• Liljeb­lomman
    Äldre 18 Jun 11:18
    1846 visningar
    3 svar
    3
    1846

    Enskild (privat) adoption från Polen med koppling till landet?

    Jag undrar om det finns möjlighet att adoptera ett barn enskilt/privat från Polen om man har kopplingar till landet? Min mamma är polska men min pappa är svensk, så jag är "halvpolsk". Vi har släkt kvar i Polen och jag talar polska flytande. Jag har en sjukdom (prolaktinom) som gör att jag inte kan bli gravid och kan få intyg på detta.

    Vad finns det för för- och nackdelar med att adoptera enskilt jämfört med via en förmedling?

    Jag och min sambo är inte gifta men har varit tillsammans i 12 år och sammanboende i 7 år. Jag förstår att vi måste gifta oss, men kan vi tillgodoräkna oss tiden som sammanboende? Eller spelar det ingen roll hur länge man varit gifta, bara ATT man är det?

    Vill gärna höra berättelser från er som adopterat från Polen, både enskilt och via förmedling!

  • Svar på tråden Enskild (privat) adoption från Polen med koppling till landet?
  • Äldre 18 Jun 16:04
    #1

    Ring MIA www.mia.eu och fråga vad som gäller för Polen just nu ....

  • Äldre 18 Jun 19:31
    #2

    Hej!


    Vi har adopterat enskild från Polen (jag är polska). Vi har adopterat ett "känt barn" dvs. ett barn som har varit vårt sommarbarn förut.


    Fördelar:
    - MYCKET billigare (allt, verkligen allt gick på ca 15 tusen)
    - snabbare (hela processen tog ett år, dvs. från stunden när vi började i Sverife, tills han var hos oss)
    - man är väldigt delaktig och känner att man verkligen VET vad som händer just nu och vart papperna finns och vad ska göras osv.


    Nackdelar:


    - det tar mycket tid, man måste ringa, övertyga folk, fixa översättningar, man MÅSTE ha bra kontakter i Polen
    - om man inte känner barnet kan det självklart ta längre tid än ett år


    Du kan maila om du vill veta mer [email protected]

  • Angeli­ka Miami
    Äldre 22 Sep 18:02
    #3

    Hej tjejer!

    Jag är själv född i Sverige med polska föräldrar. Jag har två egna barn men vill gärna adoptera ett barn från Polen. Jag har varit gift i 7 år, dock inte kyrkligt =(
    Vi är inte infertila, däremot har jag haft en mola (en graviditet som utvecklas till en tumör) som gör att jag inte bör bli gravid pga riskerna.

    Jag har varit i kontakt med en förmedling men dom menar på att jag inte har stora chanser eftersom vi är fertila och att vi inte är gifta kyrkligt.

    Men jag vill ju så gärna adoptera från Polen, tror ni det är lättare att gå privar ett genom MIA??

    Madhag du skrev att det man MÅSTE ha bra kontakteri Polen. En "wojek" i Polen är en fd. minister och är en respekterad man i Polen. Är detta en tillräckligt bra kontakt eller menar du advokater mm.

    Tacksam för svar!!


    - just me and my boys -
Svar på tråden Enskild (privat) adoption från Polen med koppling till landet?