• Svar på tråden Hur föds en mördare?
  • Lapplandspärlan

    Föräldrarna. Låter elakt att beskylla dom men det är var jag tycker.


    Grupptryck, våld i tvspel, film och musik, internet. Det finns så otroligt mycket som kan få en människa att gå över gränsen men i grund och botten anser jag att det är barndomen som sätter grunden för hur man hanterar allt detta.


    Föräldrar som - Inte lär sina barn goda värderingar - inte ger dom bra självkänsla - inte behandlar dom med respekt - kränker personliga gränser - Hånar - hotar - använder sig av psykiskt och fysiskt misshandel, osv osv. Listan kan göras lång.


    Nu kan föräldrarna till dessa "barn" hävda att dom gjort allting rätt men tyvärr så har nånting någonstans på vägen blivit väldigt fel. Även om man inte gör alla uppenbara fel så som att slå eller kalla barnen elaka namn så kan hot om en örfil, hånskratt när barnet gråter, tycka att barnet är fjantigt när det gjort sig illa, kränkning av personliga gränser osv osv göra så mkt mera skada än man tror.


    Har man ett barn som sluppit växa upp med allt detta så har man mest troligt ett barn med bra självkänsla och bra värderingar och mindre chans att dom väljer fel väg som vuxen.


    Nu säger jag inte att alla barn som växer upp i ett sånt hem blir mördare! Det finns ju givetvis människor som klarar sig riktigt bra i vuxenlivet trots detta. Men ett nedtryckt barn blir mera mottagligt.


     


    Kan ju tillägga att jag är uppvuxen med en och annan örfil. Har fått höra hur fjantig jag varit när jag gråtit när jag inte fick som jag ville. Kommentarer som men det ska du väl ändå förstå, du är ju så mkt äldre än dina bröder! En skrikig mamma och mkt svordomar. Saker som kan få ett barn att känna sig helt värdelöst...


    Jag anser mig ha goda värderingar och jag jobbar med självkänslan varje dag. Har lovat mig själv att mina barn ska slippa allt detta så jag gör mitt absolut bästa. Skriker gör jag tyvärr lite för ofta men även det jobbar jag med (det är svårt att bryta sånt man äv van själv med från uppväxten)


     

  • Mariohn
    Lapplandspärlan skrev 2011-06-21 11:47:36 följande:

    Föräldrarna. Låter elakt att beskylla dom men det är var jag tycker.


    Grupptryck, våld i tvspel, film och musik, internet. Det finns så otroligt mycket som kan få en människa att gå över gränsen men i grund och botten anser jag att det är barndomen som sätter grunden för hur man hanterar allt detta.


    Föräldrar som - Inte lär sina barn goda värderingar - inte ger dom bra självkänsla - inte behandlar dom med respekt - kränker personliga gränser - Hånar - hotar - använder sig av psykiskt och fysiskt misshandel, osv osv. Listan kan göras lång.


    Nu kan föräldrarna till dessa "barn" hävda att dom gjort allting rätt men tyvärr så har nånting någonstans på vägen blivit väldigt fel. Även om man inte gör alla uppenbara fel så som att slå eller kalla barnen elaka namn så kan hot om en örfil, hånskratt när barnet gråter, tycka att barnet är fjantigt när det gjort sig illa, kränkning av personliga gränser osv osv göra så mkt mera skada än man tror.


    Har man ett barn som sluppit växa upp med allt detta så har man mest troligt ett barn med bra självkänsla och bra värderingar och mindre chans att dom väljer fel väg som vuxen.


    Nu säger jag inte att alla barn som växer upp i ett sånt hem blir mördare! Det finns ju givetvis människor som klarar sig riktigt bra i vuxenlivet trots detta. Men ett nedtryckt barn blir mera mottagligt.


     


    Kan ju tillägga att jag är uppvuxen med en och annan örfil. Har fått höra hur fjantig jag varit när jag gråtit när jag inte fick som jag ville. Kommentarer som men det ska du väl ändå förstå, du är ju så mkt äldre än dina bröder! En skrikig mamma och mkt svordomar. Saker som kan få ett barn att känna sig helt värdelöst...


    Jag anser mig ha goda värderingar och jag jobbar med självkänslan varje dag. Har lovat mig själv att mina barn ska slippa allt detta så jag gör mitt absolut bästa. Skriker gör jag tyvärr lite för ofta men även det jobbar jag med (det är svårt att bryta sånt man äv van själv med från uppväxten)


     


    Du...det ligger mer bakom detta än en bristfällig uppfostran. Det finns mängder med barn som haft en svår uppväxt och som aldrig skulle kunna genomföra detta vidriga och hemska. Detta är fråga om en allvarlig empatistörning och förmodligen värre. Oavsett vad du gått igenom i livet bör det finnas medmänskliga spärrar som inte tillåter denna form av tortyr mot andra levande individer. 
  • Faile
    Mariohn skrev 2011-06-21 11:49:26 följande:
    Du...det ligger mer bakom detta än en bristfällig uppfostran. Det finns mängder med barn som haft en svår uppväxt och som aldrig skulle kunna genomföra detta vidriga och hemska. Detta är fråga om en allvarlig empatistörning och förmodligen värre. Oavsett vad du gått igenom i livet bör det finnas medmänskliga spärrar som inte tillåter denna form av tortyr mot andra levande individer. 
    Men visst är det väl ändå konstigt att  3 så störda människor hittar varandra?

    Men jag håller med, någon slags störning som gör att man helt saknar gränser och empati. För vissa har svårt med empati men vet ändå vad som är rätt och fel och har framförallt gränser att ändå inte skada med flit.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • de Robespierre
    Faile skrev 2011-06-21 12:03:53 följande:
    Men visst är det väl ändå konstigt att  3 så störda människor hittar varandra?

    Men jag håller med, någon slags störning som gör att man helt saknar gränser och empati. För vissa har svårt med empati men vet ändå vad som är rätt och fel och har framförallt gränser att ändå inte skada med flit.
    Det är inte ovanligt att en triggar de andra och att de hänger på. Ett eskalerande som leder fram till det onämnbara.

    Men för att hänga på diskussionen om det sociala arvet så tror jag även att det kan vara så enkelt att vissa "föds" till mördare i den benämningen att de har en medfödd defekt. Det kan vara avsaknandet av empati, ingen förståelse för rätt eller fel. Som i sig inte är huvudorsaken men i rätt kombination och förutsättningar kan utlösas och leda till våld och övergrepp som är oförklarliga. Under 70-talet var det populärt med teorin att barn föddes som oskrivna böcker som sedan skulle fyllas med nyttiga värderingar. Ingen kunde födas "ond". Men trots denna syn så såg man nya våldsverkare som hade fått en "perfekt" uppväxt. Så var kom detta ifrån?

    Kan det vara så människans hjärna är en sån komplicerad och känslig sak att det ibland blir fel som yttrar sig i just denna typ av handlingar (om alla förutsättningar uppfylls)? För vi kan ju drabbas av andra saker som påverkar oss som individer både på det känslomässiga som det fysiska området. Det har varit en känslig tanke eftersom den rör sig i områden nära saker som frenologin och rasbiologi eftersom det innebär att vissa människor då per definition står under andra.

    Vad vi vet är att folk blir mördare utan någon synbar anledning. Det enda vi kan peka på är en möjlig mental störning men om den fanns där tidigare eller om den definerats som en följd av handlingen låter jag vara osagt. Det enda jag säger är I själens dunkla djup...
  • trettioplus

    "Ingen vet vad som finns innuti en förrän det kommer ut", tänker jag på. Och även "du är bara en ynka psykos från psykisk sjukdom"...

    Vad mördare i gemen anbelangar, så är de ytterst sällan återfallsförbrytare. 


    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden Hur föds en mördare?