• Äldre 19 Jun 11:28
    16913 visningar
    15 svar
    15
    16913

    Min dotter har pillat upp en pärla i näsan, vad göra?

    Som sagt, min 4-åriga dotter har precis pillat upp en pärla (till pärlplattor) i näsan. Jag kan se den långt upp men inte få ut den. Vad göra?

  • Svar på tråden Min dotter har pillat upp en pärla i näsan, vad göra?
  • Kimona
    Äldre 19 Jun 11:29
    #1

    HAr du prövat att hålla för andra näsborren och säga åt henne att fräsa? Annars skulle jag ringt BVC

  • Äldre 19 Jun 11:31
    #2

    nu ser jag den inte längre...

  • Äldre 19 Jun 11:32
    #3

    provat många gånger... hon nyser ofta oxå, antar att det kliar...

  • Äldre 19 Jun 11:32
    #4

    ring 1177-sjukvårdsrådgivningen. Min dotter pillade in en ärta när hon var nästan 3. De kan boka tid hos akuten/Vc eller råda hur du ska göra. I mitt fall fick jag en bokad tid samma dag men lyckades få ut ärtan med hjälp av en pincett.

  • bellsi­i
    Äldre 19 Jun 11:33
    #5

    BVC ska du ej ringa d är öron näsa hals bor du i Sthlm så är d ks som gäller. Vi fick åka in när sonen petat upp ett russin!

  • Luulli­s
    Äldre 19 Jun 11:34
    #6

    Pilla inte!
    Be henne fräsa, försök suga ut den med ett sugrör.

    Eller så testar du detta: www.lakartidningen.se/store/articlepdf/5/5504/LKT0647s3721_3722.pdf

    Fungerar inget är det bara att åka in till öron, näsa hals och få dom att plocka ut den.

  • bellsi­i
    Äldre 19 Jun 11:34
    #7

    Kan även kontakta när akuten

  • Åttioe­ttan
    Äldre 19 Jun 11:36
    #8

    vitpeppar under näsan och hon kommer att nysa. Funkade på min dotter när hon gjorde samma sak...

  • Äldre 19 Jun 11:39
    #9

    Hon nyser flera gånger av sig själv, inget händer. Har provat suga med sugrör.

  • Äldre 19 Jun 11:41
    #10

    sitter i kö hos 1177.

  • Äldre 19 Jun 11:42
    #11

    Min dotter pillade upp en pärla i näsan när hon var runt fyra år. Vi åkte till akuten och de plockade ut pärlan snabbt och lätt.
    /Månskugga

  • Äldre 19 Jun 12:30
    #12

    Hur gammal är hon? Om ho är under två år så kan du hålla för ena näsborren och blåsa luft i munnen på henne, som vid livräddning. Du har större lungor och med din kraft kan du trycka ut pärlan .

  • Äldre 19 Jun 14:51
    #13

    blev ett besök hos doktorn som sög ut den efter lite pill. duktig dotter!

  • Äldre 7 Nov 21:49
    #14

    Rekommenderar varmt att prova tekniken "blåsningen" beskriven i läkartidningen redan refererad en bit upp. Fungerade otroligt bra på avslappnad och nöjd dotter 3.5 år på tredje blåsningen. Vilken toppengrej.

  • Äldre 10 Jan 21:03
    #15

    Våran 2,5år dotter pillade upp ett hjärta som var ca 8-9mm brett i näsan. Hon ville inte fräsa och hon lät oss inte försöka pilla ut det så vi blåste i hennes mun. Efter 2 blåsningar var hjärtat ute.

Svar på tråden Min dotter har pillat upp en pärla i näsan, vad göra?