• LillaMi81

    Kapslar till kaffemaskin?

    Min sambo vill ha en kaffemaskin som man stoppar i en kapsel för varje kopp man brygger. Det finns ju en uppsjö av märken, och olika märken på kapslarna. det jag undrar är om man kan använda olika märken på kaffekapslarna till en och samma maskin, eller om de har olika modell. För det är ju omöjligt att veta hur många år just ett specifikt märken kommer att fortsätta producera kaffekapslar om de slutar sälja en specifik maskin. Jag menar, de kommer ju alltid att förändra och förnya modeller och vissa kommer antagligen inte ens finnas kvar på marknaden om några år.


    Den vi är ute efter är Nescafé Dolce Gusto

  • Svar på tråden Kapslar till kaffemaskin?
  • Nemi76

    Utan att veta så misstänker jag att det är som med dammsugarpåsar. Ett märke kräver speciella kapslar och det går garanterat inte att byta mellan maskinerna

  • jagäraf

    Nej, jag tror inte man kan använda kapslarna till olika maskiner, varje märke har nog sina egna kapslar.

    Vi har en Nespresso och deras maskiner brukar få bästa betyg i tester. Kaffet är supersupergott, finns många olika smaker att välja mellan. Men det kostar! Från ca 3 kr/kopp. Och om man inte bor i Stockholm (och kanske någon annan storstad) måste man beställa kapslarna på nätet vilket iofs bara tar ett par dagar.

  • LillaMi81

    Okej. Då är det väl som jag befarade. Men om man måste beställa på nätet, hur mycket tar de för frakten då, vet du det? Inte så kul att betala 49:- för en förpackning!

  • tideloo

    Vi har en tassimo, beställer man från nätet är det dyrare, de tar 10 kr mer än om man köper i butik plus frakten! Det är rätt dyrt men väldigt gott! Vi varvar med en vanlig kaffe bryggare:

  • LillaMi81

    Men alla Nescafé-kapslar passar till alla Nescafé kaffemaskiner iaf då, eller? För det finns ju olika.

  • mikroE
    jagäraf skrev 2011-06-14 09:44:41 följande:
    Nej, jag tror inte man kan använda kapslarna till olika maskiner, varje märke har nog sina egna kapslar.

    Vi har en Nespresso och deras maskiner brukar få bästa betyg i tester. Kaffet är supersupergott, finns många olika smaker att välja mellan. Men det kostar! Från ca 3 kr/kopp. Och om man inte bor i Stockholm (och kanske någon annan storstad) måste man beställa kapslarna på nätet vilket iofs bara tar ett par dagar.
    Nä, det tror jag inte, jag har sett kapslar på flera ställen i Umeå och det är inte direkt någon storstad. Det finns nog i de flesta städer där man kan köpa bryggarna eftersom säljer man bryggare finns det en marknad för kapslar.
  • jagäraf
    mikroE skrev 2011-06-14 09:58:11 följande:
    Nä, det tror jag inte, jag har sett kapslar på flera ställen i Umeå och det är inte direkt någon storstad. Det finns nog i de flesta städer där man kan köpa bryggarna eftersom säljer man bryggare finns det en marknad för kapslar.
    Så är det nog. Vi köpte vår maskin för snart 2 år sedan och då var man tvungen att beställa från England men det byggs nog upp butiker runt om i Sverige nu. Jag vet inte vad frakten kostar med vet att det är fraktfritt över en viss summa iaf. Och kapslarna har lång hållbarhet så man kan ju beställa en hel drös på en gång.
  • LillaMi81

    Nu har jag iaf köpt en. Än så länge finns det kapslar på Elgiganten, men man vet ju inte hur det blir om ett par år. Men då får man väl beställa på nätet då. Tack för alla svar!

  • jagäraf
    LillaMi81 skrev 2011-06-14 11:50:39 följande:

    Nu har jag iaf köpt en. Än så länge finns det kapslar på Elgiganten, men man vet ju inte hur det blir om ett par år. Men då får man väl beställa på nätet då. Tack för alla svar!


    Vad blev det för något?
  • LillaMi81

    Nescafé Dolce Gusto DeLonghi. Den reades på Elgiganten idag för 399:-. Vi har pratat ett tag om att köpa en men inte gjort det tidigare, så nu passade vi på!

  • jagäraf
    LillaMi81 skrev 2011-06-14 11:56:58 följande:
    Nescafé Dolce Gusto DeLonghi. Den reades på Elgiganten idag för 399:-. Vi har pratat ett tag om att köpa en men inte gjort det tidigare, så nu passade vi på!
    Oj, det var billigt!
  • LillaMi81

    Det tyckte jag också, fast frågan är om det blir så billigt nu när vi måste köpa så dyra kapslar! Men det får väl bli ett komplement kanske. Får se hur smidig den är att använda först!

  • Pixboy

    Vi köpte en Nespresso för 1500 kr, då fick man 500 kr tillbaka från Nespresso antingen i cash eller som tillgodo att handla kaffe för.
    Alltid tyckt det vart onödigt med kapselkaffe, men det blev faktiskt grymt gott och riktigt enkelt, även om kostnaden kan springa iväg om man dricker mycket.

  • LillaMi81

    Vi packade upp maskinen igår. Det var en födelsedagspresent till min sambo, även om han var den som sa att jag skulle åka och köpa den! I vilket fall, det här enkla sättet att brygga kaffe var tydligen på tok för svårt för oss!


    Vi tycker inte att det framgår hur man gör, vilket har resulterat i blaskigt kaffe. Så som vi kan tyda instruktionerna ska man bara hälla i vatten i behållaren och sedan slå på den (först uppvärmning och sen sätta i kapseln). Men den slutar ju aldrig att fylla i kaffe i koppen. Är det verkligen meningen att vi ska trycka stopp mitt i processen, borde den inte sluta hälla upp automatiskt. Eller är det så att man ska hälla i exakt 210 ml vatten, eller 235 ml eller vad det nu kan vara på den specifika sorten, i behållaren (som för övrigt inte har några måttangivelser) innan man sätter igång.


    Vi är i stort behov av hjälp!! Nån som kan hjälpa till? Vi känner oss mycket korkade och otekniska nu!

  • Pixboy
    LillaMi81 skrev 2011-06-28 21:22:02 följande:

    Vi packade upp maskinen igår. Det var en födelsedagspresent till min sambo, även om han var den som sa att jag skulle åka och köpa den! I vilket fall, det här enkla sättet att brygga kaffe var tydligen på tok för svårt för oss!


    Vi tycker inte att det framgår hur man gör, vilket har resulterat i blaskigt kaffe. Så som vi kan tyda instruktionerna ska man bara hälla i vatten i behållaren och sedan slå på den (först uppvärmning och sen sätta i kapseln). Men den slutar ju aldrig att fylla i kaffe i koppen. Är det verkligen meningen att vi ska trycka stopp mitt i processen, borde den inte sluta hälla upp automatiskt. Eller är det så att man ska hälla i exakt 210 ml vatten, eller 235 ml eller vad det nu kan vara på den specifika sorten, i behållaren (som för övrigt inte har några måttangivelser) innan man sätter igång.


    Vi är i stort behov av hjälp!! Nån som kan hjälpa till? Vi känner oss mycket korkade och otekniska nu!


    Det beror på vilken maskin ni har köpt. Vissa ställer man in en gång, en espresso skall ha så här mycket vatten och en lungo så här mycket och så kommer den ihåg det och ni behöver inte stänga av vattnet själva.

    Tror det är Tassimo som har någon streckkod på kapseln så maskinen läser av den och vet hur mycket vatten som krävs.

    Sedan finns den sorten som ni verkar ha där man själv trycker på stopp när man tycker att det räcker. Experimentera fram så kommer ni snart få in känslan för hur mycket vatten som krävs innan man trycker stopp. Mina svärföräldrar 60+ köpte en Dolce Gusto som funkar så, tog väl dem 10 koppar innan de hittade "rätt" mängd
  • jantingstrom

    en variant på kaffemaskin om man nu inte måste ha just kapslar är en automatisk maskin, köpte en Jura maskin som man häller i bönor bara så sköter den resten.

    rengöring är speciella program . man häller i en tablett så gör den rent sig själv... dessa maskiner är lite dyrare men man slipper fundera på om kaplsarna finns om 2 år...

  • Polly S
    LillaMi81 skrev 2011-06-28 21:22:02 följande:

    Vi packade upp maskinen igår. Det var en födelsedagspresent till min sambo, även om han var den som sa att jag skulle åka och köpa den! I vilket fall, det här enkla sättet att brygga kaffe var tydligen på tok för svårt för oss!


    Vi tycker inte att det framgår hur man gör, vilket har resulterat i blaskigt kaffe. Så som vi kan tyda instruktionerna ska man bara hälla i vatten i behållaren och sedan slå på den (först uppvärmning och sen sätta i kapseln). Men den slutar ju aldrig att fylla i kaffe i koppen. Är det verkligen meningen att vi ska trycka stopp mitt i processen, borde den inte sluta hälla upp automatiskt. Eller är det så att man ska hälla i exakt 210 ml vatten, eller 235 ml eller vad det nu kan vara på den specifika sorten, i behållaren (som för övrigt inte har några måttangivelser) innan man sätter igång.


    Vi är i stort behov av hjälp!! Nån som kan hjälpa till? Vi känner oss mycket korkade och otekniska nu!


    ni måste dra i spaken igen och avgöra när det är tillräckligt med kaffe i koppen -det står på paketen hur mkt det blir av kapseln beroende på sort (kaffe, espresso etc)
  • Anderssonskans Kalle

    Hej,

    Om du vill ha kvalitet på kaffen så skall du köpa en maskin som tar vanligt kaffe som du maler i en kaffekvarn.

    För att få bra mjölkskum så bör du också ha en maskin som har lite kraftigare vattenkokare.

    Jag har en Elektra Casa a leva. En kanonmaskin för latte, den ser ut så här http://www.espresso-maskiner.no/elektra-kaffemaskiner/elektra-s1c-micro-casa-a-leva-chrome.html .

    Rancilio Silvia är bra och lite billigare, Elektra microcasa dyrare och bättre, Gaggia Classic är bra också för priset.

    Finns många bra maskiner du kan kolla på denna sidan http://www.espresso-maskiner.no/.

    mvh   

  • Biggu15
    Hej!
    Jag köper alltid kompatibla kapslar för min Dolce Gusto, det fungerar riktigt bra. Normalt köper jag på
    www.kaffekapslen.se men jag tycker att det är möjligt att köpa några i en riktig butik också. Så behöver du inta betala för leverans.
Svar på tråden Kapslar till kaffemaskin?