• Äldre 28 Jun 06:58
    40052 visningar
    15 svar
    15
    40052

    7 månaders som äter på natten m.m, tips tack!

    Att  hålla honom vaken längre på kvällen hade vi tänkt att prova men det fungerar inge bra, igår kväll var han supertrött vid 19, han åt en hel flaska välling sedan somnade han direkt.


     


    Han vaknade redan vid 23 och åt igen, han har haft perioder där han vaknar vid 22-23 och äter, hoppas att det var bara igår, vi lade oss redan vid 21 då vi var sååååå trötta, att bli väckt redan efter 2 timmar är jobbigt.


     


    Han vaknade för att äta nästa gång vid 02.30, då åt han en hel flaska, sedan vaknade han nästa gång vid 05.30, då provade jag att ge honom igen eftersom han låg och pratade, han var alltså inte hungrig utan bara pigg, jag förstår inte hur han orkar vara vaken så tidigt när han ibland bara sover små snuttar på dagen? Jag var dit några gånger och stoppade i nappen i hopp om att han skulle somnna om, men inte det.


     


    Strax efter 6 gav jag upp och gick ner med honom, jag tror att han behöver börja äta mat, men han verkar inte vara så sugen på det, iof har jag inte provat mat på ett tag nu, jag ska ge honom potatis och smör idag samt gröt igen på em, han har inte fått på några dagar, ibland när man åker omkring och gör en massa så blir det inte att han får gröt eller något annat, jag har tänkt att det inte spelar så stor roll eftersom han inte är super intresserad av att äta, hoppas att han blir det snart för vi behöver verkligen få sova.

    Om någon har bra tips så snälla kom med dem  


     


  • Svar på tråden 7 månaders som äter på natten m.m, tips tack!
  • butter­flower
    Äldre 28 Jun 07:07
    #1

    Om du har börjat med gröt så ge det på kvällen, typ 23-målet.
    Då sover han gott på det en stund.
     

  • Äldre 28 Jun 07:15
    #2

    Min tjej var precis lika dan i den åldern.
    Hon åt också ungefär samma tider.
    Vi tog de som det var, hon var helt eneklt pigg så tidigt på morgonen. Ett par dagar var det tom så att hon vaknade vid 04,45-05 och var vaken.

    Stora killen har också haft sina perioder då han vaknat runt 05, det bara att stå ut och sova när de små sover helt enkelt.


    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Äldre 28 Jun 08:00
    #3
    butterflower skrev 2011-06-28 07:07:33 följande:
    Om du har börjat med gröt så ge det på kvällen, typ 23-målet.
    Då sover han gott på det en stund.
    Problemet är ju att han inte äter så bra ännu, han är inte jätte intresserad av mat, han storebror älskade all typ av mat på en gång när han var i samma ålder, de är väldigt olika på det sättet.
  • butter­flower
    Äldre 28 Jun 08:02
    #4
    Cam82 skrev 2011-06-28 08:00:00 följande:
    Problemet är ju att han inte äter så bra ännu, han är inte jätte intresserad av mat, han storebror älskade all typ av mat på en gång när han var i samma ålder, de är väldigt olika på det sättet.
    Då är det nog bara att följa hans rutiner tills han får nya=)
     
  • tiptoe
    Äldre 28 Jun 08:09
    #5

    Vi hade det likadant när min dotter var runt 7 mån, pratade då med vår BVC sköterska som gav oss rådet att sluta ge mat på natten eftersom de efter 6 månader klarar av att "ställa om sin matklocka". Hon menade på att om slutar ge mat på natten så kommer de ställa om sig så de istället äter det de hade ätit på natten på dagen och därmed får bättre sömn eftersom de inte behöver vakna hungriga stup i kvarten.. Det tog oss två nätter sen sov vår tjej från 19-05 utan att vakna och hon började faktiskt äta lite mer på dagarna oxå.. Kanske inte funkar/passar för alla, men för oss var det precis vad som behövdes!


  • Mabaja
    Äldre 28 Jun 08:14
    #6

    Min dotter vaknar vid 2-3 för nattmål... Hon är 8.5 mån... Har tänkt att det kanske vänder av sig själv... Men funderar på att försöka få henne att sluta äta på nätterna...


    Flicka 101010, mabaja.blogspot.com
  • butter­flower
    Äldre 28 Jun 08:15
    #7
    tiptoe skrev 2011-06-28 08:09:40 följande:
    Vi hade det likadant när min dotter var runt 7 mån, pratade då med vår BVC sköterska som gav oss rådet att sluta ge mat på natten eftersom de efter 6 månader klarar av att "ställa om sin matklocka". Hon menade på att om slutar ge mat på natten så kommer de ställa om sig så de istället äter det de hade ätit på natten på dagen och därmed får bättre sömn eftersom de inte behöver vakna hungriga stup i kvarten.. Det tog oss två nätter sen sov vår tjej från 19-05 utan att vakna och hon började faktiskt äta lite mer på dagarna oxå.. Kanske inte funkar/passar för alla, men för oss var det precis vad som behövdes!
    Det skulle jag kolla upp med min egen BVC tant innan jag testade.
    Om hon vaknar och är hungrig på natten känns det som att man borde ge mat? 
  • tiptoe
    Äldre 28 Jun 08:58
    #8
    butterflower skrev 2011-06-28 08:15:42 följande:
    Det skulle jag kolla upp med min egen BVC tant innan jag testade.
    Om hon vaknar och är hungrig på natten känns det som att man borde ge mat? 
    Jo men enligt vår BVC, så kan de efter de är 6 månader ställa om sig så att de äter mer på dagen och därmed inte behöver ha mat på natten.. HOn menade på att när de är runt halvåret så behöver de egntligen ingen mat på natten, utan de vaknar av att det är en vana att få mat på natten och det är det mönstret men måste bryta någon gång. Sen när man gör det är väl upp till varje förälder/barn, men det är långt ifrån alla barn som själva lär sig att inte vakna på natten för att äta om man inte som förälder försöker bryta det mönstret..

    Kan tillägga att det här har funkat jätte bra för väldigt många av våra vänner och min dotter har sovit hela nätter (förutom vissa undantag när hon varit sjuk eller i någon utvecklingsfas men hon har inte velat ha mat när hon vaknat) sen hon var runt 7-8 månader och vi slutade med nattmat, nu är hon nästan 2 år,,

    Återigen så kanske det inte passar alla, men om man nu tycker det är jobbigtt att behöva gå upp på natten och mata, samt att barnet verkar vilja äta mer på natten än på dagen (för så tolkade jag TS), så kanske man borde försöka vända på barnets dygn lite?.. Det handlar ju inte om att barnet ska få mindre mat utan att man styr om vilka tider barnet får sin mat så att det kan få ro att faktist sova hela natten.. VI bytte ut vällingen/ersättningen mot vatten i början eftersom själva flaskan i sig var ganska mycket tröst när hon vaknade, men efter 2-3 dagar så ville hon inte ha den heller uatn bara få komma upp en liten stund innan hon somnade om.. Sen tog det inte lång tid innan hon började sova längre och längre pass,, tror det max tog en vecka innan hon sov hela till 5 och då gav vi henne välling och så somnade hon om till 8-9..
  • Äldre 28 Jun 10:46
    #9
    tiptoe skrev 2011-06-28 08:58:23 följande:
    Jo men enligt vår BVC, så kan de efter de är 6 månader ställa om sig så att de äter mer på dagen och därmed inte behöver ha mat på natten.. HOn menade på att när de är runt halvåret så behöver de egntligen ingen mat på natten, utan de vaknar av att det är en vana att få mat på natten och det är det mönstret men måste bryta någon gång. Sen när man gör det är väl upp till varje förälder/barn, men det är långt ifrån alla barn som själva lär sig att inte vakna på natten för att äta om man inte som förälder försöker bryta det mönstret..

    Kan tillägga att det här har funkat jätte bra för väldigt många av våra vänner och min dotter har sovit hela nätter (förutom vissa undantag när hon varit sjuk eller i någon utvecklingsfas men hon har inte velat ha mat när hon vaknat) sen hon var runt 7-8 månader och vi slutade med nattmat, nu är hon nästan 2 år,,

    Återigen så kanske det inte passar alla, men om man nu tycker det är jobbigtt att behöva gå upp på natten och mata, samt att barnet verkar vilja äta mer på natten än på dagen (för så tolkade jag TS), så kanske man borde försöka vända på barnets dygn lite?.. Det handlar ju inte om att barnet ska få mindre mat utan att man styr om vilka tider barnet får sin mat så att det kan få ro att faktist sova hela natten.. VI bytte ut vällingen/ersättningen mot vatten i början eftersom själva flaskan i sig var ganska mycket tröst när hon vaknade, men efter 2-3 dagar så ville hon inte ha den heller uatn bara få komma upp en liten stund innan hon somnade om.. Sen tog det inte lång tid innan hon började sova längre och längre pass,, tror det max tog en vecka innan hon sov hela till 5 och då gav vi henne välling och så somnade hon om till 8-9..
    Tack för ditt tips, jag ska prova inatt med att ta upp honom, ge lite vatten och se om han kan somna om. Skrek hon inte mycket när hon inte fick välling/ersättning?

     
  • Äldre 28 Jun 10:47
    #10
    Mamma till W skrev 2011-06-28 08:14:43 följande:
    Min dotter vaknar vid 2-3 för nattmål... Hon är 8.5 mån... Har tänkt att det kanske vänder av sig själv... Men funderar på att försöka få henne att sluta äta på nätterna...
    Ja det vore skönt att få sova hela natten  
  • tiptoe
    Äldre 28 Jun 12:52
    #11
    Cam82 skrev 2011-06-28 10:46:18 följande:
    Tack för ditt tips, jag ska prova inatt med att ta upp honom, ge lite vatten och se om han kan somna om. Skrek hon inte mycket när hon inte fick välling/ersättning?

     

    Jag minns det inte som det var jobbigt att vänja av henne, men man glömmer ju tyvärr ganska snabbt.. Men som jag minns det så gav vi henne nappen/vatten flaska, och så gick vi och vaggade henne lite tills hon somnade om, och klart det tog ett litet tag i början, men det gick snabbare och snabbare.. Ett tips är att pappan tar den första natten då han oftast inte associeras med mat på samma sätt som mamman (iallafall om man ammat barnet innan)..


    Jag vet däremot en annan kompis som gjort på samma sätt, de hade det lite kämpigt 3-4 nätter men sen så var det inga problem.. Det handlar ju om att bryta ett mönster och alla barn är individuella, därför jag skrev att det kanske inte passar alla att göra som vi gjort, men de flesta av mina vänner osm gjort samma upplevde precis som vi att det gick lättare än man trodde.. Kan ju vara en ide att testa under semestern så båda föräldrarna är lediga och kan hjälpa till på natten..


    Sen finns det ju massa metoder för att få sina barn att sova hela natten, finns en ganska många böcker och du kan säkert hitta massa råd här på FL, ni får helt enkelt hitta det sättat som passar er och ditt barn bäst. Jag ville bara dela med mig av hur vi gjorde, och jag kommer absolut göra likadant om vi skaffar fler barn.


  • Äldre 29 Jun 10:07
    #12

    Provade inatt att ge vatten och napp samt ta upp och vyssja honom, dte gick inte alls, han bara gallskrek, till slut var jag tvungen att ge honom välling.

    En bra sak är att igår åt han jätte bra, potatis med smöt blandat med lite ersättning, efter det fruktpuré, sedan en liten portion till av samma senare. På kvällen åt han gröt med fruktpuré, det är precis som att det bara har lossnat, han har inte varit särskilt intresserad av att äta innan, glad  


  • Äldre 5 Sep 08:41
    #13

    Jag tror att så fort det löst sig med maten dagtid så att han äter nog så kommer han sluta äta på natten eller så fungerar metoden som du provade.

    Försök att få till regelbundna mattider med riktig lunch och middag, gör ordentliga portioner och låt han äta tills han är nöjd.

    Låt han kladda och ät gärna samtidigt och gör ljud hur gott det är . Låt han smaka något från din tallrik.

    Vi har också kryddat hans mat, han gillar vitlök, curry, timjan, dill, persilja, gräslök. Allt som vi lägger morot i går hem, likaså majs.

    Det är vad vi har gjort och det har fungerat för oss vår son har sådan matklädje, han smaskar och njuter när han äter. Du kanske redan provat allt eller något men det är mina tips.

  • Äldre 5 Sep 08:43
    #14

    Såg nu att det var en gammal tråd men kanske någon annan kan ha nytta av mitt tips????

  • Äldre 8 Oct 10:56
    #15
    Stellansmamma skrev 2018-09-05 08:43:02 följande:

    Såg nu att det var en gammal tråd men kanske någon annan kan ha nytta av mitt tips????


    Ja! Är i samma situation som TS. ska testa dina tips :)
Svar på tråden 7 månaders som äter på natten m.m, tips tack!