• Äldre 16 Jun 11:18
    17712 visningar
    10 svar
    10
    17712

    Vattenkoppor eller höstblåsor? Bild

    Hejsan!


    Min dotter har fått utslag, blåsor har kommit på händer och fingrar. Hon har även små röda prickar över hela bena och lite här och där på kroppen. Baken och underlivet har en massa små röda prickar med utbuktning. Hon har några blåsor i munnen.


    Annars mår hon bra, fick utslagen i tisdags och i dag hade de på händerna blivet stora med vädska i eller någe.


     


    TAck på förhand!!


     


     



    Bild 1 av 8

     

  • Svar på tråden Vattenkoppor eller höstblåsor? Bild
  • Äldre 16 Jun 11:20
    #1
    ??
  • Äldre 16 Jun 11:32
    #2

    Finns det på ryggen och magen? Då skulle jag gissa vattkoppor. Ser det ut som att hon kliar på dom. 

    Om utslagen började på mage och rygg så skulle jag säga vattkoppor. För det börjar på magen/ryggen och sedan sprider det sig. För viruset finns i magen nämligen.  

  • Äldre 16 Jun 11:36
    #3
    Myran 08 skrev 2011-06-16 11:32:10 följande:
    Finns det på ryggen och magen? Då skulle jag gissa vattkoppor. Ser det ut som att hon kliar på dom.

    Om utslagen började på mage och rygg så skulle jag säga vattkoppor. För det börjar på magen/ryggen och sedan sprider det sig. För viruset finns i magen nämligen.

    Det är knappt någe på rygg och mage, började på bena och händer.


    Det lutar mycket åt höst, men det gick vattenkoppor på dagis för 2-3 veckor sedan då hon skolades in. Därför man blir så osäker vad det är.

  • Äldre 16 Jun 11:37
    #4
    MuM2girls skrev 2011-06-16 11:36:20 följande:

    Det är knappt någe på rygg och mage, började på bena och händer.


    Det lutar mycket åt höst, men det gick vattenkoppor på dagis för 2-3 veckor sedan då hon skolades in. Därför man blir så osäker vad det är.


    Angående kliande så gör hon inte det, man får apsolut inte röra på blåsorna för henne. Men hon är ju inte så gammal ännu och kanske inte vet va klia är direkt.
  • Äldre 16 Jun 11:56
    #5

    Ja då låter det ju mer som höstblåsor. Ring BVC lr ev. åk dit med henne så dom får ta sig en titt. För det räcker med en på magen som kom först... vår son fick sin på ryggen som vi såg först och sedan blossade det upp. Båda pojkarna har haft och vi såg först på ryggen. 

  • Äldre 16 Jun 12:39
    #6

    Jag tror inte på vattkoppor.. Tycker inte att det ser ut som det.. Ring Bvc eller sjukvårdsrådgivningen!

  • Äldre 16 Jun 12:48
    #7

    Med tanke på hur du beskriver att prickarna sitter och var blåsorna är så säger jag höstblåsor, för så var det för båda mina förra året när de hade det. De fick blåsor på händer och fötter samt några runt munnen. Sedan fick de massor med prickar i underlivet....det var där det började. Hade en hel del upphöjda prickar på benen också. kliade inte eller något sådant.

  • Äldre 16 Jun 13:16
    #8

    Tack för svaren, ja hade ju hoppast på vattenkoppar. Men är så osäker ännu, har läst om barn som har haft vattenkoppori händer och sådant!! Hon har ju dagis i morgon och om det är höst får hon åka men med vatt så får hon ju inte! Titta på hela hennes kropp nu, hela kroppen är täck av svaga små röda aktiga prickar. BVC har ingen teletid nu och sjukrådgivningen tyckte det lät som höst men tyckte man skulle avvakta för att se hur det utvecklar sig!!


     


    Kan ju säga att dagarna innan utslagen var dottern väldigt trött och grinig.

  • Äldre 16 Jun 14:12
    #9

    Här kommer en bild till på bena, man ser även prickar på armarna på bilden.


     


  • Äldre 18 Nov 22:30
    #10

    TS vad det höstblåsor eller vattkoppor?

Svar på tråden Vattenkoppor eller höstblåsor? Bild