• sten1
    Äldre 15 Jun 10:45
    7565 visningar
    31 svar
    31
    7565

    Hur få bra grafiska tryck?

    Det har att göra med att du "spsrar för webben". Då sparar man i en låg upplösning som gör att bilden ser blurrig ut vid tryck på papper.

  • sten1
    Äldre 15 Jun 10:46
    #4
    sten1 skrev 2011-06-15 10:45:55 följande:

    Det har att göra med att du "spsrar för webben". Då sparar man i en låg upplösning som gör att bilden ser blurrig ut vid tryck på papper.


    jpg komprimerar också bilden, men det syns inte på vanliga format upp till A-4 och med blotta ögat.
  • sten1
    Äldre 15 Jun 10:50
    #7
    sten1 skrev 2011-06-15 10:46:59 följande:
    jpg komprimerar också bilden, men det syns inte på vanliga format upp till A-4 och med blotta ögat.

    När du arbetar med bilderna i photoshop ska du arbeta i photoshops eget format. Om du arbetar i jpg så komprimeras bilden varje gång du säkerhetssparar. Det sista du gör när du är färdig med bilden är att spara det som tiff och jpg. Jpg för framkallningens skull.


     


    Men det är absolut att du sparar för webben som har ställt till det.

  • sten1
    Äldre 15 Jun 10:52
    #11
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 10:47:47 följande:
    Så då ska jag alltså spara vanligt som jpg och framkalla? Kommer det inte bli något blurr då?
    Ja, spara som vanligt till jpg, det sista du gör och framkalla. Det kommer inte bli blurr. Man kan välja olika upplösningar i jpg också men det som är inställt som default i photoshop är bra.
  • sten1
    Äldre 15 Jun 10:57
    #14
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 10:54:06 följande:
    jumpdog skrev 2011-06-15 10:50:43 följande:
    Har du illustrator? Där kan du göra vektoriserad text som klarar hur stora tryck som helst. Montera in dina bilder där. Mycket bättre.
    Ja jag har illustrator men har aldrig riktigt förstått mig på hur programmet fungerar. Men då kanske man skulle lära sig det. Vilken storlek bör man använda?

    Giraff: Kunde inte citera ditt inlägg. Jag använder alltid psd format när jag sparar. Det är bara när jag ska framkalla jag spara i jpg, men annars använder jag alltid psd formatet när jag arbetar i photoshop.
    Toppen! Då har du ju alla originalarbeten kvar i perfekt skick och det enda du behöver göra är att spara om det till jpg för vanligt tryck istället för webb.
  • sten1
    Äldre 15 Jun 11:01
    #15
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 10:46:33 följande:
    Det är för det mesta text. Och även små bilder.

    galleri.tigerhonan.net/ - här finns allt samlat så ni här inne kan se vad det är tryck.

    Jättefina bilder som du har gjort.

  • sten1
    Äldre 15 Jun 11:04
    #18
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 10:51:46 följande:
    Hur stora bilder är "normala" när man ska trycka? Det största trycket jag kommer framkalla är 15x20 cm på fotopapper.

    När man väljer storlek i photoshop och vill välja cm, blir det verkliga cm när man väljer tex 10x10 cm. Blir den så stor på papper också?
    Att välja exakt vilka cm man vill ha på bilden kan ju också ställa till det. Jag brukar använda de vanliga formaten som finns vid framkallning, t.ex 10x15 och om min bild då är mindre än 10x15 så klipper jag bara bort det överflödiga. Eftersom det kan bli fel med proportionerna annars och jag är rätt lat och lite dålig på matte.
  • sten1
    Äldre 15 Jun 11:07
    #24
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 11:02:33 följande:
    Ska testa detta och hoppas på det bättre :) Ja, det ska jag absolut göra. Ska skicka in en bild till framkallaning som test och hoppas på det blir bättre :)
    sten1 skrev 2011-06-15 10:57:01 följande:
    Toppen! Då har du ju alla originalarbeten kvar i perfekt skick och det enda du behöver göra är att spara om det till jpg för vanligt tryck istället för webb.
    Japp det har jag. Behöver bara förstora dom lite eftersom dom är lågupplösta. Det är ganska bra att arbeta i stora storlekar då eller?
    Jag vet inte vad du menar med att du måste förstora dem? Jag täner att du inte måste förstora dem. Att de är så högupplösta som de kan vara i photoshops format och när du sparar dem som jpg så blir det ju lite sämre kvalitet på bilden men om du väljer en hög kvalitet på jpg (för tryck) så är det inget som kommer att märkas alls.
  • sten1
    Äldre 15 Jun 11:09
    #26
    jumpdog skrev 2011-06-15 11:05:38 följande:
    Det är bättre att göra ett större dokument än ett mindre. 10x15 låter väldigt litet att jobba med...
    10x 15 är bara ett exempel. Jag väljer ett format som fotoaffären brukar framkalla i. När jag såg TS bilder så ser det ut som små skyltar som man kanske ska använda i ett fotoalbum för scrapping eller så, det var väl därför jag sa 10x15.
  • sten1
    Äldre 15 Jun 11:17
    #29
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 11:12:51 följande:
    Jag hade gjort dom i storlek 15x10 cm och 425x283 pixlar. Inser nu att det var för smått men det fungerade för dom små storlekarna på FujiDirekt. Jag ska inte ha större än 15x20 så ska göra om så alla passar det formatet.
    k girl skrev 2011-06-15 11:06:30 följande:
    För 15 x 20 rekommenderas minst en upplösning på 300 ppi, det är vad som används i tidningstryck. Men det är bättre att arbeta med en större bild och förminska den, när jag scannar in gamla foton som jag restaurerar scannar jag alltid in dem i 1200 ppi oavsett hur stora jag ska framkalla dem. Vitamin berättar här ovan hur man ställer in det i PS.
    Jag vet redan sen innan hur man ställer in som tur är Att jag alltid ska glömma av teorin. Har gått grafisk kommunikation nu under våren och jag är lika duktig på att glömma av det här med teorin som jag fick lära mig :P

    Giraff: Jag måste göra original dokumentet större för att jag ska kunna framkalla i de formaten som jag vill ha. Ända upp till 15x20 och som det är nu går det bara upp till 11x17 ungefär.
    Ok, då förstår jag. Det komprimerar bliden något att förstora originalarbetet. Det är bra att jobba i stora format från början men det vet du ju.
  • sten1
    Äldre 15 Jun 13:10
    #31
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 11:24:32 följande:
    Ja men det jag menade var att jag ska göra nya dokument och göra om bilder så dom blir likadana i större format
    Jaha =) då fattar jag!
Svar på tråden Hur få bra grafiska tryck?