• Äldre 21 Jun 20:36
    6993 visningar
    13 svar
    13
    6993

    Dressyrsadel?

    Jag måste köpa en ny dressyrsadel till min häst nu *suck*.

    jag vill ha en riktigt skön dressyrsadel, som ska passa en häst med bred, rak rygg "utan" manke.
    Vi är två ryttare, en lång och smal och en kort och lite smårund.

    Jag köper hellre en bättre begagnad än en ny, och är villig att betala 6000 + det jag får ut för min andra sadel. Vet inte riktigt vad den är värd, men det är en äldre countysadel.

    Vad skulle man kunna få för bra sadel som skulle gå in på det priset?


  • Svar på tråden Dressyrsadel?
  • Äldre 21 Jun 20:44
    #1

    Jag hade tidigare en häst med bred rygg och låg manke och jag tog hjälp av en duktig sadelutprovare. Jag hade siktat in mig på en fin sadel från morris & nolan, det blev en stübben avalon då det var den modellen som satt bäst på hästar med hans ryggtyp. Sadeln var faktiskt kanonbra, trots att jag var en aningen skepptisk i början. Dock var detta 7 år sen, det har säkert kommit massor av ättre modeller sen dess. Men mitt tips är att ta hjälp av en bra butik/resande sadel utprovare, de brukar kunna hjälpa till även med begagnade sadlar!

  • Äldre 21 Jun 20:57
    #2
    violan skrev 2011-06-21 20:44:43 följande:
    Jag hade tidigare en häst med bred rygg och låg manke och jag tog hjälp av en duktig sadelutprovare. Jag hade siktat in mig på en fin sadel från morris & nolan, det blev en stübben avalon då det var den modellen som satt bäst på hästar med hans ryggtyp. Sadeln var faktiskt kanonbra, trots att jag var en aningen skepptisk i början. Dock var detta 7 år sen, det har säkert kommit massor av ättre modeller sen dess. Men mitt tips är att ta hjälp av en bra butik/resande sadel utprovare, de brukar kunna hjälpa till även med begagnade sadlar!
    Jag funderar på att ringa ut sadelmagasinget och hoppas på att jag kan byta in min sadel via dom.
    Men det skulle vara bra att veta på ett ungefär vad folk tycker om olika sadlar, vilka som känns bra, och vilka som käånns dåliga, och varför! :)
  • Äldre 27 Jun 21:12
    #3

    Min favorit är wintec Isabell cair för den sitter man verkligen jätte bra i med rätt possition för skänklar och så. Och sen kan man ju byta koppjärn i den så den passar typ alla hästar i manken och så.

  • Äldre 27 Jun 21:23
    #4
    Scaniamamma skrev 2011-06-27 21:12:10 följande:
    Min favorit är wintec Isabell cair för den sitter man verkligen jätte bra i med rätt possition för skänklar och så. Och sen kan man ju byta koppjärn i den så den passar typ alla hästar i manken och så.
    Okej.
    En Wintec är nog inget för mig. Men tack i alla fall! :)
  • Äldre 27 Jun 21:28
    #5
    Icnivad skrev 2011-06-27 21:23:37 följande:
    Okej.
    En Wintec är nog inget för mig. Men tack i alla fall! :)
    Vill man ha läder har du ju bates isabell som är typ samma men i läder.
  • Äldre 27 Jun 21:31
    #6
    Scaniamamma skrev 2011-06-27 21:28:25 följande:
    Vill man ha läder har du ju bates isabell som är typ samma men i läder.
    det var nog lite mera i min stil!
    Såg att de hade en inne på sadelmagasinet! :)
  • Äldre 27 Jun 21:36
    #7
    Icnivad skrev 2011-06-27 21:31:11 följande:
    det var nog lite mera i min stil!
    Såg att de hade en inne på sadelmagasinet! :)
    Okej ja själv älskar jag syntet för det är så lätt att sköta och den väger ingenting.
  • Äldre 27 Jun 21:49
    #8
    Scaniamamma skrev 2011-06-27 21:36:26 följande:
    Okej ja själv älskar jag syntet för det är så lätt att sköta och den väger ingenting.
    Jag älskar saker i läder, älskar att smörja och sköta om sakerna! :D
  • Äldre 17 Jul 21:14
    #9

    Jag fick en Stübben Maestoso DL utprovad (av diplomerad utprovare) till min häst med bred och relativt låg manke samt bred och relativt rak rygg. Den låg till synes mkt bra, MEN Stübben har en skum 'söm' i kanalen på sina sadlar. Den sitter ca 1 dm in från framvalvet sett och ansluter till bossorna. Sömmen tryckte på var sida om manken på min häst och jag fick lämna tillbaka sadeln :(

    Den sadel jag och hästen till sist fastnade för var en Prestige Venus, brukar finnas ganska många sådana på begmarknaden.


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 17 Jul 21:16
    #10

    Vill du inte ha en nyare County då?
    Jag älskade min County, skönare sadel fick man leta efter!


    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Äldre 17 Jul 22:38
    #11

    Ett generellt råd är förresten att åka till ställen som har begagnade sadlar, ta hem så många man får låna och sedan prova, prova och prova. Prova även om sadeln 'har fel färg' eller ligger i fel prisklass - alltid lär man sig något! Det som någon (t ex här i tråden, men included) säger borde passa en t ex rakryggad och lågmankad häst, kanske ändå ligger knasigt på din häst. Så, IRL-prova!

    Själv har jag provat över 80 sadlar i tre omgångar! (letade först när min häst var inriden, därefter när hon vuxit ur den sadeln jag htitade då och till sist när hon äntligen gick ner i vikt från att ha varit en knubbsäl på 600 kg till att väga de 500-530 kg hon väger nu och som hon ska väga...).


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 19 Jul 18:57
    #12
    Tutilure skrev 2011-07-17 21:16:45 följande:
    Vill du inte ha en nyare County då?
    Jag älskade min County, skönare sadel fick man leta efter!
    Jo, jag skulle nöja mig med en likadan modell men med vidare bom också, om jag skaffade mig en padd :P
    Jag älskar min sadel, men jag har ju inga planer på att byta häst, så då måste jag byta sadel =/
  • Jea79
    Äldre 1 Aug 19:19
    #13

    Globus kan också passa rak bred häst och ligger i rätt prisklass, Klimke Miller hade jag till min förra, trevlig sadel tycker jag minnas..
    Annars så vet jag att Kieffer Wien Exellence kan passa den typen häst, men blir väl ngt dyrare..
    Ideal och Santa cruz är också sadlar som kan ligga breda raka ryggar - god kanalvidd..

    Lycka till i sadeljungeln :) 

Svar på tråden Dressyrsadel?