toapapper, städprodukter osv. Då ingår inget kött eftersom min man har en charkbutik och tar med allt kött hem.

  • Anonym (Hupp)

    Oj! Det lät som rejält mkt! Förvånad Jag och min sambo handlar för ca 3000/ månaden å då e tvättmedel,diskmedel,schampoo å allt sånt inräknat. Jag kan inte se hur vi skulle kunna få ner våra kostnader å jag stor handlar en gång i veckan och försöker köpa billigaste av burkvaror å sånt. Vad äter ni som bara äter för 4000 å e fyra personer i familjen? Hur lyckas ni med det? x)

  • Twiggy

    Intressant tråd eftersom jag och min sambo senast igår hade en "het" disskution om just vårt hushållskonto=) Vi har precis köpt ett hus och fram tills nu (sambo 2,5år) inte vi har haft nåt gemensamt matkonto, var och en handlar det som saknas. 2 vuxna, inga barn.
    Jag handlar mer av hushållsartiklar än han, skulle nog säga 90%, dvs toa/hushållspapper, tandkräm, tops, dammsugarpåsar, ajax osv... Han säger att han inte "ser" att det är slut... Har pratat om att skaffa ett gemensamt hushållskonto tidigare men aldrig kommit dit än. Tyckte att de va dax nu när vi flyttar till vårt egna hus. Problemet är att han är kroppsbyggare och handlar all "sin"matkonsumtion för hela månaden 1 gång per månad, dvs kyckling, ris och havregryn (ca 1800/månad). Jag äter som en "normal" människa och uppskattar att jag har ett matkonto på ca 1500-2000 kr/månad inkl hushållsartiklar. Handlar som vanligt dvs mjölk, frukt, bröd, kryddor, konserver mm. Han handlar aldig sånt eftersom han inte anser sig behöva eller får äta sånt men "smakar" gärna när jag handlar...Jag däremot anser att han äter ganska mycket av de jag handlar, grönsaker, saft, kryddor, hårdbröd, ost osv. Inga pengar att gnälla om men ett irritationsmoment! 
    Jag önskar att vi hade att gemensamt konto så ingen behöver känna att den andra betalar för mycket, dvs sånt som vi båda äter och förbrukar men inte inräknat hans mat på 1800kr. Frågan igår va hur mycket summan ska vara att lägga per person i kontot. Hans förslag är 150:-/pp dvs 300 kr per månad, mitt förslag va 1000 p dvs 2000kr/månad . Han tycker att det är på tok för mycket(??!!) och anser inte att vårt hushåll kostar så mycket!! Mitt alternativ 2 är att vi har varsitt matskafferi hemma, som ett kollektiv ungefär (känns bara väldigt tråkigt..) Vad göra? Känns som han inte vet vad saker kostar och lever i en fantsivärld!

  • DevilsDaughter

    ca 5000 i månaden, 2 vuxna och 2 barn, pluss blöjor till en bebis. Jag hade gärna fått ner matkostnaden en tusenlapp, men tycker det är svårt.

  • Anonym

    5-6000kr handlar nästan aldrig godis o läsk och handlar dyr mat dvs inga billiga märken och mycket kött osv och frukt o grönt som är dyrt!
    vi är 2 vuxna och 2 snart 3 barn..
    varav 1 är blöj o välling barn om det räknas med i mat kontot

  • Läängtar

    6000 ca ink alla blöjor, hygienartiklar och liknande. Vi är 2 vuxna och 2 barn på heltid och 1 barn vh.

  • Twiggy
    Twiggy skrev 2011-06-15 09:07:10 följande:

    Intressant tråd eftersom jag och min sambo senast igår hade en "het" disskution om just vårt hushållskonto=) Vi har precis köpt ett hus och fram tills nu (sambo 2,5år) inte vi har haft nåt gemensamt matkonto, var och en handlar det som saknas. 2 vuxna, inga barn.
    Jag handlar mer av hushållsartiklar än han, skulle nog säga 90%, dvs toa/hushållspapper, tandkräm, tops, dammsugarpåsar, ajax osv... Han säger att han inte "ser" att det är slut... Har pratat om att skaffa ett gemensamt hushållskonto tidigare men aldrig kommit dit än. Tyckte att de va dax nu när vi flyttar till vårt egna hus. Problemet är att han är kroppsbyggare och handlar all "sin"matkonsumtion för hela månaden 1 gång per månad, dvs kyckling, ris och havregryn (ca 1800/månad). Jag äter som en "normal" människa och uppskattar att jag har ett matkonto på ca 1500-2000 kr/månad inkl hushållsartiklar. Handlar som vanligt dvs mjölk, frukt, bröd, kryddor, konserver mm. Han handlar aldig sånt eftersom han inte anser sig behöva eller får äta sånt men "smakar" gärna när jag handlar...Jag däremot anser att han äter ganska mycket av de jag handlar, grönsaker, saft, kryddor, hårdbröd, ost osv. Inga pengar att gnälla om men ett irritationsmoment! 
    Jag önskar att vi hade att gemensamt konto så ingen behöver känna att den andra betalar för mycket, dvs sånt som vi båda äter och förbrukar men inte inräknat hans mat på 1800kr. Frågan igår va hur mycket summan ska vara att lägga per person i kontot. Hans förslag är 150:-/pp dvs 300 kr per månad, mitt förslag va 1000 p dvs 2000kr/månad . Han tycker att det är på tok för mycket(??!!) och anser inte att vårt hushåll kostar så mycket!! Mitt alternativ 2 är att vi har varsitt matskafferi hemma, som ett kollektiv ungefär (känns bara väldigt tråkigt..) Vad göra? Känns som han inte vet vad saker kostar och lever i en fantsivärld!


    Ska tillägga att han har två jobb och får ut ca 20000 e skatt, jag har 65% akassa och får ut i bästa fall 8500...
  • Anonym

    Twiggy: Delar ni på allt annat? alltså köper ni allt var för sig, så kanske varsitt matkonto kan vara en idé.
    Men här hemma så blir det att jag står för allt i hemmet, dvs mat, schampoo, tvättmedel, blöjor etc.
    Och maken får ta hyran och elräkningen som kompensation. Och när mina pengar tryter i slutet av månaden för han över till mig, eller tvärtom.
    Vi har ju gemensamt boende, och därför gemensamma räkningar och ansvar. Men vi har löst det så att jag handlar allt, för VÅRA pengar.

    Vi handlar på coop med coopkortet och tjänar in en del, men det blir ändå runt 4000:- sammanlagt i slutet av månaden. Ibland mer. Men jag tycker det är okej för två barn och två vuxna.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden?